StoryEditor

Zážitok so štyrmi inteligentnými kolesami

03.04.2006, 00:00
Luxusné BMW trojkového radu, navyše kombi a k tomu variabilný pohon všetkých štyroch kolies, nehovoriac o špičkovej elektronike - to už je pomaly za hranicou snívania nejedného motoristu. Verzia s trojlitrovým motorom patrí v strednej triede medzi vrcholnú ponuku.

Nízka spotreba
Dynamiku šofér vníma od prvej chvíle. Šesťstupňová automatická prevodovka ju hravo prenesie aj na vozovku. Systém xDrive poháňa všetky kolesá, variabilné rozdelenie pohonu medzi prednú a zadnú nápravu poskytne vozidlu silný záber a súčasne ho drží vo zvolenej stope bez ohľadu na povrch vozovky. Kritické situácie obmedzuje na minimum systém dynamickej kontroly stability DSC. Pri dynamickom manévrovaní reaguje xDrive ešte skôr, než si vodič uvedomí hroziaci šmyk; disponuje niečím, čo by sa dalo nazvať schopnosťou predvídavej reakcie. Zásahy xDrive do dynamiky jazdy bezpečne auto stabilizujú.
Vďaka výraznému zrýchleniu, presnému riadeniu a komfortnému podvozku sme mohli vychutnávať rýchlu, športovú jazdu, no súčasne sme boli príjemne prekvapení priemernou spotrebou nafty pod deväť litrov. Pri použití tempomatu bola spotreba 8,8 l/100 km. Brzdy majú výborný účinok, takže počas celého testovania sme sa cítili za volantom tohto BMW veľmi bezpečne. Mimoriadne tichý chod motora len podčiarkuje kvalitu tohto bavorského skvostu.

Na palubovke všetko po ruke
Po usadnutí za volant sme však v prvej chvíli zostali zmrazení: palubovka na nás totiž zapôsobila nečakane jednoducho. Aj informačný displej je pomerne strohý. No čoskoro sme zistili, že takéto usporiadanie plne vyhovuje, lebo všetko potrebné sme mali k dispozícii. Volant je nastaviteľný výškovo i pozdĺžne, predné sedadlá sú vyhrievané a nastavujú sa elektricky. Na volante sú tlačidlá na ovládanie audiosystému. Malú plochu vonkajších zrkadiel hodnotíme negatívne, hoci na druhej strane sa nám páčilo, keď sa po zaradení spiatočky zrkadlo sklopí k vozovke.
Motor sa štartuje sa tlačidlom, ovládanie tempomatu sa nachádza na satelite pod páčkou smeroviek. Nie je to však najlepšie riešenie, lebo obe páčky sú blízko seba a ľahko si ich vodič pri nahmataní pomýli. Automatická prevodovka má k dispozícii aj športový režim, respektíve sekvenčné radenie. S ním sa lepšie zrýchľuje - napríklad pri predbiehaní. Páku na voľbu režimu má vodič dobre po ruke. Vítaným pomocníkom sú senzory cúvania, ďalšie samočinne aktivujú stierače a osvetlenie vozidla.

Suché zipsy na kobercoch
Z detailov v interiéri ešte stoja za zmienku výsuvné držiaky na poháre v prístrojovom paneli, zasúvateľné a sklápateľné opierky hlavy na zadných sedadlách, samostatná regulácia kúrenia pre pasažierov vzadu a účinné bodové svetlá. Chýbajú držiaky na väčšie fľaše, ako aj puzdro na okuliare.
V kufri je navyše hlboký priestor pod podlahou na uloženie menších predmetov, aby ich nebolo zvonku vidno. Zostal tu po rezerve, ktorá je zbytočná, keďže na pneumatikách Run Flat možno bezpečne prejsť do servisu okolo stovky kilometrov. Vtipne je riešené uchytenie koberčekov na podlahe, ktoré majú zospodu tzv. suché zipsy. Vďaka tomu sa neposúvajú a zároveň sa dajú jednoducho
vyberať z vozidla pri čistení.

Naše odporúčanie
Priaznivci značky BMW dostávajú do rúk skvelé vozidlo. Okrem drobností v interiéri mu naozaj niet čo vyčítať. Pochopiteľne, je určené iba solventnej klientele. Konkurencia pochádza najmä z Nemecka, no ani ďalšie európske a japonské značky veľmi nezaostávajú, takže pri rozhodovaní môže zavážiť práve to. Na výber v strednej triede sú Alfa Romeo 159, Audi A4, Citroën C5, Honda Accord, Jaguar X-type, Mazda6, Mercedes-Benz C, Nissan Primera, Opel Vectra Caravan, Peugeot 407, Renault Laguna, Subaru Legacy, Toyota Avensis, Volvo S60 či VW Passat.
Cenová paleta automobilov BMW 3 Touring je veľmi široká. Začína sa pri 1,123 milióna korún, šesťvalce sú od 1,31 milióna a testovaná 330-ka stojí 1,602 milióna korún. S vybavením, ktoré sme mali k dispozícii, až dva milióny korún.
Plusy
+ Tichý, veľmi čiperný dieselový motor
+ Variabilný systém xDrive, výborný podvozok
+ Tempomat, senzory cúvania a stieračov
+ Elektrické ovládanie sedadiel
Mínusy
- Malá plocha vonkajších zrkadiel
- Páčky na ovládanie tempomatu a smeroviek sú ľahko zameniteľné
- Chýba držiak na väčšie fľaše

TECHNICKÉ ÚDAJE
BMW 3 Touring 320iT 330 iT 320 dT 330xdT
Objem motora, cm3  1995 2996 1995 2993
Výkon, kW/k

110/150

190/258

120/163

170/231

Krútiaci moment, Nm 200 300 340 500
Max. rýchlosť, km/h 220 250 225 236
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  9 6,3 8,3 6,8
Komb. spotreba, l/100 km 7,4 8,7 5,7 8,2
(motory sú vybrané náhodne)
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
04. máj 2024 11:53