StoryEditor

Prednosť konzervatívnemu prístup

26.03.2003, 23:00

Ide o rovnú daň?
-- Áno, dnes to už môžeme povedať, aj keď donedávna to nebolo isté a jasné. Museli sme urobiť množstvo alternatívnych prepočtov. Vychádzali sme z toho, aby daňová reforma nenarušila fiškálny cieľ, ku ktorému sme sa zaviazali v programovom vyhlásení -- znižovanie deficitu verejných financií. Daňovú reformu a východiská štátneho rozpočtu na budúci rok sme pripravovali paralelne. Východiská musia byť postavené na platnom právnom stave, takže vychádzali z platných daňových zákonov. Návrh daňovej reformy je z fiškálneho hľadiska daňovo neutrálny, lebo by mal zabezpečiť také isté výnosy daní, ako keby sa daňový systém nezmenil. Zmeny v priamych i nepriamych daniach sú zásadné, a tak sú intervaly odhadov pomerne široké. Aby sme mali čo najviac podkladov a rozhodli sa čo najzodpovednejšie, nechali sme vypracovať päť alternatívnych prepočtov fiškálnych dôsledkov -- dva nezávislé prepočty z ministerstva financií, potom z Ústavu slovenskej a svetovej ekonomiky SAV, z Infostatu a z MMF. Vychádzali sme z konzervatívneho odhadu -- vždy sme predpokladali tie horšie dôsledky. Napríklad pri kombinácii rovnej dane vo výške 20 percent a 20-percentnej sadzbe DPH sa odhady oproti dnešnému stavu líšili od mínus 2,5 miliardy do plus 9,3 miliardy. Vychádzali sme z plus dvoch miliárd. Pritom priemerná hodnota z týchto hodnôt bola 3,6 mld., po očistení o dva krajné odhady vyše štyroch miliárd korún.
Rovná daň by mohla postihnúť fyzické osoby s terajšou desaťpercentnou sadzbou, ich daňová kvóta by sa zvýšila. Myslí sa nich?
-- Aby sa nezvýšilo ich daňové zaťaženie, výška nezdaniteľného minima sa zvýši z dnešných 38 760 Sk na 84 100 Sk. Pri odpočte na manželku a deti priemerná ročná nezdaniteľná suma na daňovníka by vychádzala na 104 360 Sk. Dnes je v priemere 46 697 Sk.
Ako to bude s paušálnou daňou? V návrhu ostáva táto vec otvorená.
-- Opäť to súvisí s tým, či zavedieme rovnú daň alebo nie. Hlavný argument pre zavedenie rovnej dane nebolo ani tak zníženie daňového zaťaženia, ako skôr zjednodušenie celého systému. Ak by sme nezaviedli rovnú daň, je tu silný argument na zachovanie paušálnej dane, lebo systém by sa dostatočne nezjednodušil. Rovnou daňou sa systém zjednodušuje zásadným spôsobom. Napriek tomu si myslím, že je to vec, o ktorej môžeme diskutovať. Potom sa však treba vrátiť k tomu, či je opodstatnená šírka subjektov, ktoré dnes paušálnu daň uplatňujú, a či by nebolo účelné obmedziť ju na remeselné činnosti tak, ako to bolo v prvej fáze.

Prečo sa ruší daň z dividend?
-- Daň z dividend je vlastne už druhé, teda dvojnásobné zdanenie príjmu, ktorý už raz zdanený bol.
Je to vo vyspelých krajinách zvykom?
-- V rôznych krajinách je to rôzne. Ale z hľadiska toho, že by sme chceli mať čo najjednoduchší a najčistejší systém, tak navrhujeme napríklad aj zrušenie trojdane, ktorou sa zdaňuje to, čo už raz zdanené bolo. Navyše, pri trojdani sú pomerne veľké náklady na správu, výnos je pomerne malý a značné sú možnosti na obchádzanie dane.
Je známe, že jednoduché účtovníctvo vo väzbe na subjekty s podvojným účtovníctvom umožňuje zneprehľadniť hospodárenie a otvárať kanály na úniky. Postavia sa tomu nejaké prekážky?
-- Je návrh na zníženie hranice na platenie DPH a vedenia podvojného účtovníctva. Možnosť jednoduchého účtovníctva chceme nechať len pre subjekty s obratom do 1,5 mil. Sk.
Aký je časový priebeh celého procesu reformy?
-- Bude pripomienkové konanie, diskutovať sa bude v poradných orgánoch. Paralelne sa pripravujú zákony. Zložitosť je v tom, že budeme musieť pripravovať zákony pre rovnú daň i pre iné alternatívy zároveň. Zákony by mali byť schválené v priebehu tohto roka, platiť by mali od začiatku budúceho roka.
Zmeny v roku 2004 by mali byť fiškálne neutrálne. Ďalšie roky by mali byť fiškálne pozitívne -- malo by sa zlepšiť podnikateľské prostredie, znížiť daňové úniky, zlepšiť podmienky investovania atď. Rok 2004 nám ukáže, či naše fiškálne odhady boli konzervatívne alebo presné. Ak boli konzervatívne a výnos bude vyšší, tak sa utvorí možnosť na ďalšie zmeny sadzieb.
Bude sa meniť aj zákon o správe daní?
-- Určite áno, je na to viac dôvodov. Z daňových úradov prejde na colné úrady agenda všetkých spotrebných daní, rovná daň by mala systém zjednodušiť a zvýšiť kapacity a efektívnosť správy. Prídeme s návrhom na zrušenie malých daňových úradov.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
15. máj 2024 22:04