08.01.2016, 17:06

Po 43 rokoch končí značka, ktorá zrodila mobil. Dala mu tvar a zmysel

Po 43 rokoch končí značka, ktorá zrodila mobil. Dala mu tvar a zmysel

Definovala vôbec prvý mobilný telefón na svete, ako prvá priniesla véčkovú konštrukciu a do mobilnej histórie sa zapísala aj ikonickým modelom RAZR. Každému si po týchto vetách musí predstaviť Motorolu. Legendárna značka sprevádzajúca mobilný trh vyše štyridsať rokov však končí. Oznámil to jej terajší majiteľ, čínske Lenovo, píše iDnes.cz.

"Značku Motorola postupne opustíme a zameriame sa na brand ,Moto '," odhalil postupný zánik značky v exkluzívnom rozhovore pre Cnet.com na veľtrhu CES 2016 jej súčasný šéf Rick Osterloh. Prekvapil tým všetku odbornú verejnosť i fanúšikov značky a správa vzápätí doslova obletela svet.

Bola by to veľká škoda

Rozhodnutie potlačiť legendárnu značku ide priamo proti slovám vedenia čínskeho Lenova, ktoré v roku 2014 mobilnú divíziu Motoroly odkúpilo od americkej firmy Google. Vtedy predstavitelia nového čínskeho vlastníka nešetrili slovami, ako im legendárna značka pomôže a že chcú jej pozíciu na trhu ešte viac posilniť.

"Je to náš poklad," povedal vtedy šéf Lenova Yang Yuanqing. "Chceme značku Motorola nielen chrániť, ale aj posilniť," pripomína jeho slová Cnet. Server však zároveň dodáva, že príklon k označeniu Moto, ktoré sa objavilo už v mnohých názvoch nových telefónov značky, dáva zmysel. Predaje sú totiž hlboko pod očakávaním a údernejší názov Moto by mohlo zabrať u fanúšikov systému Android.

Napriek tomu je nutné si priznať, že po 43 rokoch končí značka, ktorá dala celému mobilnému priemyslu zmysel. Aj preto žne Lenovo kritiku celého radu mobilných nadšencov, ale aj odborníkov. "Lenovo nemá zlú značku, ale brand Motorola znamená predsa len viac, najmä vo svete mobilov." Povedala pre Cnet analytička Carolina Milanesi. "Bola by škoda ju opustiť," dodala.

Lenovo je však podľa Osterloh už rozhodnuté. Najväčší výrobca počítačov na svete chce týmto krokom najmä pretlačiť svoju inak silnú značku aj na trh mobilných telefónov. Z know-how Motoroly, ktorú firma získala v roku 2014, využije najmä vzťahy a predajné kanály v USA. Skrze nich chce na miestny trh pretlačiť svoje modely Vibe, a to pravdepodobne už budúci rok.

Motorola dala svetu mobil, ale aj véčko. Liek nenašla

Motorola je považovaná za vynálezcu mobilného telefónu a prvého výrobcu vôbec. Aj keď totiž s nápadom zďaleka neprišla prvá, ako prvá dokázala definovať mobil tak, ako ho poznáme dnes. Samozrejme nie doslova, ale filozofiou; slobodou, ktorú predstavovala najmä miniaturizácia prístroja do takej miery, aby ho človek mohol nosiť neustále so sebou.

Zrod prvého telefónu pritom vôbec nebol jednoduchý. V roku 2010 ho pre BBC opísal jeho duchovný otec, Martin Cooper. Inšpiráciu našiel v Star Treku a po usilovnej práci sa s tímom inžinierov v roku 1973 dopracovali k telefónu s hmotnosťou takmer dvoch kilogramov. Aj to bol však na tú dobu veľký úspech.

Značku Motorola odvtedy niesli stámilióny viac či menej podarených mobilných telefónov. V novodobej histórii to však značka mala ťažké. Po fenomenálnom úspechu s radom RAZR v nultých rokoch dlho nedokázala nájsť recept na ďalší rozvoj a v dobe masívneho nástupu smart telefónov podobne ako ďalšia legenda, fínska Nokia, na konkurenciu výrazne stratila.

S tým prišli aj veľké finančné problémy, ktoré v roku 2011 vyústili v predaj firmy americkému internetovému gigantovi Google. Ten na poli mobilov naopak výrazne boduje vďaka operačnému systému Android. Vtedy všetci tento krok považovali za logický: národné zlato v podobe legendárneho brandu zostane "doma" v USA a Google získa výrobca hardvéru pre svoje Topmodel Nexus, akési etalóny predstavujúce nové možnosti systému každej novej verzie systému.

Prekvapenie však prišlo začiatkom roka 2014. Google totiž oznámil, že mobilnú divíziu firmy predáva čínskemu Lenovu. Ukončil tým krátku epizódu, kedy bol dodávateľom operačného systému a zároveň výrobcom mobilných telefónov