StoryEditor

Auto z hypermarketu? Zatiaľ len v Česku

29.04.2005, 00:00
Trh s novými automobilmi v celej Európskej únii sa koncom minulého roka liberalizoval. To znamená, že v súčasnosti už môže predávať autá ktokoľvek -- nielen autorizovaní predajcovia a výhradní importéri ako predtým -- kto splní podmienky, ktoré si stanovuje výrobca alebo výhradný importér. Okrem iného sa tak ponúkla šanca pre hypermarkety.

Trh s novými autami v Európskej únii sa koncom minulého roka liberalizoval. To znamená, že v súčasnosti už môže predávať autá ktokoľvek - nielen autorizovaní predajcovia a výhradní importéri ako predtým - kto splní podmienky, ktoré si stanovuje výrobca alebo výhradný importér. Okrem iného sa tak ponúkla šanca aj pre hypermarkety.

Česi už nakupujú
Českí zákazníci si už môžu kúpiť osobné auto v hypermarkete. Obchodný reťazec Globus začal v spolupráci so spoločnosťou Renault ponúkať jedno z najlacnejších vozidiel na trhu - Daciu Logan. Podľa Borisa Malého marketingového riaditeľa Globusu ich k tomu viedol fakt, že ak predávajú napríklad plazmové televízory za 100-tisíc Kč, tak dokážu predať aj auto za 200-tisíc Kč. Zákazníci si môžu kúpiť auto za rovnakých obchodných podmienok ako v autosalóne. To znamená, že záruka a servis sú také isté, ako u výhradných predajcov. Rovnako ako u nich, aj v obchodnom reťazci môže kupujúci zaplatiť zálohu, dohodnúť si lízing alebo úver, absolvovať skúšobnú jazdu a podobne.[object]

Skúsia ďalšie značky
"Hlavnou výhodou je to, že zákazník nemusí chodiť do autosalónu, môže si kúpu dohodnúť v sobotu alebo v nedeľu, keď sú automobilové predajne zavreté, pretože ceny sú v podstate rovnaké ako inde," hovorí Malý. Po vyhodnotení tohto projektu, ktorý je podľa predbežných údajov úspešný, by spoločnosť Globus chcela rozšíriť svoju ponuku aj o ďalšie značky. "Pravdepodobne pôjde o vozidlá nižšej strednej triedy, ťažko môžeme predpokladať, že ľudia si budú hypermarketoch kupovať luxusné autá," uzavrel Malý. Upozornil však, že ich spoločnosť nie je samostatným distribútorom alebo predajcom značky, ale momentálne spolupracuje s firmou Renault ČR.

Zatiaľ riešia sieť
Veľké obchodné reťazce na Slovensku zatiaľ nič podobné neplánujú. "V najbližšom čase o možnosti predaja áut v našich obchodoch neuvažujeme," povedala hovorkyňa spoločnosti Ahold Diana Stanková. Podľa hovorkyne Tesca Oľgy Hrnčiarovej v súčasnosti sa snažia investovať do ďalších nových obchodov, aby skracovali vzdialenosť zákazníkom na nákupy. Na druhej strane sa však obchodníci v dlhšom časovom horizonte takémuto kroku nebránia a zhodujú sa v tom, že zavedeniu áut do ich ponúk bude musieť predchádzať zákaznícky prieskum a analýza trhových možností.

Zárodky biznisu
Riaditeľ prieskumnej agentúry Terno Ľubomír Drahovský vidí za tým, že obchodné reťazce zatiaľ vo svojich predajniach neponúkajú osobné autá predovšetkým fakt, že prevádzky nie sú na to prispôsobené. "Prípadné prestavby by si vyžiadali veľké dodatočné investície spojené s hromadným premiestňovaním tovarov," vysvetlil Drahovský. Ako hovorí, aj na Slovensku sa dajú spozorovať prvé zárodky tohto biznisu. Súvisí to s veľkými nákupnými centrami, kde vystavujú značkoví predajcovia svoje automobily. "V skutočnosti však ide iba o akýsi sprostredkovaný predaj. Informácie zákazník dostane priamo na mieste, ale auto dostane kúpiť až v autosalóne," dodal.

Ako v autosalóne
Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu nemá poznatky o tom, že by niektoré obchodné spoločnosti v súčasnosti rokovali s výhradnými importérmi alebo so samotnými výrobcami o možnosti predávať automobily vo svojich predajniach. "Momentálne žiadny hypermarket nemôže spĺňať kvalitatívne a kvantitatívne podmienky, ktoré sú stanovené na predaj," uviedla. Podľa Novákovej v prípade, že nejaký obchodník, po splnení všetkých kritérií začne podnikať v tejto oblasti, zákazníci sa nemusia obávať zo zhoršenej kvality vozidiel. "Pri kúpe auta v obchode budú musieť platiť rovnaké obchodné podmienky ako v autosalóne. To znamená, že záruka, servis a podobne budú zhodné ako u značkového predajcu," dodala.

Predaj osobných áut v SR* (prvý štvrťrok 2005)
 

2005

2004

Škoda

4 115

4 109

Peugeot

1 067

992

Opel

942

956

Citroen

905

926

Renault

901

1 183

VW

900

1 003

Ostatní

5 298

4 728

Spolu

14 128

13 897

*najpredávanejšie značky
Zdroj: ZAP SR

01 - Modified: 2003-01-07 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Materiály o EÚ uverejenené v HN v decembri
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. máj 2024 06:27