StoryEditor

Aero chcú štyri veľké finančné spoločnosti - PPF, J&T, Penta aj Unimex

06.10.2005, 14:33
Autor:
TASRTASR

Získať jedinú českú zbrojovku, ktorá vyrába vojenské lietadlá, chcú najmenej štyri veľké finančné spoločnosti. Záujem o Aero Vodochody českému denníku Hospodářské noviny potvrdila česká skupina PPF spolu so slovenskou J&T, Penta Investments aj Unimex Group.
Zbrojovka je pre investičné skupiny zaujímavá aj tým, že vlastní letisko umiestnené necelých 10 kilometrov od okraja Prahy. A na ňom by v budúcnosti mohli pristávať lietadlá nízkorozpočtových aeroliniek s turistami smerujúcimi do Česka.
"Záujem o kúpu máme ako konzorcium spoločne s J&T. Presný zámer a rozpočet zatiaľ zverejňovať nebudeme," uviedla hovorkyňa PPF Dita Fuschsová.
"Záujem o Aero máme aj my," povedal šéf Penty Marek Dospiva.
"Možnosť privatizácie zbrojovky zvažujeme, ale pretože nemáme dostatok informácií, žiadne rozhodnutia sme zatiaľ neprijali," oznámil Jiří Šimáně z Unimex Group. Priznal ale, že by kúpa firmy mala zmysel, ak by sa spoločnosti investícia do niekoľkých rokov vrátila.
V stredu potvrdený záujem českých finančných skupín o Aero je prekvapivý. Doteraz sa potenciálni noví majitelia zbrojovky regrutovali z radov zahraničných výrobcov lietadiel. O podnik sa zaujímala spoločnosť British Aerospace a situáciu okolo neho začiatkom roka zisťovala aj izraelská firma Elbit.
Českí záujemcovia sa o výrobu lietadiel nezaujímajú, zameriavajú sa ale na prevádzkovanie letísk alebo aeroliniek.
Napríklad Unimex vlastní najväčšiu charterovú firmu v ČR - spoločnosť Travel Service.
Skupina J&T sa zúčastní na privatizácii bratislavského letiska. To isté platí o Pente, ktorá navyše prostredníctvom realitných kancelárií už kúpila časť pozemkov, na ktorých by mala stáť nová pristávacia dráha pražského letiska v Ruzyni.
Zatiaľ čo konzorcium PPF a J&T by pravdepodobne malo záujem vybudovať vo Vodochodoch nízkonákladové letisko, vedenie Penty tvrdí, že pre nich výstavba nového letiska prioritou nie je.
"Rozjazdová dráha vo Vodochodoch je teraz vo veľmi zlom stave. Aby na nej mohli pristávať boeingy, tak je nutné do nej investovať niekoľko miliárd korún. To je pre nás v situácii, keď sa v Prahe-Ruzyni pripravuje výstavba paralelnej dráhy, druhoradé," povedal Dospiva. Bližšie ale odmietol plány Penty Investments popísať.
Ani o cene, za akú by mohlo byť Aero predanú, firmy zatiaľ nehovoria. Analytici však pripúšťajú, že by sa mala pohybovať pod 10 miliardami Kč, čo je v prepočte asi 13,1 miliardy Sk.
S predajom Aera česká vláda začala v júli, keď vypísala verejnú súťaž, definitívne rozhodnutie by malo padnúť do konca apríla 2006. Zatiaľ ministri hľadajú spôsob, ako zabezpečiť, aby Aero aj pod novým vlastníkom opravovalo armádne lietadlá.
Minister priemyslu a obchodu ČR Milan Urban v lete vyhlásil, že vláda preto bude chcieť pre Aero nájsť silného strategického partnera.
"Mal by to byť globálny hráč, pokiaľ by to bolo možné z leteckého priemyslu. Záujemcovia sú," zdôraznil minister.
To teraz opakuje aj jeho hovorca Ivo Mravinac: "Prednosť dostane ten, kto má skúsenosti v odbore. Na tom sa nič nemení." Pripúšťa ale, že strategický partner sa môže spojiť s českou investičnou spoločnosťou.
(1 CZK = 1,312 SKK)

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. máj 2024 02:00