StoryEditor

SsangYong Actyon: V teréne si to rozdá s kýmkoľvek

07.01.2007, 23:00
TEST. SsangYong Actyon XDI 200 XVT dáva istotu v ťažkých podmienkach ako máloktoré iné auto.

Kórejčania prezentujú toto auto ako prvé športovo-úžitkové kupé na svete. Aj naše fotografie však dokazujú, že na kupé sa podobá len minimálne. Azda len veľkosťou batožinového priestoru so skromnou ponukou 321 litrov. Navyše Actyon ani len počtom dverí nerešpektuje desaťročia zaužívanú kategorizáciu. S autom sme mali možnosť jazdiť dva týždne, absolvovali sme s ním bezmála dvetisíc kilometrov po cestách i v ťažkom teréne. Na základe našich skúseností si dovoľujeme Ázijcov poopraviť. SsangYong Actyon je prvý športovo-úžitkový offroad na svete. V blate a na prudkých kamenných stúpaniach sa cíti podstatne istejšie než na rýchlom hladkom asfalte.
Solídna konštrukcia
Päťdverová karoséria s dĺžkou 4,45 metra je uložená na rebrinovom ráme. Ako sa na pravé terénne auto patrí, podvozok má tuhú zadnú nápravu. Zvolené riešenie síce zvýšilo pohotovostnú hmotnosť, ale doprialo autu robustnosť a vysokú pevnú tuhosť. Testovaný Actyon mal pod prednou kapotou radový dvojlitrový turbodiesel. Sprevodovaný je päťstupňovou manuálnou prevodovkou s možnosťou elektronického zaradenia redukcie. V extrémnych situáciách príde vhod i medzinápravový diferenciál. Jednoduchým otočením ovládača sa priraďuje k štandardnému pohonu zadných kolies aj pohon prednej nápravy.

Interiér milo prekvapí
Vzhľad sa vždy do veľkej miery hodnotí subjektívne. Exteriér Actyonu podľa nás možno označiť za extravagantný, interiér skôr za konzervatívny. Z ergonomickej stránky však určite vyhovuje. Za nastaviteľným volantom sa pohodlne usadí útla žena i robustný chlapík, výhľad z auta je bezproblémový. Auto sa ovláda pomerne ľahko, určite aj vďaka posilňovaču riadenia, ani spojka nie je priveľmi tvrdá. Radenie prevodových stupňov je presné, azda len počet otáčok volantu a polomer zatáčania auta by mohli byť menšie.
Ešte zmienka o parkovaní. Pri cúvaní vám istotu dodávajú veľké spätné zrkadlá i parkovacie senzory. Auto pre svoje kompaktné proporcie hravo zaparkuje aj v podzemnej garáži.

Poďme mu naložiť
Ako sme už spomínali, SsangYong Action je auto, ktoré jazdnými výkonmi poteší vodiča hlavne v extrémnych terénnych situáciách. Má na to všetky predpoklady. Rozhodli sme sa ho nešetriť a nesklamalo nás. V dažďami premočenom lese sa brodilo bez zaváhania blatom i horskou bystrinou, ťažilo pri tom z veľkej svetlej výšky 219 mm a z veľmi dobrého obutia do 18-palcových zimných pneumatík. Medzi najťažšie prekážky patrí zjazd šmykľavou zvážnicou. S Actyonom to však nie je problém. Dobrá kinematika náprav zaručuje kontakt kolies s povrchom a vozidlo je navyše vybavené elektronickým asistentom pre bezpečné klesanie. Systém umožňuje vodičovi prekonať strmé klesanie ľahko a s plnou kontrolou nad automobilom - aj bez dotyku brzdového pedálu. Brzdy sa ovládajú automaticky na jednotlivých kolesách podľa potreby s cieľom udržať priamy smer jazdy, a to pri rýchlosti len o niečo viac ako rýchlosť chôdze. Ak je systém zapnutý, jeho G Sensor monitoruje sklon vozovky a len čo dosiahne hodnotu viac ako 10 percent, zasahuje sám. Aj krkolomné kúsky v teréne zvládol bez zaváhania a ujmy na technike. S takou istotou sme sa s autom v krajných podmienkach necítili už veľmi dlho.

ZÁKLADNÉ ÚDAJE:
Motor:
2,0 16V DOHC XDI
Max. výkon: 104 kW (141 k)
Max. krút. moment: 310 Nm
Zrýchl. 0 - 100 km/h: 15 s
Max. rýchlosť: 163 km/h
Rozmery: 4,45 x 1,88 x 1,73 m
Rázvor: 2,74 m
Pohot. hmotnosť: 2027 kg
Komb. spotreba: 7,8 l/100 km
Batožinový priestor: 3 21 l
Brzdený príves: do 2 100 kg

PLUSY:
Motor a podvozok
Terénne schopnosti
Solídne vypracovanie

MÍNUSY:
Malý batožinový priestor
Rozpačitý exteriér

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/aktualne-spravy, menuAlias = aktualne-spravy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
03. máj 2024 07:09