StoryEditor

Štátna agentúra zlyháva s tendrami

26.09.2007, 00:00
Osem mesiacov po tom, ako na čelo Slovenskej agentúry pre cestovný ruch prišla Zuzana Rekenová, prichádza kontrola Úradu pre verejné obstarávanie.

Tú podnietilo ministerstvo hospodárstva, ktoré má pochybnosti o tom, či agentúra dokáže vyčerpať peniaze z eurofondov na svoju hlavnú činnosť - propagáciu našej krajiny. "Začíname mať obavy, že sa prostriedky, ktoré sa vyčlenili na tento účel, nevyčerpajú," povedal HN minister Ľubomír Jahnátek.
Verejné obstarávania v agentúre meškajú, a to napriek tomu, že sú podmienkou na uzatvorenie zmlúv o príprave propagačných materiálov, ako sú mapy, brožúry a iné. Agentúra má na štátnu propagáciu Slovenska na roky 2004 až 2006 z eurofondov vyčlenených v prepočte 745 miliónov korún. Tie môže využiť do konca roku 2008, no doteraz z nich vyčerpala asi 50 percent.
Približne v polovici augusta dostala od ministerstva hospodárstva list s odporučením "pozastaviť podpisovanie zmlúv s dodávateľmi, a to s okamžitou platnosťou až do ukončenia kontroly". Dôvodom mali byť práve podozrenia z pochybení pri verejných obstarávaniach.
"Pozastavenie podpisovania zmlúv je plne v kompetencii ministerstva hospodárstva ako riadiaceho orgánu operačného programu priemysel a služby," reaguje hovorca agentúry Ivan Garčár.
Podľa zdroja HN mala agentúra tiež neefektívne míňať peniaze na pracovné cesty svojich pracovníkov. Napríklad za sedemdňový pobyt dvoch z nich v Dubaji na výstave Arabian Travel Market zaplatila 360-tisíc korún. "Manažment agentúry považoval za potrebné, aby sa na výstave v Dubaji naši zástupcovia zúčastnili. Ich úlohou bolo nadviazať nové kontakty a pripraviť podmienky na účasť Slovenska na budúcom ročníku výstavy," vysvetľuje Garčár.

Generálny riaditeľ Sekcie podporných programov ministerstva hospodárstva Ján Ježo sa nechcel k priebehu kontroly bližšie vyjadriť. "Nerád by som tieto veci publikoval. Keď sa skončí kontrola, potom má verejnosť právo dozvedieť sa o jej výsledkoch," uviedol.
Streľba slepými?
"Kontrolou chceme zmapovať celú situáciu a dostať komplexnejší obraz, ako to v agentúre vyzerá," pokračuje Jahnátek. Podľa jeho hovorcu Branislava Zvaru rezort si chce "vytvoriť obraz", ako sa v nej hospodári a či peniaze, ktoré má k dispozícii, využíva efektívne. K podozreniam z ich nehospodárneho míňania sa však nechcel vyjadriť. "O tom sa nič konkrétne teraz nedá povedať, lebo by to bolo strieľanie slepými patrónmi," hovorí Zvara.
Ani Úrad pre verejné obstarávanie neuviedol o kontrole podrobnosti. "Kontroluje sa jeden prípad verejného obstarávania," stručne informovala tlačová tajomníčka úradu Helena Fialová. HN sa dozvedeli, že preverovanie úradom má pracovný názov Veľtrhy a výstavy cestovného ruchu - zabezpečenie komplexných služieb.
Podľa zdroja HN agentúra však údajne mala tiež neefektívne míňať peniaze na pracovné cesty svojich pracovníkov. Napríklad za sedemdňový pobyt dvoch z nich v Dubaji na výstave Arabian Travel Market zaplatila 360-tisíc korún. SACR má údajne aj "zdecimovaný marketing" a ďalšie nedostatky.
Agentúra vysvetľuje
"Manažment agentúry považoval za potrebné, aby sa na výstave v Dubaji naši zástupcovia zúčastnili. Ich úlohou bolo nadviazať nové kontakty a pripraviť podmienky na účasť Slovenska na budúcom ročníku výstavy," vysvetľuje Garčár. Pretože v čase podobných podujatí sú letenky a ubytovanie podľa neho drahé, "zamestnanci prekročili limit finančných prostriedkov. Nie je to však dôkaz, že ich účasť na výstave nesplnila svoj cieľ. Práve naopak, určite splnila svoje poslanie".
V tomto roku opustilo marketingové oddelenie agentúry 15 zamestnancov a desať nových nastúpilo. "Nie je preto pravda, že je veľmi personálne oslabené," upozorňuje Garčár. Personálne zmeny boli aj v ďalších sekciách a odboroch, ale počet pracovníkov sa doplnil.
A čo stánok, ktorý pre agentúru pripravila banskobystrická spoločnosť Estate and Events? Ten podľa Garčára nebol určený len na jednu výstavu (RDA v Kolíne nad Rýnom - pozn. HN). "Národný stánok bude agentúra využívať na výstavách a veľtrhoch aj v nasledujúcich rokoch." Stánok podľa neho "spĺňa najprísnejšie kritériá účelnosti, modernej architektúry a technického riešenia. Produkty cestovného ruchu sa v ňom dajú prezentovať aj na plazmových monitoroch či projekčných boxoch. Garčár upozornil, že donedávna mala agentúra k dispozícii stánok, ktorý za 35 miliónov korún zabezpečilo jej bývalé vedenie. "So súčasným sa nedá porovnávať. Absolútne nespĺňal požiadavky a technické parametre."
Zmeny brzdia prácu
"Agentúra má nový manažment," pripomína Jahnátek. "Kým dochádza k výmene ľudí a ich adaptácii na pracovné podmienky, ministerstvo mu dáva určitý priestor," hovorí o postoji rezortu k tejto inštitúcii. Jej terajšia generálna riaditeľka Zuzana Rekenová je vo funkcii od 15. januára 2007. Nahradila Martina Horvátha. Pred ním sa v krátkom čase na tomto poste vystriedali ďalšie dve generálne riaditeľky.
"Rýchle a časté personálne zmeny neprospievajú kvalite práce agentúry," tvrdí prezidentka Zväzu hotelov a reštaurácií SR Zuzana Šedivá. "Hoci sme s novým vedením nestihli komunikovať, táto inštitúcia je pre nás dôležitá. Uvítali by sme však, keby na výstavách a veľtrhoch dokázala poskytnúť našim podnikateľom väčší priestor. Želali by sme si aj účinnejšiu propagáciu, čo sa jej príliš nedarí," zdôrazňuje Šedivá. Podnikatelia v cestovnom ruchu sa podľa nej stále stretávajú s tým, že Slovensko "vo svete skoro nikto nepozná".
Riaditeľ Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry Peter Chudý je presvedčený, že na propagáciu krajiny potrebujeme štátnu agentúru. Oceňuje, že v tomto roku SACR otvorila v Budapešti nové zastúpenie. "Počet zahraničných zastúpení je však stále nízky. Na štátnu propagáciu treba dať viac peňazí," upozorňuje Chudý.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
02. máj 2024 10:33