04.01.2016, 00:00

Giganty sa chystajú na veľký súboj smartfónov

Veľké spoločnosti predstavia svoje nové vlajkové lode. Čoraz väčší záujem bude aj o virtuálnu realitu.

Giganty sa chystajú na veľký súboj smartfónov

Rok 2016 sa bude niesť v znamení zostrujúceho sa boja medzi technologickými gigantmi. Expanzie na nové trhy, nové produkty a prelomové inovácie – to sú zbrane, ktoré chcú spoločnosti ako Apple, Samsung či Google využiť na ukrojenie si čo najväčšieho podielu na trhu. „Dajú sa očakávať zmeny medzi technologickými hráčmi v top triede, ale nebude to radikálne. Títo hráči majú trh už dlhšie rozdelený,“ hovorí Ondrej Macko, šéfredaktor TouchIT.

Esá v rukáve

Čo teda môžeme v nadchádzajúcich 12 mesiacoch očakávať? Microsoft chce rozširovať nový operačný systém do mobilných zariadení. To isté sa týka spoločnosti Google. Samsung aj Apple majú v priebehu roka predstaviť svoje nové smartfóny.

Aké esá však skrývajú v rukávoch, to je podľa expertov ťažké predpovedať. „Určite ich majú, ale neradi to hovoria dopredu. Podľa mňa však príde k tomu, že displeje v smartfónoch budú lepšie využívať silu prítlaku prsta. Veľa sa zmení v inteligentných hodinkách a prídu mobilné telefóny s výdržou batérie na päť dní,“ predpovedá Macko. Rásť bude podľa neho tiež trh s bezdrôtovým nabíjaním a zabezpečenie pomocou biometrických prvkov.

Budúci rok bude výraznejšia aj konkurencia z Ázie. Výrobky z Číny zažívajú úspech už teraz, keď vážne konkurujú svetovým značkám. Rok 2016 by podľa odborníkov mal priať novým značkám. Na to, aby sa dotiahli na najvyššie pozície, však stačiť nebudú.

Značky ako Huawei, Honor, Lenovo, Coolpad, Xiaomi či OnePlus sú v každom prípade už aj na Slovensku a výrazne sa presadzujú. „Čína už nie je synonymum pre lacné a skôr či neskôr nefunkčné produkty. Ich kvalita závisí len od toho, koľko peňazí sa investuje do výstupnej kontroly. Tým sa odlišujú značkové a neznačkové produkty. Výrobný pás aj pracovníci sú tí istí,“ konštatuje Macko.

Pokrokové technológie

Medzi technológie, pri ktorých môžeme očakávať v priebehu tohto roka vzostup, patria tiež zariadenia na vytváranie virtuálnej reality. Samsung už pred Vianocami predstavil prvé príslušenstvo vytvárajúce virtuálnu realitu Gear VR, ktoré však spolupracuje len so smartfónmi rovnakej značky. Ďalšie podobné zariadenia sa majú na trhu objaviť začiatkom roka. Predstaviť ich chcú značky Oculus, HTC a iné.

Podľa Jána Jursu, analytika Capital Markets, môžeme očakávať aj iné novinky „Pomaly sa blížia autonómne vozidlá, rovnako vidíme veľký rozmach solárnej energie. Zaujímavé bude sledovať spoločnosti Elona Muska, teda Teslu a SpaceX, ktoré po niekoľkých neúspechoch zažívajú výraznejšie úspechy.“

Rok 2015 bol pre mnoho mladých firiem úspešný. Desiatky startupov dostali prívlastok „jednorožec“, teda spoločnosť, ktorá v krátkom čase získa hodnotu nad miliardu dolárov. A kým sa vlani mnohým darilo, až rok 2016 ukáže, kto má naozaj potenciál udržať sa na vrchole. Úspešné firmy budú naďalej „nasávať“ kapitál a trh doslova prečistia od tých menej životaschopných.

