StoryEditor

Rok 2012: Expanzia reťazcov na Slovensko sa začína

04.01.2012, 23:00
Slovensko konečne začína priťahovať zahraničné značky, pre ktoré bol doteraz náš trh malý.

Už v prvých dňoch tohto roku zámer ohlásili hneď traja hráči zo západnej i strednej Európy.

Potvrdiť by sa tak mohol trend, ktorý sa začal už vlani, keď o Slovensko prejavili záujem desiatky svetových značiek. „Spoločnosti cítia pokles príjmov, to ich núti hľadať nové možnosti,“ vysvetľuje jeden z dôvodov Zuzana Babušiaková z Francúzsko-slovenskej obchodnej komory.

Podvyživený trh
Siete paradoxne láka fakt, že doteraz sa Slovensku oblúkom vyhli. Náš trh je totiž v rámci V4 doslova „podvyživený“.

A to najmä v gastro segmente či v oblasti zdravie a krása. „V počte reťazcov je Slovensko na poslednom mieste v rámci strednej Európy,“ potvrdzuje pre HN obchodný špecialista veľvyslanectva USA Marián Volent.

Všetko však nasvedčuje tomu, že neradostný trend sa tento rok zlomí. Novoprichádzajúce aj už prítomné expandujúce siete by totiž mohli spolu vytvoriť tisícky pracovných miest po celom Slovensku a zákazníkom priniesť bohatší výber služieb. „Tento rok je pre rozvoj vhodné obdobie, kríza môže vyradiť slabších a vytvoriť tak priestor pre silných hráčov,“ predpokladá Jiří Böhm, hovorca spoločnosti Profit System.

Noví hráči na trhu
Už v prvých dňoch roku 2012 tak oficiálne oznámili záujem o náš trh ďalšie tri gastroreťazce. Zaútočiť na chuťové poháriky Slovákov sa chystá britská palacinkáreň Crepeaffaire, talianske šaláty a cestoviny GoPasta či poľská „pizzasieť“ Crazy Piramid Pizza. „Rokujeme na Ukrajine, v Rusku a Česku. Radi by sme vstúpili i na slovenský trh,“ podotýka Wojciech Goduński, majiteľ spoločnosti Wojtex, ktorá Crazy Piramid Pizzu prevádzkuje. „Expanzia by sa mala začať v tomto roku. Za päť rokov by tak bolo v prevádzke viac než desiatka menších i stredne veľkých reštaurácií,“ prezrádza Aleš Tulpa zo spoločnosti Avex systems. Tá Crepeaffaire zastupuje. Nové gastroreťazce rozšíria rady značiek, ktoré si v poslednom čase vyhliadli Slovensko. Záujem o vstup ohlásili aj americké fast-foodové giganty ako Diary Queen či Texas Chicken, alebo nemecká pekárenská jednotka BackWerk.

Nečakanú „vlnu záujmu“ zažíva i segment zdravia a krásy. Vstup na trh vlani oznámili napríklad i portugalský BodyConcept/Depil concept či americký Contours. „Minulý rok počet členov vzrástol najviac za celu existenciu SFA,“ potvrdzuje aj prezident Slovenskej franchisingovej spoločnosti Richard Chury.

Vládne neznalosť
Bariéry pre vstup na slovenský trh však nemožno hľadať len na strane reťazcov. Rovnakou mierou sa pod ne podpisuje i neznalosť slovenských malých a stredných podnikov, ktoré v okolitých krajinách tvoria chrbtovú kosť pre značky. Práve ich spolupráca je pre expanziu totiž nevyhnutná. „Príčinou, prečo siete obchádzali Slovensko, je aj nedostatočná informovanosť podnikateľov o franchisingu,“ vysvetľuje Zuzana Babušiaková. Práve to sa postupne láme. „Slovensko, aj keď pomaly, začína preberať legislatívu, ktorá tento typ podnikania zjednodušuje,“ uzatvára Jiří Böhm.


menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
04. máj 2024 09:21