15.11.2017, 00:00

Ázijský sortiment je u nás na vzostupe

Jan Žák, generálny riaditeľ Metro Cash & Carry na Slovensku, v rozhovore pre HN.

Jan Žák
Zdroj: METRO

Pre koho najviac dodávate?
Dodávame najmä pre horecu, následne maloobchodné prevádzky a potom máme menšie firmy a zákazníkov, ktorí sú živnostníci. Vo veľkom od nás odoberajú aj ázijské reštaurácie. Ešte pred dvomi rokmi sme síce mali ázijský sortiment, ale aktívne sme ho nepredávali. Od minulého roku máme človeka, ktorý vie perfektne po slovensky, ale je to Číňan, a keď ide do horecy, je to úplne iná diskusia, pretože predáva niečo, čomu rozumie. Potreba ázijského sortimentu na trhu je evidentná. Do budúcnosti by som povedal, že sa u nás budú ázijské reštaurácie vyvíjať veľmi rýchlo. Práve preto tento sortiment ponúkame oveľa viac.


Ako hodnotíte vývoj veľkoobchodu na Slovensku?
Keď sa v roku 2008 začala kríza, vyzeralo to celkom inak, ale dnes je veľkoobchod veľmi zaujímavý predajný kanál. Počas krízy naši zákazníci nevedeli, ako budú fungovať, zatvárali svoj biznis, ale dnes sme vo fáze, keď sa otvárajú nové predajne a ľudia hľadajú cestu, hľadajú iné modely, ako napríklad bistro, do ktorého sa ešte pred pár rokmi nechodilo a dnes je to veľký trend. Vyvíjajú sa nové typy kaviarní a veľkoobchod je v tomto smere veľmi špecifický segment, s ktorým sa dá zaujímavo pracovať a vyvíjať ho, pretože dodáva produkty práve pre maloobchod. Nie je to obyčajný nákup a predaj.


Aktuálne sa veľmi rieši aj nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a duálne vzdelávanie. Ako je to v Metre?
Duálne vzdelávanie rezonuje už dlhší čas. Sami sa prostredníctvom Slovenskej aliancie moderného obchodu snažíme navštevovať školy a vyhľadávať ľudí, pretože ak by sme to nerobili, obávam sa, že by nám v budúcnosti chýbali. Obchod nie je taký atraktívny ako automotive. Ľudia nám chýbajú už dnes. Platy rastú neuveriteľne rýchlo a napriek tomu to nestačí pokryť našu potrebu. Na jednu stranu je pre spoločnosť dobré, že platy rastú. Vďaka tomu rastie kúpna sila a následne sa môžeme baviť o tom, že zákazník nebude chcieť najlacnejší tovar, ale niečo, čo je i pre zdravie z dlhodobého hľadiska prospešné. Na jednej strane je to pre nás výzva a na druhej strane je to dobré pre spoločnosť ako takú, pretože sa posúva dopredu. Možno aj vďaka tomu je dopyt po distribúcii vyšší.


Prešli ste pobočkami značky na rôznych pozíciách a vo viacerých krajinách. Ako vás to ovplyvnilo a pomohlo vám na aktuálnej pozícii?
Najdlhšie som pôsobil v Poľsku, ale bol som aj v Bulharsku a Kazachstane. Česko a Slovensko pokladám za domov. Ak by som mal povedať, v čom ma pôsobenie v zahraničí ovplyvnilo, tak by to bola otvorenosť. Uviedol by som príklad bulharských rajčín, ktoré síce na pohľad nevyzerajú príliš lákavo, ale keď ich človek ochutná, sú vynikajúce. Spoznáte kuchyňu, spôsob pestovania, aký majú ľudia k jedlu vzťah, a tak sa aj na tovar pozeráte z celkom iného pohľadu. Pretože paradajka u nás musí byť guľatá, mať určitý priemer, spĺňať normy, ale tam vyzerá úplne neštandardne, a pritom je to ten najlepší tovar, ktorý ich trh ponúka. Okrem otvorenosti som sa naučil flexibilite prekonávať problémy. V Bulharsku a Kazachstane to nefunguje štandardne, ako sme boli zvyknutí. Sú veci, na ktoré si musíte počkať, alebo jednoducho zájsť na úrad osobne a stretnúť sa s úradníkmi.


V čom vidíte najväčšie rozdiely vo fungovaní v zahraničí oproti domácej pôde?
Po prvé, sú tam rozdielne zákony. Niektoré veci, ktoré tu berieme automaticky, tam nie sú povolené. Týka sa to napríklad spôsobu predaja. Kým tu môžete bez problémov vyložiť a predávať alkohol, v poľskej predajni musí byť za bariérou. Iný je aj spôsob

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.