StoryEditor

Faktoring môže byť efektívnejší ako úver

26.09.2006, 00:00

Je to vždy o rozhodnutí firmy, respektíve jej majiteľa či majiteľov. Na trhu je dnes dostatok bankových produktov, ktoré riešia krátkodobé financovanie pracovného kapitálu spoločnosti. Faktoring síce nie je bankovou službou, ale rieši presne tieto problémy. Vyžaduje isté náklady a spravidla je nominálne drahší ako prevádzkový úver. Na druhej strane vie byť oveľa efektívnejší, rýchlejší a po zvládnutí úvodnej administratívy aj jednoduchší. A v tom je jeho čaro. Nakoniec totiž môže byť nielen efektívnejší, rýchlejší a jednoduchší, ale v konečnom počítaní aj lacnejší.

Hotovosť už v deň doručenia faktúr faktoringovej spoločnosti
V zásade ide o špecializovanú finančnú službu zameranú na urýchlenie hotovostných tokov, ktoré sú spomalené v dôsledku predaja s odloženou splatnosťou. Inak povedané - platby prostredníctvom faktúr. Každá výrobná alebo obchodná firma sa s problémom splatnosti faktúr určite už stretla. Mnohé sa naučili tieto časové posuny zvládať automaticky a vo svojom cash flow s nimi takpovediac počítajú. Sú však aj prípady, keď meškajúce, alebo jednoducho iba príliš dlho trvajúce platby škodia rozvoju firmy, prípadne ju priamo ohrozujú. V jednom aj druhom prípade vzniká priestor pre už spomínané bankové produkty (prevádzkový úver a podobne), alebo služby faktoringu.
Treba vedieť, že faktoring nie je banková služba - nie je to úver, ani pôžička. V zásade ide o finančný produkt, pri ktorom firma nemá limit, ale jeho výšku ovplyvňuje iba svojou schopnosťou vyrábať, alebo predávať a teda vytvárať "faktorovateľné" položky, čiže pohľadávky. Pretože faktoring je predovšetkým odkúpenie krátkodobej pohľadávky od predávajúceho ešte pred lehotou jej splatnosti. Predávajúci tak má k dispozícii hotovosť už v deň doručenia faktúr faktoringovej spoločnosti a môže sa ďalej venovať svojmu rozvoju. Inak povedané - niekto, kto má peniaze (faktoringová spoločnosť), vstupuje do vzťahu dodávateľ - odberateľ s tým, že v kolobehu peňazí medzi nimi zabezpečuje jej plynulosť a časovú presnosť. Tento prvok je často kľúčový pre dobrý a zdravý chod firiem.
Veľkou výhodou faktoringu je fakt, že využívaním tejto služby daná firma nezvyšuje svoje úverové zaťaženie - faktoring nie je úver a nevykazuje sa ako bankový dlh, čo zlepšuje celkovú finančnú bilanciu danej firmy. No a v neposlednom rade je tu aj záručná funkcia faktoringu, ktorá chráni predávajúceho pred insolventnosťou odberateľa, prípadne platobnou neochotou, ktorá sa u nás stále ešte dosť často objavuje a mnohé dodávateľské firmy s ňou bojujú, pričom strácajú energiu pre ďalší rozvoj svojho podnikania.
Skúsenosti hovoria, že firma, ktorá sa takpovediac nemusí starať o platobnú disciplínu svojich odberateľov, vykazuje za krátky čas lepšie výsledky ako v čase, keď si všetko musela strážiť sama a viac sa zameriava na rozvoj svojich služieb a výroby. Pokiaľ ju totiž neťaží nedostatok, alebo nepravidelnosť cash-flow, prirodzene sa zameria na to, v čom je dobrá a napreduje rýchlejšie ako dovtedy.
Veľmi zaujímavou "vlastnosťou" faktoringu, ktorá na prvý pohľad vôbec nemusí byť rozpoznateľná, je aj uvoľnenie tlaku na odberateľov, teda tých, ktorí v opisovanom reťazci často bývajú tí zlí, ktorí neplatia, alebo platia neskoro a pomaly. Firma využívajúca faktoring môže svojim odberateľom (a veľmi často to aj takéto firmy robia) predĺžiť lehoty splatností faktúr, tak, aby sa zlepšila aj ich finančná situácia. Fakt, že odberateľské firmy platia dodávateľovi, ktorý využíva služby faktoringu, ich totiž nič nestojí, naopak, majú z toho len výhody.
V celom reťazci je totiž najdôležitejšia ISTOTA, ktorú do jeho priebehu vnáša faktoringová spoločnosť a jej presné platobné termíny. Často je práve táto ISTOTA dôležitejšia ako taký alebo onaký termín splatnosti.

