StoryEditor

Investorom sa na web nechce

30.10.2006, 23:00
Od nového roka budú musieť všetci podnikatelia uvádzať na svojej internetovej stránke údaje o aktuálnom stave svojej firmy. Vyplýva to z návrhu novely Obchodného zákonníka.

Od nového roka budú musieť všetci podnikatelia uvádzať na svojej internetovej stránke údaje o aktuálnom stave svojej firmy. Vyplýva to z návrhu novely Obchodného zákonníka, ktorú poslanci postúpili do druhého čítania. Ide o uvedenie dodatkov o spoločnosti, teda či je v likvidácii, v konkurze alebo vo vyrovnaní. Tieto údaje majú podľa predkladateľa zvýšiť ochranu spotrebiteľa.

Automobilky bez údajov
Týmto povinnostiam sa paradoxne vyhnú práve tie podniky, ktoré žiadny web doteraz neprevádzkujú. Zverejňovanie údajov o aktuálnom stave firmy sa totiž týka len firiem, ktoré nejakú stránku majú. A to je prípad aj viacerých nadnárodných koncernov, ktoré budia dojem, že u nás vlastne žiadne výrobné prevádzky nemajú.
Z troch svetových automobiliek, ktoré majú na Slovensku výrobné závody, prevádzkuje riadnu internetovú stránku iba žilinský závod Kia Motors. V prehľadnej štruktúre je na nej množstvo informácií nielen o možnostiach zamestnania, ale aj o výstavbe závodu, pripravovaných podujatiach či príhovor prezidenta automobilky. Nechýbajú kontaktné údaje a pravidelne aktualizované tlačové správy.
Podobný typ informácií je zbytočné hľadať v prípade spoločnosti Volkswagen Slovakia. Jeden z našich najväčších exportérov totiž žiadnu stránku nemá. Na doméne www.vw.sk sú iba informácie o jednotlivých modeloch áut z produkcie nemeckého koncernu. Prevádzkuje ju importér vozidiel Volkswagen a nie bratislavský výrobný závod. Podľa hovorkyne Silvie Nosálovej sú si vedomí dôležitej úlohy svojho podniku v našom hospodárstve a na zriadení stránky práve pracujú.
Súhrnné informácie o aktivitách trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroën tiež neexistujú. Podnik síce prevádzkuje jednu stránku aj v slovenčine, na nej sú sústredené najmä informácie o voľných pracovných miestach. Podľa hovorcu Petra Šveca už uvažujú o zmene jej štruktúry a rozšírení obsahu o ďalšie informácie.

Zabudnutá Nitra
Poskytovať informácie lokálnej komunite používateľov internetu sa zdá zrejme úplne zbytočné aj niektorým ďalším veľkým podnikom so zahraničnými vlastníkmi. Väčšina z nich má PR aktivity prísne centralizované. Zmienka o slovenských výrobných závodoch je maximálne na centrálnom portáli, ktorý spravuje sídlo koncernu. Je to napríklad vrábeľský závod koncernu Teleflex Automotive Slovakia, trnavský Johns Manville Slovakia, závod Tower Automotive v Malackách a mnohé ďalšie.
Informácie o slovenských dcérskych spoločnostiach sú iba v angličtine a ich rozsah je na väčšine koncernových stránkach mimoriadne chudobný. Obmedzujú sa totiž iba na najzákladnejšie kontaktné údaje. V niektorých prípadoch chýbajú aj tie.
Zaujímavým prípadom je slovenská pobočka koncernu Visteon, ktorá vyrába autokomponenty v Nitre. Na webe jej materskej spoločnosti sa nachádza zoznam výrobných závodov vo svete. Nitriansky závod, ktorý je v prevádzke už niekoľko mesiacov, tam zatiaľ vôbec nefiguruje.
V informačnom praveku sa nachádzajú aj niektoré podniky so slovenskými vlastníkmi. Žiadnu internetovú stránku doteraz nemá Západoslovenská vodárenská spoločnosť, ktorá rozhodne nepatrí do kategórie drobných firmičiek. Podľa vyjadrenia asistentky riaditeľa Margity Ambrovej už ich IT oddelenie na tejto úlohe pracuje. Kedy sa však objavia prvé výstupy špecifikovať nevedela.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 00:27