StoryEditor

Matuský: Cena elektriny nevplýva na prepúšťanie

13.05.2003, 00:00
Rozhovor HN s predsedom Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Jánom Matuským.

Priemyselníci združení v Asociácii zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ), a najmä v Klube 500 (združuje priemyselných zamestnávateľov nad 500 ľudí), tvrdia, že Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) stanovil vysoké ceny elektriny a plynu, kvôli ktorým budú musieť prepúšťať.

Sú to účelové tvrdenia. Ak budú prepúšťať, tak asi z iných dôvodov ako kvôli rastu cien energií. Ak by boli ceny neprimerané, nezískalo by Slovensko nových investorov. Treba sa pozrieť na štruktúru nákladov v týchto firmách, najmä na podiel osobných nákladov a nákladov na energie a porovnať ho so zahraničím. Cena ľudskej práce je v SR asi sedemkrát nižšia ako v EÚ, ale merná spotreba energií je trikrát vyššia. Je to práve pre deformované ceny z minulosti, z čoho plynie vysoká energetická náročnosť a prezamestnanosť, a to zapríčiňuje stratu konkurenčných výhod. To môžu byť skutočné dôvody na prepúšťanie, aj keď to štatistika hospodárskych výsledkov za prvý štvrťrok nenaznačuje.

Novácke chemické závody (NCHZ) tvrdia, že sú v strate od začiatku roka pre nové ceny elektriny.

-- NCHZ mali a aj majú jednu z najnižších cien elektriny v SR. Sú veľkým odberateľom so stabilným odberom a tomu zodpovedá aj cena. V strate nie sú kvôli novým cenám. Tých dôvodov je zrejme niekoľko. Jedným z nich môžu byť práve staré ceny elektriny, ktoré boli napriek ich objemu a charakteru spotreby veľmi nízke.

NCHZ zrejme majú jednu z taríf, ktoré ste vydali pod tlakom priemyslu v januári 2003.

