Ak bude aj naďalej krvácať takýmto tempom, ocitne sa podľa údajov agentúry Bloomberg začiatkom augusta na suchu.
Lenže tomu zatiaľ nič nenasvedčuje, pretože investori neochvejne veria, že Elon Musk je niečo na spôsob novodobého kráľa Midasa - na čo siahne, to sa pozlatí.
Okrem investorov, ktorí by u klasickej automobilky podobnú správu ocenili panickým výpredajom akcií na burze, držia palce aj nadšenci z radov zákazníkov. Inak asi nemožno nazvať klientov, po ktorých chce Musk vopred 250-tisíc dolárov (cca 213-tisíc eur) za auto, ktoré do ich garáže dorazí najskôr za dva roky.
Ide o novo predstavený model Roadster, ktorý svojím zrýchlením z 0 na 100 kilometrov za hodinu pod dve sekundy prepísal tabuľky automobilových rekordov.
Zatiaľ čo u jeho predchodcu chcela Tesla zálohu 50-tisíc dolárov a zvyšok po dodaní, v prípade novinky si vypýta rovno celú sumu. Len z tejto operácie by mohlo na účty Tesly pritiecť 250 miliónov dolárov, pretože firma chce do spustenia predaja vyrobiť tisícku takých žihadiel.
Zdržania a ďalšie zdržania
To síce pomôže, ale nezachráni. "Kým bude firma v strate, bude závislá na trpezlivosti a nadšení buď trhov, alebo strategických investorov," zhrnul pre Bloomberg Christian Hoffmann z fondu Thornburg Investment Management.
Muskova automobilka stavila všetko na úspech Modelu 3, sedanu s cenovkou, ktorá začína na sume 35-tisíc dolárov. Podľa tvrdenia firmy má dosť kapitálu na to, aby do konca marca vyrábala oznámených 20-tisíc kusov mesačne. Pri porovnaní výroby s tradičnou automobilkou vyplýva, že Muskove ambície na založenie veľkej továrne na autá zatiaľ zostali minimálne na pol ceste - aj mladoboleslavská škodovka vyrobí za mesiac viac ako trojnásobok.
Problém však spočíva v tom, že toto množstvo malo zísť z výrobných liniek najneskôr ku koncu decembra. Ani Tesle sa totiž nevyhli problémy a nábeh výroby nabral minimálne trojmesačné meškanie. Podľa správy pre investorov a Muskových vyjadrení to spôsobil jeden zo subdodávateľov pre výrobu batérií. Kvôli jeho zlyhaniu museli inžinieri v Gigafactory, Muskovej továrni na batérie, jeden zo systémov prepracovať.
Tesle by mohla veľmi pomôcť výroba v čínskej továrni v Šanghaji, pretože Čína patrí k relatívne novým trhom otvoreným elektronovinkám. Podľa Muska by sa mohla páska strihať už za tri roky, ale zrejme pôjde o veľmi optimistický odhad - realita by sa mohla opäť oneskoriť.
Bob Lutz: Do roku 2019 Tesla skrachuje
Nie každý však verí, že za tri roky bude ešte Tesla existovať. Napríklad Bob Lutz, ktorý v Európe pracoval pre Opel a BMW a za Atlantikom vo všetkých troch amerických koncernov - Forde, Chryslere i GM - vyhlásil, že Muskova fabrika skrachuje v roku 2019.
Podľa neho sú novo predstavené autá, teda športiak a kamión Semi, len návnadou pre investorov a nábeh Modelu 3 Teslu tak vyčerpá, že bude potrebovať ďalšie navýšenie kapitálu.
Lutz navyše zmieňuje rýdzo praktické problémy ako vysoké náklady na výrobu, nízku efektivitu práce a chýbajúcu predajnú sieť. Najhorším jeho úderom proti Tesle je však vyhlásenie, že automobilka vlastne neponúka nič výnimočné. "Majú rovnaké lítium-iónové batérie ako ostatní. Nie je tu nič, čo by iná automobilka nemohla jednoducho zopakovať," vysvetlil.
Ak však investori nestratia svoju vieru v Muskov projekt a budú ďalej firmu držať nad vodou, môžu sa dočkať odmeny v podobe náskoku, ktorý pred ostatnými v odbore za svoje peniaze získali.
Že Musk dokáže ísť cez prekážky ku hviezdam už ostatne dokázal so svojou firmou SpaceX. Aj tej mnohí prorokovali, že sa cez zložité obdobie testov nedostane ... a dnes pre NASA vozí do vesmíru zásoby.