StoryEditor

Do výroby okuliarov sa firmy nehrnú

30.09.2005, 00:00
Na Slovensku a v Českej republike sa ročne predajú približne dva milióny rámov na okuliare. Napriek tomu sa tuzemské výrobné firmy o tento sortiment príliš nezaujímajú.
Na Slovensku a v Českej republike sa ročne predajú približne dva milióny rámov na okuliare. Napriek tomu sa tuzemské výrobné firmy o tento sortiment príliš nezaujímajú. Okrem majiteľov očných optík v tomto biznise pôsobí niekoľko veľkoobchodných firiem a zastúpení zahraničných výrobcov. Samotnou výrobou okuliarových rámov sa zaoberá iba jediná firma - Princess Slovakia.
Bratislavská firma pôsobí na trhu od roku 1998 a ročne vyrobí 50- až 60-tisíc frézovaných plastových rámov. Podľa spolumajiteľa firmy Michala Brázdoviča väčšinu produkcie vyvážajú, predovšetkým do Poľska, Talianska, Nemecka a Českej republiky.
"Presadiť sa v tomto druhu podnikania nie je jednoduché. Vyžaduje si totiž špičkové technologické vybavenie, špecifické know-how a určité skúsenosti v optike. Navyše slovenský i európsky trh je presýtený ponukou rôznych výrobcov, od lacných dovozov z Ázie až po kvalitné produkty renomovaných značiek," tvrdí Brázdovič. V Európskej únii sa Princess podarilo presadiť aj vďaka tomu, že používa materiály a komponenty od renomovaných svetových výrobcov, ako napríklad Mazzucchelli 1849 či Laes.
Podobná situácia je aj v susednej Českej republike, kde je jediným producentom okuliarových rámov Okula z Nýrska. Pred rokom 1989 to bol monopolný výrobca, ktorý optickými pomôckami zásoboval celý trh RVHP. V súčasnosti vyrába ročne 350- až 400-tisíc rámov, ktoré sa predávajú hlavne v Česku a na Slovensku. Podľa riaditeľky predaja Hany Theimerovej už úplne zrušili produkciu slnečných okuliarov, keďže nestíhali reagovať na najnovšie trendy v dizajne. "Špecializujeme sa na kovové a plastové rámy pre dioptrické okuliare. Zákazníci od nás nevyžadujú najnovšie módne trendy, skôr klasický dizajn. Napriek tomu sa snažíme inovovať sortiment a ročne uviesť na trh približne 70 nových modelov," dodáva Theimerová.
Vybrať si vhodný okuliarový rám je napriek obrovskej ponuke umenie. "Na trhu je množstvo lacných modelov vyrobených v Ázii, ktorých tvar a dizajn často nie sú prispôsobené európskym nosom a tváram. Na druhej strane sú tu špičkové výrobky renomovaných výrobcov, ktoré sa predávajú za horibilné sumy. V tomto prípade však ľudia platia skôr za známu značku ako za nadštandardnú kvalitu," konštatuje Anton Bagin z distribučnej firmy Okula Slovakia.

Producenti sa presúvajú na východ
Absencia väčšieho počtu tuzemských výrobcov okuliarov má aj historické korene. Ich produkcia sa v minulom i predminulom storočí sústreďovala najmä v západnej a južnej Európe, kde má pôvod väčšina známych svetových značiek. Silnú pozíciu v tomto biznise má najmä Taliansko, Veľká Británia, Nemecko a Francúzsko. Podľa prezidentky Slovenskej optickej asociácie Jany Čiernej aj mnohí z týchto tradičných európskych výrobcov presunuli kvôli nižším nákladom svoje prevádzky do Číny, Singapuru a iných ázijských regiónov. Zistiť presnú spotrebu rámov na Slovensku je podľa nej problematické. Väčšina distribútorov totiž o množstve predaných kusov neinformuje a ani v rámci asociácie nerobia žiadnu štatistiku o predaji.

Najznámejšie značky rámov na okuliare
Carducci
Solo
Golden Eye
Emportium
Alessandro Dell
Silhouette
Guy Laroche
Lorenzetti
Lacoste
Paco Rabanne
Kipling
Max Mara
Armani
P. Cardin
Gucci
BMX
Zdroj: Slovenská optická asociácia
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. máj 2024 08:53