Ešte nedávno sa ruský trh javil automobilkám ako zlatá baňa. Aj preto výrobcovia v tejto krajine masívne investovali. Rozprávke je však koniec. Predaje áut v Rusku sa tento rok prepadnú pod 1,5 milióna, znie od expertov i predstaviteľov automobiliek. "Bude to krvavý kúpeľ," veští Carlos Ghosn, šéf aliancie Renault-Nissan.
Krvavý kúpeľ
Čo odborníkov a šéfov automobiliek tak vydesilo? Predovšetkým pokles hodnoty rubľa a reálnych príjmov obyvateľstva. Prepad hodnoty ruskej meny o desiatky percent narušil "ustálený" poriadok. Výsledkom sa stalo nielen zdražovanie mnohých modelov, ale aj to, že automobilky prestali niektoré z nich na ruskom trhu ponúkať. Podľa expertov súčasné turbulencie najviac postihnú výrobcov lacnejších vozidiel, trh s prémiovými automobilmi z krízy vyviazne podstatne lepšie.
V roku 2012 sa predalo v Rusku 2,9 milióna osobných automobilov a tamojší trh sa stal druhým najväčším v Európe, hneď po tom nemeckom. To už ale neplatí. Na druhé miesto sa posunula Veľká Británia, kde sa za prvých 11 mesiacov minulého roka predalo 2,3 milióna nových osobných aj úžitkových áut. V Rusku 2,2 milióna, čo v medziročnom porovnaní podľa AEB znamená pokles o 11,6 percenta. Pritom ruský výsledok vylepšili novembrové predaje. Medziročne spadli "len" o 1,1 percenta, pretože Rusi sa vrhli ešte pred očakávaným zdražením áut do ich nákupov.
Návrat do krízy
"Za celý rok 2014 očakávame predaje vo výške 2,5 milióna áut. To bude znamenať prepad o desať percent. A rok 2015 bude ešte horší, porovnateľný s krízovým rokom 2009," predvída Michail Plotnikov, predstaviteľ spoločnosti Honda Motor Rusko.
Menej obáv prejavil v rozhovore pre server gazeta.ru Andrej Rodionov zo spoločnosti Mercedes Benz Rusko.
"Výrobcovia vozidiel pre masový trh, ako sú napríklad Ford, Citroën či Volkswagen, to budú mať zložitejšie ako výrobcovia prémiových automobilov. Luxusné automobily sa totiž často považujú za výhodnú investíciu kvôli vysokej zostatkovej hodnote." Podľa Rodionova nemecký výrobca žiadne z plánov na rok 2015 v Rusku nebude meniť. Predstaví nové modely, otvorí ďalšie predajne v regiónoch a zvýši ceny automobilov v priemere o 7,5 percenta.
To šéf aliancie Renault-Nissan Carlos Ghosn hovoril v sídle Nissanu v japonskej Jokohame inak. Podľa neho sú súčasné udalosti v Rusku hrozivé. Ďalší pád rubľa, ktorý tento rok stratil oproti doláru zhruba polovicu svojej hodnoty, spôsobí "krvaví kúpeľ". "Pozastavili sme príjem objednávok niektorých modelov. Vyjadrili sme nad tým svoju ľútosť, ale kým je takáto situácia, objednávky prijímať nebudeme, "povedal Ghosn agentúre Reuters. A dodal: "Zlá správa je, že ruský trh sa scvrkáva. Ľudia prichádzajú o peniaze, výrobcovia prichádzajú o peniaze." Ghosn ale zostáva optimistom. "V súčasnosti sa ťažko pripravujú nejaké dlhodobé plány. Trh sa ale iste časom stabilizuje a my predaje v krajine zvýšime, "dodal.
Ak by k tomu nedošlo, práve aliancia Renault-Nissan (ktoré patrí aj najväčší výrobca áut v krajine AvtoVAZ) by utrpela najviac. V súčasnosti jej totiž patrí v Rusku celá tretina. Nissan už kvôli oslabenej ruskej mene zvýšil ceny polovice svojich modelov predávaných v Rusku od piatich do ôsmich percent. Upravil je u modelov vyrábaných v Rusku, pri ktorých sú drahšie diely importované zo zahraničia. V posledný decembrový týždeň ceny zvýšila aj česká škodovka, predtým podobný krok urobili napríklad General Motors, Audi, Jaguar, Land Rover alebo BMW.
Odchod? Nehrozí
Súčasný vývoj na trhu s automobilmi s obavami sleduje aj ruská vláda. Aby ho podporila, vyčlenila už v septembri desať miliárd rubľov na stimuly. A v decembri pridala ďalších desať miliárd. Tieto peniaze sú určené na takzvané "šrotovné". Získajú ich tí zákazníci, ktorí nechajú pri kúpe nového vozidla svoje staré auto zlikvidovať.
Premiéra Dmitrija Medvedeva tak asi zatiaľ môže tešiť len to, že žiadny výrobca automobilov zatiaľ nechce Rusko opustiť. A to aj napriek tomu, že tam počítajú len straty. Nie je však zvláštne, že neodchádzajú. Investovali tu ohromné prostriedky do výstavby závodov, ktoré prevádzkujú s ruskými partnermi.