StoryEditor

Niektoré reality šou sú zrkadlom zúfalstva v spoločnosti

22.04.2005, 00:00
Sociologička Danica Hlinková v rozhovore pre HN

Súkromie je osobná, individuálna vec každého človeka, svoj význam však napĺňa až v spoločnosti. Čo presne znamená súkromie zo sociologického hľadiska?
-- Presná definícia súkromia v odbornej sociologickej literatúre neexistuje. Podľa môjho názoru však súkromie predstavuje určitý pôsob usporiadania svojho každodenného života v spoločnosti. Sociológia skúma tento problém najmä z hľadiska vzniku tohto sveta každodennosti. V porovnaní so psychológmi, ktorí sa zameriavajú na konkrétneho jednotlivca -- individualitu, sociológovia pozorujú problém súkromia v kontexte určitej sociálnej skupiny. Napríklad, ako sa na súkromie niekoho pozerajú susedia, spolužiaci, rodina...

Kedy a ako sa sformulovala požiadavka ochrany súkromia a čo presne obsahuje?
-- Náš súkromný spôsob života do istej miery ovplyvňovali a stále ovplyvňujú rôzne prvky materiálneho a duchovného života celej spoločnosti. To znamená, že náš vnútorný svet, naše túžby, zvyky, obyčaje, hodnoty, sa prispôsobujú určitým normám správania, ktoré sú typické pre celú pospolitosť. Vzťah k súkromiu môžeme považovať za najstaršiu formu morálky, ktorá intímne, súkromné veci premenila na tabu. Zásadou bolo zverejňovanie iba toho, čo spĺňa morálne požiadavky spoločnosti, to ostatné (hanebné a hriešne) sa ukrývalo doma pod kobercom. Môžeme skonštatovať, že tento "schizofrenický" zvyk v našej spoločnosti pretrváva dodnes.

Spoločnosť vo všeobecnosti akceptuje právo na súkromie, súčasný trend však naznačuje, že hranice tohto práva sa zužujú. Kedy nastalo prvé rúcanie bariér medzi súkromným a verejným?
-- Môžeme povedať, že prvé rúcanie bariér nastalo vznikom delenia vecí na súkromné a verejné. Samotným uvedomovanie si súkromia automaticky so sebou prinieslo záujem o súkromie iných. Z globálneho hľadiska skutočné rúcanie bariér medzi súkromným a verejným priniesli až médiá. Dominancia informačných technológií bezprostredne zasahuje do nášho súkromia. Médiá sú každodennými hosťami našich domácností. Zdalo by sa, že naše súkromie je pred nimi v bezpečí, ale samotným ovplyvňovaním nášho názoru na súkromie zabezpečujú znižovanie hranice medzi súkromným a verejným.

Môžeme v budúcnosti predpokladať úplnú stratu súkromia?
-- V súčasnosti platí, že každý člen spoločnosti má právo na svoje súkromie. Toto právo, ako všetky ostatné ľudské práva, je v dispozícii samotného človeka, preto si s ním môže robiť čo chce. Ale zároveň, podľa teórie práva, je právom neodňateľným. Preto v každej demokratickej spoločnosti existujú špecifické mantinely, znie to síce paradoxne, ktoré slúžia na ochranu súkromia. Pokiaľ bude súkromie mimo zákona, potom len tí, ktorí stoja mimo zákona, budú mať súkromie.

Médiá často zakladajú svoju sledovanosť na zverejňovaní súkromia populárnych osôb. Trend reality šou však naznačuje, že zaujímavé je aj súkromie jednoduchých obyčajných ľudí.
-- Áno, popri hviezdach zo šoubiznisu venujú diváci svoj záujem aj jednoduchým ľuďom. Dôvodom je možnosť prirodzenej identifikácie. Prvé výskumy slovenských reality šou potvrdzujú, že ich diváci sú väčšinou ľudia z tej istej sociálnej skupiny -- vekovej, spoločenskej, názorovej -- ako sami účinkujúci. Príčina ich záujmu je jednoduchá, sledovaním cudzích starostí zabúdajú na svoje vlastné, najmä keď sú tí druhí na tom horšie. Je to dobrý spôsob odreagovania sa. A ďalšia dimenzia záujmu je v možnosti zapojenia sa do reality šou prostredníctvom hlasovania. Diváci si slobodne vyberú svojho favorita a spoločne s ním prežívajú jeho osud. V porovnaní s telenovelami, do reality šou môžu zasiahnuť a ovplyvniť vývoj situácie. Môžu podržať svojho favorita a zároveň dať najavo, kto alebo čo sa im nepáči. Reality šou je prostriedkom prezentovania verejnej mienky.

Prečo sa niektorí ľudia dobrovoľne vzdávajú svojho súkromia?
-- Videli sme už všeličo, napríklad aj to, ako sa jedna žena vyzliekla pred kamerou úplne donaha. Ale o čom svedčí táto nahota? O miere jej dôstojnosti, exhibície, ale i zúfalstva. Niektoré reality šou sú totiž zrkadlom zúfalstva v spoločnosti, ukazujú, čo všetko sú ľudia ochotní urobiť pre peniaze.

Je v spoločnosti zakotvený záujem o súkromie vo všeobecnosti, alebo sú reality šou len prechodným módnym trendom?
-- Ťažké je teraz robiť prognózu. To závisí od viacerých faktorov. Od sledovanosti, preferencie publika, ale najmä od postoja spoločnosti ako celku. Či budú akceptovať takéto zverejňovanie tabu, alebo či sa proti tomu vzbúria. Už sme zaznamenali pár protestujúcich ohlasov, myslím si však, že v skorej budúcnosti budú ľudia prejavovať svoj názor predovšetkým v pasívnej forme -- prostredníctvom ignorancie takýchto šou. A tento spôsob bude najmä z komerčného hľadiska oveľa účinnejší.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 19:06