StoryEditor

Už aj Briti sa obávajú supermarketov

22.05.2003, 00:00

Supermarkety dnes majú príliš veľkú moc. Už aj vo Veľkej Británii sa mnohí obyvatelia obávajú, že veľké nákupné centrá pohltia menšie obchody, ktoré ponúkajú tovar vyrobený v lokalite, v ktorej sa nachádza. Neustále sa zväčšujúca rozloha supermarketov rozbíja nezávislosť a obchodné aktivity viacerých doteraz prosperujúcich podnikateľov na Hlavnej triede, uvádza sa v prieskume, ktorý zorganizovala Nadácia pre novú ekonomiku. Jej prieskum však poukazuje aj na to, že viacerí zákazníci začínajú v poslednom období prejavovať väčší záujem o tovar, ktorý sa dopestoval alebo vyrobil v ich vlastnom regióne alebo kraji. Zástupcovia supermarketov odmietajú výsledky prieskumu a uvádzajú, že zákazníci sú dnes oveľa náročnejší, takže je pre nich výhodnejšie nakupovať vo väčších nákupných centrách, ktoré im ponúkajú väčší výber a viac príležitostí. Štúdia nadácie však zistila, že práve u Britov sa pomaly zvyšuje záujem nakupovať v blízkosti svojho domova než cestovať mimo mesta do odľahlých supermarketov, uviedla mediálna spoločnosť BBC.
Jeden z piatich Britov je presvedčený, že supermarkety majú veľký vplyv na ich osobné rozhodnutia. Avšak napríklad menej než 8 percent potravinových výrobkov v britských supermarketoch pochádza priamo od domácich producentov. A dokonca aj to málo domácich potravín obsahuje v mnohých prípadoch ingrediencie dovezené zo zahraničia, upozornila nadácia.
Šéf nadácie Andrew Simms upozornil, že "mestá duchov", teda oblasti s najväčším výskytom supermarketov, poškodzujú nielen miestne obchody a služby, ale rovnako zasahujú aj do života samotných obyvateľov. "Pokles záujmu o nákup v menších obchodíkoch pretrváva už 20 rokov a pokiaľ nedôjde k výraznejším zmenám, tento trend bude pokračovať."
Podporu supermarketom však výrazne prejavuje aj samotná britská vláda a predstavitelia miest, čo je "silná reklama", ktorú od oficiálnych predstaviteľov nemôžu očakávať menšie obchody.
Podľa zástupcov supermarketov v Británii nikto neovplyvňuje myslenie ľudí a ich cieľom nie je odstaviť menších podnikateľov. "Menšie obchody mali problémy ešte pred tým, ako sa objavili prvé nákupné centrá. Ľudia si musia vybrať sami. Supermarkety však ponúkajú viac možností, lepšie ceny a širší sortiment výrobkov," uviedol jeden z vedúcich predstaviteľov spoločnosti Safeway Kevin Hawkins. Safeway dnes vo Veľkej Británii prevádzkuje 480 supermarketov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. máj 2024 14:57