StoryEditor

Spoľahlivý a úsporný "Kórejčan" s comonnrailovým srdcom

16.09.2002, 00:00

Medzi značky, ktoré na dramatickom ázijskom trhu pôsobia vytrvalo a spoľahlivo, patrí najmä Hyundai. Aj v Európe si získala nielen priaznivcov, ale zároveň prispôsobila svoju ponuku želaniam európskych šoférov. Aktuálna generácia typu Accent dostala nedávno nový úsporný naftový motor. Testovali sme Hyundai Accent 1,5 CRDi.
POZÍCIA NA TRHU
Za prvých sedem mesiacov tohto roka sa podľa štatistík Združenia automobilového priemyslu SR (ZAP SR) predal Hyundai na Slovensku 431 osobných a malých nákladných automobilov. Je to výsledok, ktorý zaraďuje značku do druhej polovice celoročného rebríčka predaja podľa značiek.
KONKURENTI
Hyundai Accent súperí s konkurenciou v nižšej strednej triede. V tomto trhovom segmente je bezkonkurenčným bestsellerom modelový rad Škoda Octavia a VW Golf. Hyundai Accent je za prvých sedem mesiacov najpredávanejším typom značky (78 kusov). Medzi priamych konkurentov môžeme zaradiť, napríklad, Daewoo Lanos, Opel Astra, Suzuki Baleno, Ford Focus či Citroën Xsara. Ako sa darí typu Hyundai Accent, ukazuje tabuľka.
Predaj C I. - VII. 2002
1. Škoda Octavia*4 527
2. VW Golf*1 149
3. Peugeot 307*954
4. Opel Astra*525
5. Renault Mégane*486
6. Citroën Xsara*434
7. Daewoo Lanos*384
8. Fiat Stilo*310
9. Nissan Almera*304
10. Honda Civic*258
11. Seat Leon*231
12. Toyota Corolla*137
13. Seat Toledo*123
14. Fiat Bravo/Brava*121
15. Ford Focus*109
16. Mazda 323*106
17. VW Bora*104
18. Hyundai Accent*78
19. Lada Nova*62
20. Alfa Romeo 147*55
21. Audi A3*49
22. Mitsubishi Carisma*31
23. BMW 3 Compact*24
24. Peugeot 306*21
25. Subaru Impreza*11
26. Suzuki Baleno*3
VW Beetle*3
27. Opel Astra Classic*2
Spolu:*10 601
FINANCOVANIE A OP#196#TOVNÝ PREDAJ
Automobily značky Hyundai mali povesť vozidla za nízku cenu. Pre modernejšie typy tejto značky to už celkom neplatí. Cena je porovnateľná s ostatnými konkurentmi, no štandardná výbava je dosť bohatá. Trojdverový Accent s motorom 1,3i sa dá kúpiť od 384 900 Sk. Päťdverový Accent stojí 399 900 Sk. Testovaný Hyundai Accent s motorom 1,5 CRDi je najdrahším modelom typu Accent a jeho cenová úroveň sa začína na sume 494 900 Sk. V tejto cene sú už zahrnuté také prvky sériovej výbavy ako systém ABS+EBD, dva airbagy, imobilizér, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľný volant, elektricky ovládané a vyhrievané zrkadlá a predné okná, delené zadné sedadlá atď. Okrem predaja za hotovosť ponúkajú autorizovaní predajcovia značky aj moderný lízing. Opätovný predaj nie je problémom, ale treba rátať s relatívne veľkou stratou hodnoty.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Silueta Accentu sa mierne zmenila a pôvodné oblé tvary vystriedala momentálne moderná kombinácia oblého a hranatého. Vozidlo tak pôsobí moderne a rozhodne nie uniformne. Na našom testovacom kuse sa pekne vynímala ostročervená farba karosérie, ktorú dopĺňali striebristé a čierne detaily. Najviac zapôsobili mohutné päťlúčové disky z ľahkej zliatiny. Netradičné sú plastové čierne kryty bočných spätných zrkadiel, ale v meste, kde sa bežne autá zrkadlami "fackujú" je fakt, že nie sú vo farbe karosérie, skôr výhodou. Predné a zadné nárazníky majú tiež praktickú funkciu a svojou mohutnosťou mierne chránia svetlomety, aby sa pri menej intenzívnych kolíziách nepoškodili. Automobilka Hyundai sa v naftových motoroch s priamym vstrekovaním paliva systémom common rail určite "našla" a po uplatnení agregátov s označením CRDi vo väčších typoch prišli na rad aj menšie vozidlá značky. Pod kapotou testovaného Accenta pracoval naftový motor CRDi s objemom 1,5 l. Ide o trojvalcový variant dvojlitrového agregátu CRDi, ktorý sa predstavil približne pred rokom.