-- Nové rozhodnutia o tarifách sme nevydali na nátlak odberateľov. O zmenu rozhodnutia požiadala distribučná spoločnosť Stredoslovenská energetika. Bolo to preto, že tlak regulátora a fakt, že sa otvoril trh, donútili Slovenské elektrárne zmeniť vzťah k odberateľom, ako sú, napríklad, Novácke chemické závody. Zistili, že im môžu utiecť, čiže stanú sa oprávneným odberateľom a elektrinu si nakontrahujú od výrobcu mimo SR. Slovenské elektrárne si uvedomili, že niektoré podniky v SR vzhľadom na charakter výrobnej technológie majú stabilný odber a môžu poskytovať tzv. regulačný výkon. To znamená, že na pokyn dispečera sú schopní svoj odber regulovať v rozsahu niekoľkých desiatok megawattov. Všade vo svete sa regulačná schopnosť odberateľa oceňuje. V rámci Stredoslovenskej energetiky aj ďalší odberatelia, ktorí majú stabilný odber a sú schopní poskytovať regulačný výkon, môžu využívať nové tarify.
To však nie je systémové riešenie smerom k vytvoreniu trhu s elektrinou. O tom svedčí aj fakt, že elektrárne nezverejnili ponuku elektriny podľa tzv. pásem v odberovom diagrame. A možno ju ani nemajú.
-- Ponuku na dodávku elektriny v pásmach už Slovenské elektrárne predložili. Boli a stále sú však dôvody na odklad rozhodnutia Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) o maximálnych cenách pásmovej elektriny. Predovšetkým preto, že neexistuje operátor na trhu s elektrinou.
Prevádzkovatelia veľkej kogenerácie, najmä teplárne, sa sťažujú, že cenové rozhodnutia ÚRSO nepodporujú výrobu elektriny v kombinovaných zdrojoch tepla a elektriny. Prečo ste nestanovili také cenové podmienky, ktoré by výkup tejto elektriny zvýhodňovali?
-- Robiť takúto politiku nie je vecou regulátora. Je to vec vlády, ktorá by mohla do zákona o energetike presadiť podporu kogenerácie aj výroby elektriny z obnoviteľným zdrojov. Vznikol by tlak na lepšie využívanie primárnych energetických zdrojov, čo by zmenšilo závislosť štátu od dovozu energonosičov. Takúto podporu kogenerácie, na ktorú by solidárne priplácali aj ostatní spotrebitelia, treba dať do zákona. Jej mieru treba správne nastaviť. Pripomínam, že v štátoch západnej Európy sa postavilo veľa kogeneračných jednotiek, ktoré sa teraz nevyužívajú. Napríklad zdroj s paroplynovým cyklom v Ústí nad Labem dlho stál a teraz sa využíva len v špičkovom režime.
Je teda podľa vás v poriadku, aby sa teplo z blokových kotolní v Petržalke cenovo približovalo k teplu vyrobenému v Bratislavskej teplárenskej, kde využívajú kogeneračnú výrobu? Takéto rozhodnutia ste totiž vydali.
-- Cena tepla sa určuje na základe regulačnej metódy a je značne rozdielna, alebo môže byť veľmi podobná, ak parametre, ktoré vstupujú do regulačného vzorca, sú rozdielne alebo, naopak, podobné.
Západoslovenská energetika využíva prepojenie s Jihomoravskou energetikou na 110 kV vedeniach, ktoré má značnú kapacitu na tzv. ostrovnú prevádzku na území SR. Takto česká elektrizačná sústava nielenže zásobuje elektrinou určitú prihraničnú časť západoslovenského regiónu, ale prebrala aj poskytovanie systémových služieb. Tento stav kritizujú Slovenské elektrárne, lebo spolu s ostrovnou prevádzkou z Ukrajiny v regióne Východoslovenskej energetiky mesačne prichádzajú o tržby 60 až 80 miliónov korún.
-- Nedostal som na úrad podanie v tejto veci. Slovenské elektrárne sa síce sťažujú, no aj ony poskytujú elektrinu v ostrovnej prevádzke na severnú Moravu. Najprv treba posúdiť, či takýto problém vznikol, a ak áno, potom treba nájsť prijateľné riešenie.
V primárnej energetickej legislatíve nie je ani zmienka o ostrovnej prevádzke. Jedno rozhodnutie ÚRSO však určuje akýsi poplatok súvisiaci s jej prevádzkou. Nie je to právna diskontinuita?
-- Museli sme to tak urobiť, aby sme reagovali na skutočný stav. Niektoré rozhodnutia sme museli vydať iba preto, aby sa nezastavil ekonomický život v krajine.
V zákone nie je dostatočne definovaná povinnosť poskytnúť v rámci verejnej služby prípojku elektriny či už pri bytovej výstavbe v intraviláne obce alebo pri budovaní priemyselných parkov. Distribučné spoločnosti v minulosti žiadali spoluúčasť stavebníkov rodinných domov. Teraz žiadajú štátnu podporu v súvislosti s budovaním priemyselných areálov najmä tam, kde sa štát politicky angažuje.
-- V novom energetickom zákone to bude definované lepšie. Vzťah medzi poskytovateľom verejnej služby pri dodávke elektriny a príjemcami -- odberateľmi, má byť vyvážený. Na druhej strane nie je mysliteľné, aby správca verejnej siete budoval vedenie do nejakej chatovej oblasti bez kompenzácií od odberateľov.
Domácnosti platia stály mesačný poplatok za elektrinu v rovnakej výške bez ohľadu na to, či majú jednofázovú prípojku, alebo tzv. motorickú s prúdovou hodnotou 50 ampérov. Ako regulátor ste pre ne neurčili vypracovať diferencované tarify. Je to správne?
-- Vieme o tom, aj tento problém sa bude riešiť.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
31. máj 2024 19:29