SkyEuropeArchív HN
StoryEditor

SkyEurope: Polámané krídla na slovenskom leteckom nebi

08.07.2016, 00:00
Populárne aerolinky chceli rozlietať Slovensko. Pre početné chyby v riadení spoločnosti, obrovské dlhy i pre finančnú krízu vo svete, ktorá vystrelila ceny ropy nahor, však skončili prirýchlo.

Bol chladný február 2002, keď sa k oblohe z bratislavského letiska vznieslo menšie modro-biele lietadlo smerujúce do Košíc. Išlo o prvý let nízkonákladovky, ktorá mala ambíciu rozlietať Slovensko. SkyEurope bola nová spoločnosť, ktorá mala položiť základy leteckého priemyslu na Slovensku. Po jej príchode a po raketovo prudkom rozmachu sa dokonca začalo hovoriť o zlatom veku slovenského letectva.

Aj zlato sa však skúša ohňom, a nie vždy vydrží. Netrvalo to dlho a spoločnosť SkyEurope musela svoje podnikanie skončiť. Ako to však skutočne bolo s najslávnejšou leteckou spoločnosťou v našich končinách?

Na začiatku dobrý nápad
Idea zakladateľov spoločnosti bola jednoduchá. Priblížiť lacné lietanie širším masám ľudí. Všetky okolité krajiny disponovali štátnymi leteckými spoločnosťami či inými nízkonákladovkami, no na Slovensku letecký priemysel zaspal dobu. Práve SkyEurope mala ambíciu zmeniť to. „Bola hneď známa lacnými letenkami, čo bolo pre slovenských spotrebiteľov zaujímavé. Prirodzene totiž uprednostňujeme lacné letenky,“ tvrdí Ladislav Popovič, analytik spoločnosti Capital Markets.

Spoločnosť navyše z letiska v Bratislave a v Košiciach ponúkala pestrú paletu destinácií. Lietalo sa nielen za dovolenkami do Istanbulu či do Dubrovnika, ale aj do európskych metropol ako Paríž či Brusel. V tom čase mnoho Slovákov pracovalo v Británii, preto boli linky zavedené aj do Manchestru či Londýna. Spoločnosť žala úspechy a lietadlá mali vyťažené na 97 percent.

Život na lízing
Problémom spoločnosti však bolo, že aj napriek vyťaženým linkám bola stále len malou firmičkou s takmer nulovým kapitálom, a celú flotilu mala na lízing. To sa začalo čoskoro prejavovať na enormne rastúcich stratách. Rekordným bol rok 2006, kedy strata dosiahla 57 miliónov eur. „Náklady na lietadlá sú obrovské. Malé začínajúce aerolinky si nemôžu dovoliť nakúpiť svoje stroje a infraštruktúru, ktorá je nutná na údržbu,“ tvrdí Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Finlord.

Začínať na lízing pritom nie je pri leteckých spoločnostiach nič neobvyklé. Na podobnom princípe začal pracovať aj slávny írsky Ryanair. Problém SkyEurope bol však inde. „Myšlienka ponúknuť lacné letenky bola dobrá, ale realizácia a načasovanie boli zlé. Ak sa pozrieme na Ryanair či EasyJet, jasne vidíme, že spoločnosti šetria a tiež ponúkajú mnoho doplnkových služieb. To v SkyEurope chýbalo,“ poukazuje Tomčiak.

Spoločnosť po tragickom roku 2006 síce vymenila manažment a snažila sa zvrátiť nevyhnutné, avšak nevyšlo jej to. Strata v roku 2007 bola stále 24 miliónov eur. Pod výsledky sa podpísali aj externé okolnosti. „V roku 2008 ceny ropy vzrástli na historické maximum. Prevádzkové náklady leteckých spoločností vystrelili nahor, zatiaľ čo ceny akcií prudko padali,“ tvrdí Tomčiak.

