StoryEditor

Širokorozchodná trať za 70 miliárd

09.05.2007, 00:00
Ukončenie projektu vybudovania širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy s pokračovaním do Viedne sa zatiaľ predbežne predpokladá do roku 2014, keď by mala byť trať daná do prevádzky.

Podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka sú vzhľadom na to, že ešte bolo podpísané len memorandum o vytvorení expertnej skupiny, otázky o výstavbe novej železnice predčasné. "Možnosti realizácie takéhoto projektu má posúdiť práve vytvorená skupina expertov," tvrdí.
Desiatky miliárd
O názor na výstavbu širokorozchodnej trate sme preto požiadali vedúceho výskumu a vývoja Výskumného ústavu dopravného Františka Kocúra. "Máme dosť výkonné trate, ktoré by prepravu nákladu zvládli. Výstavba širokorozchodnej trate z Košíc do Bratislavy bude stáť asi 70 miliárd korún," tvrdí. V prípade, že by došlo k jej realizácii, prichádzajú do úvahy dve riešenia. Rozšírenie súčasného železničného zvršku alebo vybudovanie paralelnej trate. Postaviť by sa tak museli nové tunely a problémom môže byť aj výkup pozemkov. Čas trvania výstavby Kocúr odhaduje minimálne na desať rokov. "Keby sa prekládka preniesla z Čiernej nad Tisou do Bratislavy, veľa efektov to neprinesie. Stratila by sa záťaž na ťahu z Košíc cez Žilinu do Bratislavy a klesli by tam objemy prepravy," dodáva. O predĺžení širokorozchodnej trate z poľských Katovíc do českého Bohumína navyše podľa neho uvažuje Rusko už s Poľskom a otázna je možnosť následného využívania vodnej dopravy v zimných mesiacoch, keď je preprava na Dunaji značne obmedzená.
Počítajú s eurofondmi
Oveľa optimistickejšie sa k samotnému projektu trate s rozchodom 1 520 milimetrov stavajú Železnice Slovenskej republiky.
"Vzhľadom na rokovania ruských železníc aj s nemeckými a rakúskymi železnicami sa ukazuje tiež možnosť financovania stavby z európskych fondov," informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Dana Filová v súvislosti s memorandom o výstavbe širokorozchodnej trate, ktoré podpísal koncom minulého týždňa v Moskve minister dopravy Ľubomír Vážny s prezidentom ruskej železničnej spoločnosti Rossijskije železnyje dorogi Vladimirom Jakuninom.
"Memorandum o slovensko-ruskom projekte vybudovania širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy nás zaväzuje na seriózne riešenie projektu so štúdiou realizovateľnosti a projektovou prípravou. Na základe toho sa spoločne rozhodne o ďalšom postupe v projekte," hovorí Filová. Ako ďalej zdôraznila, práce na projekte budú prebiehať v čase rekonštrukcie východoslovenských prekladísk. "Aj preto rokujeme s ruskou stranou o prevedení prepravných tokov z iných krajín a z námornej dopravy po našich tratiach cez tieto prekladiská. To bude pre Slovensko dlhodobý a veľmi výhodný obchod. Ruská strana sa k tomu stavia kladne," dodáva.
Podľa ruskej železničnej spoločnosti je zámerom oboch strán posilňovanie vzájomného partnerstva pri železničnej a kombinovanej preprave, zvyšovanie objemov nákladnej a osobnej dopravy po železnici, ako aj konkurencieschopnosť železničnej dopravy oboch krajín.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. máj 2024 18:18