StoryEditor

Osud žilinskej Kie v rukách prokurátora

28.04.2006, 00:00
Osud pýchy slovenského hospodárstva, žilinskej automobilky Kia, je neistý. Kórejská polícia totiž včera na žiadosť prokurátora zadržala šéfa materskej automobilky Kia, spoločnosti Hyundai.

Po zdĺhavom výkupe pozemkov, hrozia rozbehu automobilky Kia pri Žiline ďalšie komplikácie. Kórejská polícia totiž včera na žiadosť prokurátora zadržala šéfa materskej automobilky Kia, spoločnosti Hyundai. Čong Mong-ku je podozrivý z korupcie. Vyšetrovaný je už aj jeho syn Čong Ui-sun, ktorý šéfuje práve Kii.
Ak by úrady mladšieho Čonga zadržali, existuje reálna hrozba, že zostávajúce, zatiaľ nepreinvestované peniaze do Žiliny neprídu načas. Hyundai už pre problémy dokonca odložil investíciu miliardy eur do závodu v českých Nošoviciach na neurčito.
Kia však zatiaľ svoju materskú firmu Hyundai nenasledovala a investície v strednej Európe nezastavila. Hovorca žilinského závodu Dušan Dvořák tvrdí, že skúšobnú prevádzku spustia podľa plánu začiatkom mája. Investičný scenár v Žiline zatiaľ Kia naplnila približne na 70 percent z plánovanej miliardy eur. V Kórei Hyundai v súvislosti so škandálom zostal zakonzervovaný, valné zhromaždenie dokonca odvolalo predstavenstvo. Ak by sa rovnaký scenár opakoval aj v automobilke Kia, je možné, že na Slovensko zvyšných 30 percent z investícií nepritečie.
Vedúci Katedry medzinárodného obchodu na Ekonomickej univerzite Peter Baláž, ktorý má osobné skúsenosti zo stáže v Kórei, sa definitívneho zrušenia investícií nebojí. Skôr sa oddiali. "V Kórei zatvorili už dvoch premiérov. Úplatky sú tam tradičným športom. V Česku sa nezačatá investícia logicky oddiali, v Žiline však komplikácie pravdepodobne nehrozia, vznikli by totiž veľké straty. Kia nemá finančné problémy, investícia nie je ohrozená," myslí si Baláž.
Podobný názor vyslovil aj generálny riaditeľ sekcie stratégie na ministerstve hospodárstva Miroslav Poláček. Problém považuje za internú záležitosť investora. "Pre nás je prvoradý investičný plán. Taká obrovská fabrika nemôže stáť na jednom človeku," odmietol Poláček pesimistický scenár.
Domáce problémy kórejských automobiliek a ich vplyv na strednú Európu nie sú ničím ojedinelým. Napríklad Poliaci prišli o investíciu, ktorá bola ešte ďalej ako je dnes Kia v Žiline. Pred niekoľkými rokmi krachujúca spoločnosť Daewoo zatvorila už fungujúci závod vo Varšave. Do vyprázdnenej fabriky sa poľská administratíva márne snažila nájsť náhradného investora, až kým Daewoo nekúpil americký General Motors.

01 - Modified: 2003-02-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Ukrajina sa posunula k WTO 02 - Modified: 2003-02-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Swiss Re prekvapila stratou investorov
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. apríl 2024 18:56