Bez lietadiel a kapitálu
Problémy spoločnosti prerástli až k tomu, že začiatkom roka 2009 zasiahli lízingové spoločnosti a flotilu SkyEurope ukrátili o šesť lietadiel. To bol len začiatok smutného konca spoločnosti. Trpezlivosť začala dochádzať nielen lízingovkám, ale aj letiskám. Parížske letisko Orly zadržalo v júni jedno z lietadiel Boeing 737 kvôli nesplateným dlhom. Lietadlo ešte dlho po zániku spoločnosti chátralo na tamojšom letisku. Spoločnosť už v tom čase žiadala o reštrukturalizáciu, ktorú súdy aj povolili. Mala tak byť chránená pred veriteľmi a letiská nemohli spoločnosti zhabať ďalšie lietadlá. No Viedeň a Praha si poradili po svojom a lety týchto aeroliniek prestali vybavovať. Spoločnosť medzitým prišla o ďalšie lietadlá, zrušila bázy vo Viedni, Budapešti a aj v Krakove, ktorá ako jediná prinášala zisk. Spoločnosť nemala na čom lietať a na vypredané lety si požičiavala lietadlá od iných spoločností. Až nakoniec došlo k nevyhnutnému a 31. augusta 2009 spoločnosť vyhlásila bankrot. „Biznis plán spoločnosti nepočítal s takými vysokými nákladmi, keďže spoločnosť dosahovala každý rok vyššie tržby, ale jej strata sa prehlbovala,“ konštatuje Popovič.

Slovenskú nádej SkyEurope tak na lopatky položil nielen zle vypracovaný ekonomický plán, ale aj externé okolnosti. Nebyť jedného či druhého, mohla spoločnosť existovať dodnes. „Aerolinky, ktoré mali vytvorený kapitálový vankúš, prežili. SkyEurópe dostatok kapitálu nemali,“ poukazuje Tomčiak. Zánik spoločnosti šikovne využil írsky Ryanair a Slovensko na svojho vlastného národného, hoci aj nízkonákladového prepravcu, stále čaká.

Chronológia spoločnosti SkyEurope

6. septembra 2001
podnikatelia Christian Mandl a Alain Skowronek oficiálne oznámili založenie nízkonákladovej leteckej spoločnosti SkyEurope.

12. februára 2002
SkyEurope dostala od Leteckého úradu osvedčenie prevádzkovateľa lietadla.

13. februára 2002
spoločnosť uskutočnila prvý let z Bratislavy do Košíc.

2003
SkyEurope prepravila v roku 2002 presne 52 286 cestujúcich. Celkové tržby z uskutočnených letov dosiahli 160 miliónov korún.

2005
SkyEurope oznámila, že v roku 2004 v porovnaní s rokom 2003 prepravili o 500 percent viac cestujúcich. Ich počet z 200-tisíc v roku 2003 vzrástol v roku 2004 na milión.

2005
SkyEurope si prevzala ocenenie Letecká spoločnosť roka 2005, ktorú jej udelil rakúsky Business World Magazine.

2004
spoločnosť mala viacero báz – v Bratislave, Košiciach, vo Viedni, Varšave či Krakove.

2005
SkyEurope svoje bázy v Poľsku zrušila. A to aj napriek tomu, že báza v Krakove produkovala zisk.

2005
strata spoločnosti dosiahla rekordných 57 miliónov eur.

2006
došlo k zmene manažmentu spoločnosti. Tomu sa začalo dariť, ale straty boli aj tak privysoké.

2007
boli zrušené ďalšie bázy a zo Slovenska došlo k obmedzeniu niektorých liniek.

26. marca 2008
spoločnosť SkyEurope uskutočnila posledný let na linke Bratislava – Praha.

2008
finančná kríza a drahá ropa ešte viac spoločnosti priťažili.

23. júna 2009
parížske letisko Orly oznámilo, že zadržalo lietadlo nízkonákladových aerolínií SkyEurope, ktoré priletelo z Prahy. Údajne
preto, že im SkyEurope neplatili poplatky.

24. júna 2009
letiská v Sofii a Bukurešti zadržali po jednom lietadle SkyEurope. Dôvodom boli finančné nezrovnalosti. Podobné problémy mala
spoločnosť aj v Dánsku.

14. augusta 2009
viedenské letisko prestalo vybavovať lety spoločnosti. Stalo sa tak pre neuhradené dlhy.

15. augusta 2009
po zastavení odbavovania lietadiel SkyEurope na viedenskom letisku sa operatívna činnosť aerolínií presťahovala do Bratislavy.

31. augusta 2009
nízkonákladová spoločnosť SkyEurope vyhlásila bankrot a zrušila všetky svoje lety.

01 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 02 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 11:54