Interiér vozidla sa niesol v znamení svetlejšieho odtieňa sivej farby. Na volante a prístrojovej doske je svetlosivý plast prínosom najmä počas horúcich dní, pretože sa spomínané časti interiéru nestanú ani po dlhšom pobyte auta na priamom slnku rozpálenými hrozbami pre ruky šoféra. Zároveň sa plast jednoducho čistí a udržiava. Rozmiestnenie ovládačov je klasické a poruke. Látkové čalúnenie na dverách príjemne nahrádza ďalšie plasty a zhoduje sa s tým na sedadlách. Volant je nastaviteľný výškovo, predné sedadlá len pozdĺžne a šofér má pri spodnom okraji dverí páčky na otváranie krytu palivovej nádrže a batožinového priestoru. Šofér a spolujazdec majú dosť miesta, cestujúci na zadných sedadlách o niečo menej, ale vždy v rámci pohodlia. Prekvapila veľkosť batožinového priestoru, kde sa bez väčších problémov zmestil aj poskladaný kočík. Na auto v segmente B je to slušný výkon.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
O kvalitách motora v Accente sa šofér presvedčí v každodennej premávke. Rýchla akcelerácia patrí medzi základy jazdy v meste a hoci by to mnohí na menší naftový motor nepovedali, zrýchľuje už od nízkych otáčok bez akejkoľvek diery v otáčkovom spektre. Ako ryba vo vode sa auto cíti na diaľnici, neprekvapí ho predbiehanie do kopca a spoľahlivo drží želanú stopu. Na adresu motora tak nenájdeme žiadne výhrady, no inak to je s brzdami. Správali sa dosť "mdlo", hoci v konečnom dôsledku reagovali vždy adekvátne. V kritických situáciách môžu pomôcť aj elektronické systémy ABS a EBD, no tie sme v praxi testovať našťastie nemuseli...
BEZPEčNOSť
Na začiatku sme spomínali, že Hyundai sa prispôsobil Európanom a tak je aj úroveň bezpečnosti Accentu porovnateľná s konkurenciou - ABS s EBD, 2 airbagy, opierky hlavy a bezpečnostné pásy. Na slovenské pomery je to takmer štandard, ale náročnejším by v doobjednateľných prvkoch výbavy mohli chýbať systémy ako ESP, alebo brzdný asistent.
HOSPODÁRNOSŤ
Údaje o spotrebe Hyundai Accent s motorom 1,5 CRDi patria medzi pozitívne. Podľa údajov automobilky to je priemerne 5,5 l/100 km. Keďže sme počas testu nejazdili práve ekonomicky, ale zato často mimo mesta, naša priemerná spotreba trochu stúpla na 6 l/100 km. Aj to je príjemná hodnota.
ZáVEREčNé HODNOTENIE
Už aj na Slovensku sa rozširuje komunita šoférov, ktorí uprednostnia úspornejšie naftové motory s priamym vstrekovaním paliva systémom common rail. Sú síce o niečo drahšie, no podstatne ekonomickejšie. Takýto motor sme testovali aj v Hyundai Accent 1,5 CRDi. Bol ďalším dobrým príkladom pre všetkých, ktorých ešte moderné naftové agregáty nepresvedčili.

Technické údaje:
Charakteristika: päťdverová päťmiestna limuzína
Zdvihový objem: 1 493 cm3
Max. výkon: 60 kW (82 k)/ 4 000 min-1
Max. krút. moment: 184 Nm/ 2 000 min-1
Max. rýchlosť: 170 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 14,3 s
Objem bat. priestoru: 321- 859 l
Objem. pal. nádrže: 45 l
Cena: od 494 900 Sk

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. máj 2024 05:20