Ďalším trendom začínajúceho sa roka, ktorý sme mohli sledovať aj vlani, je skupovanie médií veľkými technologickými firmami. Podľa Christophera Mimsa z Wall Street Journal je možné, že viacerí veľkí technologickí hráči budú nasledovať príklad zakladateľa Amazonu Jeffa Bezosa, ktorý kúpil Washington Post. Šéf Alibaby Jack Ma zase nedávno odkúpil čínske noviny South China Morning Post.

Koniec koncov, aj Mark Zuckerberg, zakladateľ Facebooku, sa vyjadril, že jeho cieľom je vytvoriť najlepšie noviny na svete. A nikto nehovorí, že musia byť na papieri.

Kedy by najočakávanejšie smartfóny roka 2016 mali prísť na trh

Samsung Galaxy S7 – február

Sony Xperia Z6 – február

LG G5 – marec

HTC One M10 – marec

Huawei P9 – apríl

Samsung Galaxy Note 6 – august/september

Samsung Galaxy S7 Edge+– august/september

Apple iPhone 7 – september

Apple iPhone 7 Plus – september

Nexus 5 – október

Nexus 6 – október

Spoločnosti, ktoré sa v roku 2016 oplatí sledovať

Apple – Spoločnosť trhá s iPhonmi rekordy a darí sa jej aj na najväčších svetových trhoch, vrátane Číny. Na to, aby bola schopná rásť, však bude potrebovať nové hity aj v iných kategóriách. Jedným z nich by mohli byť smart doplnky, napríklad hodinky.

Disney – Sprostredkovateľ platenej televízie v USA bude tento rok čeliť výzve, ako získať späť zákazníkov, ktorí čím ďalej, tým viac využívajú streamovacie služby ako Netflix či Hulu.

Enel – Talianská energetická spoločnosť má v pláne do roku 2019 zvýšiť investície na trhoch v Amerike i Afrike o 48 percent. Cieľom je zmierniť následky klesajúceho dopytu po odbere energií v Európe.

Facebook – Stále rastúca, sústavne sa rozvíjajúca sociálna sieť rozširuje svoje pôsobenie na nové polia. V oblasti mobilného marketingu a reklamy má už teraz priaznivé postavenie, ktoré sa zrejme bude posilňovať aj naďalej.

Honda – Automobilka má pred sebou náročný rok, najmä pokiaľ ide o boj na čínskom trhu, kde jej postupne klesá podiel. Výroba áut v Číne už takmer predbehla dopyt po nich.

Microsoft – Softvérový gigant verí, že po spustení operačného systému Windows 10 sa rozbehne aj biznis s mobilnými zariadeniami. Aplikácie písané pre nový Windows 10 fungujú aj pre smartfóny a tablety. Spoločnosť predpokladá, že do roku 2019 sa počet smartfónov s ich operačným systémom oproti vlaňajšku zdvojnásobí.

Pfizer – Farmaceutickej spoločnosti v tomto období končia viaceré patenty na lieky, ktoré majú vysoký predaj. Pfizer tak bude musieť čeliť konkurencii s generickými liekmi. Odborníci predpokladajú, že do roku 2017 spoločnosť príde o 19 percent tržieb práve pre to, že ich oslabí predaj nových generík. Spoločnosť na vyrovnanie so stratami uskutočňuje nové akvizície a ráta s úspechom nových produktov.

Royal Dutch Shell – Po prepadoch cien ropy na niekoľkoročné minimá a problémy, ktoré to ťažobným firmám spôsobilo, si Royal Dutch Shell trochu polepšil. Analytici totiž predpokladajú, že ich tržby už svoje dno dosiahli a budú sa šplhať hore.

Tesla – Spoločnosť venujúca sa výrobe elektromobilov dala vlani do predaja nový model. Tento rok chce predstaviť aj e-vozidlo prístupnejšie širšej vrstve záujemcov, ktorého cena by mala začínať na 35-tisíc dolároch. Tesla plánuje do roku 2020 predávať pol milióna áut ročne, na to by však musela zaznamenať každý rok nárast o 57 percent.

Súvisiace články