StoryEditor

Informačný systém pre automotive

16.05.2006, 00:00

"Vďaka výzve, ktorú pred nás postavili naši zákazníci, sme dnes na automotive odborníkmi", hovorí Stanislav Sýkora.

Automotive je špecializovaná oblasť výroby, zameraná na dodávku komponentov pre automobilový priemysel. Môže sem spadať skoro každý detail, ktorý sa vám vybaví v súvislosti s automobilmi. Výroba volantov, drobnej elektroniky, či napríklad plastových dielov. Každý z týchto komponentov vyrába väčšinou iná firma. Všetky však majú jedno spoločné -- musia rešpektovať požiadavky, svojho odberateľa, niektorého zo silných výrobcov automobilov. Ako sa s týmto špecifikom odboru vyrovná informačný systém? Na to sme sa opýtali Ing. Stanislava Sýkoru, riaditeľa divízie LCS Helios zo spoločnosti LCS International.

V čom spočívajú požiadavky automobiliek na ich dodávateľa?
Automobilový priemysel je v organizácii výroby na veľmi vysokej úrovni. Vzhľadom k tomu, že v tejto branži ide väčšinou o dlhodobé kontrakty, je precízne definovaný a štandardizovaný rad procesov, zaisťujúcich plynulý chod dodávok. Medzi typické príklady patria napr. odvolávky a samofakturácia. Neoceniteľným pomocníkom je kvalitný informačný systém.

Ktoré funkcionality informačného systému sú určené špeciálne pre oblasť automotive?
Napríklad takzvané Odvolávky. Nemenej dôležitá je i Samofakturácia. Tá poskytuje odberateľovi možnosť fakturovať za odobraný tovar vlastne sám sebe, v zastúpení dodávateľskej firmy. Hotovú faktúru potom už len posiela svojmu dodávateľovi do účtovníctva. Pri povahe kontraktov v tejto oblasti je dopredu jasné, aká bude cena pri určitom odbere. Existuje rámcová objednávka v určitom objeme na konkrétnu dobu. Odberateľ potom len priebežne určuje, ku ktorému termínu potrebuje dodať koľko kusov.

Ktorú funkciu vo vašom informačnom systéme považujete pre oblasť automotive za najdôležitejšiu?
Veľmi dôležitá je štandardizovaná elektronická komunikácia EDI. Tú musí informačný systém vedieť podporovať. Znamená to generovať dáta v takej forme, aby bola pre túto formu komunikácie použiteľná. Je dôležité, aby všetko bezchybne fungovalo aj v prípade, že u odosielateľa a u príjemcu sú rozdielne systémy. Dáta musí teda systém dať do takého formátu, aby prostredníctvom EDI bez problémov prešli k dodávateľovi.
EDI je nástroj, ktorý sa snaží o maximálnu štandardizáciu komunikácie. Každý veľký hráč na trhu má svoje vlastné pravidlá, takže používané formáty zatiaľ príliš univerzálne nie sú. A EDI má schopnosť sa s rozdielmi vyrovnať.


Ako došlo k rozhodnutiu pustiť sa so systémom LCS Helios do takto zložitej branže?
Pôvodne sme žiadne špeciálne riešenie pre automotive neponúkali. Náš systém si však kúpili firmy z tejto oblasti a po čase začali potrebovať dokonalejšie riešenie, podporujúce ich "core business". Vznikla u nich potreba špeciálnych funkcionalít pre automotive, a my sme samozrejme spravili všetko pre to, aby im LCS Helios dokázal vyhovieť. Takže sa dá povedať, že dnes, vlastne vďaka výzve, ktorú pred nás postavili naši zákazníci, sme na túto oblasť odborníkmi.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
01. máj 2024 01:59