Druhy faktoringu
Služby faktoringu je možné aplikovať v rámci tuzemského faktoringu, alebo ako exportný, importný, prípadne nákupný faktoring. Ďalej faktoring rozdeľujeme na dve veľké skupiny, a to regresný a bezregresný faktoring. Inými slovami, v prípade napr. regresného faktoringu dodávateľ ručí za zaplatenie financovaných pohľadávok faktoringovej spoločnosti. Preto sa naša spoločnosť snaží viac predávať tzv. bezregresný faktoring, ktorý má logicky oveľa väčšiu pridanú hodnotu pre našich klientov. Zo zdrojov Asociácie faktoringových spoločností (AFS) vyplýva, že asi 20 % obchodov je realizovaných na bezregresnej báze.
Zaujímavým produktom je tiež nákupný faktoring, ktorý efektívne rieši situáciu, keď firma potrebuje nakupovať tak, aby mohla efektívne fungovať, ale nevyhovujú jej splatnosti faktúr od jej dodávateľov. Neschopnosť efektívne nakupovať potrebné vstupy ju potom môže brzdiť v hlavnom biznise a môže sa tak dostať do zbytočných problémov.
Špecifická služba faktoringu je potom takzvaná správa pohľadávok, čo je vlastne finančná služba, pri využití ktorej firma nemusí interne evidovať pohľadávky a ich postupné inkaso, naopak, dostáva pravidelné a prehľadné analýzy predaja a platobnej disciplíny odberateľov.

Cena je mierne vyšia
Nominálne je faktoring zrejme vždy drahší, ako povedzme prevádzkový úver. Musí byť, pretože faktoringová spoločnosť vstupuje priamo do obchodného vzťahu a berie na seba celé riziko splatenia, respektíve nesplatenia danej pohľadávky. Cena faktoringu sa teda tvorí ako súbor nákladov na administratívne spracovanie pohľadávky a kalkuluje sa ako percento z hodnoty postúpenej faktúry. Výška tohto percenta je priamo úmerná celkovému objemu faktorovaného predaja a počtu postúpených faktúr a ich priemernej hodnote. Úroková miera je mierne vyššia ako sadzba, ktorú aplikujú komerčné banky pri poskytovaní krátkodobých korunových úverov, ale na rozdiel od úveru sa počíta vždy iba z toho objemu zdrojov, ktorý bol v danom účtovnom období použitý. Vyššia úroková miera je logická z dôvodu, že faktoringová spoločnosť sa takisto musí nejakým spôsobom refinancovať - obyčajne štandardným bankovým úverom.
Spravidla platí aj to, že firma, ktorá prechádza na služby faktoringu, má krátkodobo zvýšená náklady na administráciu, pretože napríklad úhrada postúpených pohľadávok sa realizuje v podstate na dvakrát. Automatizácia týchto činností, prípadne prechod na efektívnejší informačný systém, však dokážu tieto zvýšené náklady veľmi rýchlo obmedziť a v konečnom dôsledku ešte znížiť. Už veľakrát sa nám stalo, že firma, ktorá začala využívať služby faktoringu, si urobila poriadok nielen vo svojich pohľadávkach, ale aj v ich evidencii a celkovej administratíve. Stále sa vraciam k onej ISTOTE. Pokiaľ je táto zaručená, firmy spravidla prirodzene majú tendenciu "upratovať" celkovo a zefektívňovať všetky procesy, ktoré súvisia s tokmi peňazí.

Faktoring nie je pre každého
Využívať služby faktoringu, samozrejme, nemôže každá firma. V zásade však platí, že táto služba je určená najmä pre tie firmy, ktoré majú pravidelný, dlhodobý predaj na báze opakovaných dodávok a predávajú s odloženou splatnosťou viac ako 14 dní. Ročný obrat predaja takejto firmy by mal predstavovať aspoň 10 miliónov korún a firma využívajúca faktoring by mala mať aspoň troch prostredníctvom faktoringu financovaných odberateľov.
Veľmi dôležité je vedieť, že faktoring môžu využívať aj firmy, ktoré napríklad vzhľadom na svoju krátku históriu, alebo krátkodobé zlé hospodárske výsledky nemajú šancu získať bankový úver.
Faktoring sám sa však dostáva do povedomia podnikateľskej verejnosti čoraz silnejšie. Je to jednoznačne najdynamickejšie rozvíjajúci sa produkt, ktorý finančné inštitúcie ponúkajú svojim firemným klientom. Veľké rezervy sú ale medzi malými a strednými podnikmi, kde sa informácie o možnostiach faktoringu dostávajú pomalšie. Veľakrát sa nám už stalo, že novým klientom faktoringu sa stala firma, ktorá sa o tejto službe dozvedela od svojho podnikateľského partnera, ktorý ju už využíval.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
03. máj 2024 14:32