04.08.2017, 00:00

Nemeckým automobilkám hrozia miliardové pokuty. Škandál však zrejme odznie do stratena

Tieň podozrenia z kartelovej dohody padol na nemecké automobilky. Ako vyzerá možný scenár vývoja?

Nemeckým automobilkám hrozia miliardové pokuty. Škandál však zrejme odznie do stratena
Zdroj: Reuters

O rozruch v automobilom svete sa opäť postarali Nemci. Európska komisia vyšetruje kartel Daimler-BMW-Volkswagen (vrátane prémiových značiek Porsche a Audi). Ich úzka spolupráca mohla celé desaťročia ovplyvňovať celosvetový automobilový trh.

​Nemecký týždenník Der Spiegel zistil, že firmy úzko spolupracovali a dohovárali sa na koordinovanom postupe v konštrukcii áut, prístupu k dodávateľom, ich hodnotení a cenách radu dodávaných komponentov.

Ako prvý stratil nervy Daimler a udal sám seba, čím sa zrejme vyhne vysokej pokute. Ostatným hrozia miliardové tresty.

Ako by odhalenie kartelu zapôsobilo na svetový automobilový trh? Môžu prípadné pokuty položiť niektorú z automobiliek na kolená? Volkswagen sa bráni, výmena informácii je bežná vec a prispieva k inováciám, tvrdí. Do akej miery je toto tvrdenie pravdivé?

Opýtali sme sa odborníkov, prečítajte si ich odpovede.

Juraj Chovanec, analytik spoločnosti Capital Markets: "Predpokladaná výška pokuty je 22 miliárd eur a pre Daimler 15 miliárd eur. Najväčšie problémy bude mať jednoznačne Volkswagen, keďže ešte stále pociťujú problémy z posledného škandálu, aj keď len prednedávnom zisky firmy opäť začali rásť rýchlejšie, než sa očakávalo. Ďalšie pokuty by mohli mať tragický dopad práve na túto spoločnosť a takisto na cenu akcií.

Tento škandál by mal markantný dopad na automobilový trh a najmä na ten nemecký. Je veľká pravdepodobnosť, že ľudia by dočasne stratili dôveru v nemecké automobilky, ale pravdepodobne iba na pár rokov. Otázne je ako sa tieto automobilky s tým vysporiadajú a či budú schopné prilákať zákazníkov novými technológiami alebo dobrým marketingom opäť na svoju stranu.

Martin Lindák, analytik Nadácie F. A. Hayeka: "Pravdepodobne sa potešia konkurenčné firmy, ktoré budú mať osoh z toho, že popularita spomínaných značiek sa pravdepodobne otrasie. Nevnímal by som to ako dlhodobú záležitosť. Spomínané automobilky majú významný podiel na trhu, a to nie vďaka kartelu, ale práve kvôli tomu, že ponúkajú kvalitný produkt.

V princípe si myslím, že to spotrebitelia riešiť nebudú a napriek okolnostiam ostanú verní značke. Nedá sa to porovnať s emisným škandálom v minulosti. V prípade pokuty to pravdepodobne pohne financiami spoločností, ale myslím si, že to nebude výrazné. Spoločnosti s tým pravdepodobne počítali. Treba sa pozrieť aj na filozofickú stránku veci. Netreba tento kartel brať nevyhnutne ako poškodenie trhu, keďže v konečnom dôsledku sa jednalo o inovácie a nie regulovanie ceny (čo by ani nebolo možné v súčasnom konkurenčnom prostredí).

Z tohto pohľadu ho treba vnímať skôr pozitívne. Ide o to, ako má EÚ stanovené monopolné pravidlá. Z toho potom vyplývajú aj paradoxné tresty za to, že nejaká spoločnosť je príliš veľká na trhu, avšak to nie je spôsobené jej nekalými praktikami. Je to spôsobené len tým, že spoločnosť ponúkala to, čo spotrebitelia nakupovali. Preto si myslím, že sa na to treba pozrieť aj zo strany spoločností, či regulácie sú voči nim správne nastavené. "

Richard Koza, investičný poradca: "Ukazuje sa, že regulácia je jedna vec, ale schopnosť vymáhať ju druhá. A tiež sa ukazuje, že koncentrácia do veľkých firiem nie je pre trh ideálna. Lepšie sú menšie firmy, kde konkurencia vždy zvíťazí nad kartelom a dohodou.Nemci

Pokuty neporazili VW a nevyzerá to, že porazia Daimler alebo BMW."

Peter Bukov, hlavný analytik TopForex: "Vysoké pokuty by mali negatívny dopad na hospodárenie automobiliek a mohli by viesť aj k prepúšťaniu či dokonca k zatvoreniu niektorých menších prevádzok. Je isté, že toto všetko by sa negatívne prejavilo na ekonomike Nemecka.

Aj keď sa automobilky pokute asi nevyhnú, budú Nemci prihliadať na to, aby postih firmu neohrozil. Predsa len, spomínané automobilky zamestnávajú v Nemecku tisícky ľudí.

Otvorenou otázkou zostáva, ako sa kauza prejaví na cene akcií. Po emisnom škandále Volkswagenu nasledoval ich pád, avšak väčšinu strát už akcie dokázali vymazať. Na novú kauzu zatiaľ trh nereagoval tak výrazným výpredajom.

Navyše, akcie automobiliek môže ovplyvniť napríklad aj silno rastúce euro, ktoré bude tlačiť príjmy z exportu smerom nadol. Celý škandál pravdepodobne odznie dostratena, tak ako tomu bolo doteraz pri podobných kauzách vrátane emisného škandálu, o ktorom sa už takmer nehovorí."

 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.