StoryEditor

Nový šéf Volkswagenu mení firmu od základu. Je to ako noc a deň, hodnotia pracovníci

29.02.2016, 11:08
Autor:
ČTKČTK
Krátko potom, čo sa šéf Volkswagenu Matthias Müller po vypuknutí emisného škandálu chopil firemných oťaží, predstúpil v továrni vo Wolfsburgu pred 20 tisíc zamestnancov.

Predstúpil pred nich na improvizovanom pódiu, ktoré zakrýval koberec v striebornej farbe, typické pre automobilový koncern. "Ten koberec by som najradšej roztrhol," vyštekol Müller, ako podľa denníka The Wall Street Journal neskôr uviedli dvaja ľudia z okolia spoločnosti.

Nový generálny riaditeľ nemeckého koncernu tvrdí, že nechce žiadne kráľovské privilégiá, pretože manažéri Volkswagenu sú obchodníci a nie rockové hviezdy.

Keď Müller v septembri sľuboval, že zmení firemnú kultúru vo Volkswagene, mnoho pozorovateľov očakávalo, že sa proste nič nezmení. Keď však Müller začal demontovať tuhú hierarchiu, ktorá podľa kritikov položila základy emisného škandálu, prekvapil firemných matadorov aj samotných ľudí mimo koncern.

Len čo skritizoval koberec, zbavil sa Müller ešte viditeľnejšieho symbolu výsad firemných špičiek, firemného Airbusu, aj keď niekoľko menších lietadiel koncernu zostalo. A urýchlil rozhodovanie.

"Je to ako noc a deň," povedal Andreas Renschler, člen rady v divízii nákladných automobilov, ktorý do firmy prišiel vlani z konkurenčného Daimleru. "Zisťujeme, že kríza nám dáva veľkú príležitosť firmu meniť," uviedol. A zmeny sú naliehavo potrebné.

Ešte predtým, než sa škandál v septembri rozhorel, sa Volkswagen bezradne potácal na trhu v Spojených štátoch, zatiaľ čo doma bojoval so znižovaním nákladov.

Firmu zaťažuje byrokracia a "bratríčkovánie"

Müller chce zmeny naštartovať prijímaním ľudí zvonku a odoberaním podpory nižším manažérom, ktorí narástli ešte za starých poriadkov. Chce tiež zmeniť firemnú kultúru, a to od samého vrcholku.

Nový generálny riaditeľ tak obvykle necháva dvere svojej kancelárie otvorené, čím sa nápadne líši od svojho predchodcu Martina Winterkorna, ktorý vo svojej kancelárii strpel len zopár ľudí.

Rad zmien sa do pohybu zaviedli už za Winterkorna, Müller ale urýchlil ich zavádzanie a sľúbil, že do polovice roka predstaví novú globálnu stratégiu. Zrušil tri miesta v správnej rade a vymenil viac ako desiatku vedúcich pracovníkov, vrátane šéfov divízií Škoda, SEAT a Lamborghini.

Müller podľa ostrieľaných harcovníkov tiež vynechal generáciu riadiacich pracovníkov, ktorí na základe predpokladu, že poslušnosť znamená povýšenie, vybudovali svoju kariéru na podlizovaní sa autokratickým riaditeľom.

Na ich miesto dosadil ľudí zvonku a mladších pracovníkov. Mnoho z nich nemá žiadne väzby na staré poriadky, prahnú po zmene a majú teraz väčšiu autonómiu, než si ich predchodcovia dokázali predstaviť.

Nový šéf sa pustil aj do vedúceho aparátu. Za Winterkorna sa z funkcie generálneho riaditeľa stala prekážka pre celý rad rozhodnutí, od zmien vo firemnej stratégii po uhol čelného skla. Kľúčové rozhodnutia, ako napríklad správny produktový mix pre americký trh, nikdy nepadli.

Odpor zo strany pracovníkov

"Stratégia, synergia a riadenie problémov budúcnosti - takto vidím našu, svoju úlohu v správnej rade," povedal Müller svojmu tímu na októbrovej schôdzi vedenia. "Ak je sklon čelného skla o jeden stupeň väčší alebo nie, to je niečo, čím sa nebudem a nechcem zaoberať," povedal. Počet vedúcich pracovníkov pracujúcich priamo pod ním sa odvtedy znížil na zhruba sedemnásť, čo je o takmer o polovicu menej ako doteraz.

Müllerova snaha o zmenu ale naráža na odpor zo strany pracovníkov. Zamestnanci ovládajú polovicu kresiel vo firemnej dozornej rade a majú veľkého spojenca v spolkovom štáte Dolné Sasko, ktorý vlastní pätinu akcií s hlasovacími právami a v rade mu patria dve kreslá.

Vplyvný šéf závodnej rady Bernd Osterloh nedávno upozornil, že plány na zvýšenie produktivity v nemeckých továrňach Volkswagenu vytvárajú medzi zamestnancami "znepokojenie".

A aj keď vo vnútri Volkswagenu sa dejú podstatné zmeny, ďalšie zmeny sú podľa niektorých investorov nutné aj v samotnom spôsobe spravovania spoločnosti. Yngve Slyngstad, šéf nórskeho štátneho dôchodkového fondu, ktorý je jedným z najväčších investorov na svete, si nedávno posťažoval, že Volkswagen, ktorý od roku 2009 ovládajú rodiny Porscheovcov a Piëchovcov, zostáva aj naďalej v ich železnom zovretí.

Pozrite si, ako chce šéf Volkswagenu získať späť dôveru zákazníkov najmä v USA (video je v angličtine):

01 - Modified: 2024-04-17 16:00:00 - Feat.: - Title: Zistenie HN: elektrické Porsche v Bratislave sa už vyrába. Fabrika aktuálne pracuje na „vychytávaní múch“ 02 - Modified: 2024-04-12 14:35:08 - Feat.: - Title: Ako je to s krachom top zamestnávateľa? Poplašné správy zmietol zo stola novým rekordom 03 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je 04 - Modified: 2024-03-27 15:54:37 - Feat.: - Title: Volkswagenu na Slovensku chýba tento rok až 1 500 zamestnancov. Kritická je situácia so špecialistami 05 - Modified: 2024-03-14 22:27:47 - Feat.: - Title: Volkswagen chce v roku 2027 uviesť na trh elektromobil za 20-tisíc eur
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 17:39