StoryEditor

Zdrojom úspechu nie je geniálne rozhodnutie.

22.01.2003, 23:00
Spoločnosť PosAm pôsobí na slovenskom trhu s informačnými technológiami od roku 1990. Koncom minulého roku patrila k oceneným finalistom Ceny za kvalitu 2002, ktorú prevzali z rúk prezidenta Schustera. O udržaní kľúčových zamestnancov, ako aj firemnej politike sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom Mariánom Marekom.

Keď sa spätne pozriete na uplynulé desaťročie, vedeli by ste si spomenúť, po akom závažnom rozhodnutí sa vám začalo dariť? Alebo išlo skôr o systematický rozvoj vpred?

- Osvedčila sa nám najmä zásada, že na konci každého roka zhodnotíme a analyzujeme všetko to, čo sa udialo na trhu z pohľadu našej spoločnosti, trendov a, samozrejme, aj z pohľadu zákazníka. Následne sa snažíme prispôsobiť firmu a jej smerovanie zmenám, ktoré priniesol vývoj trhu. Napríklad, keď porovnáme stav firmy spred niekoľkých rokov, vidíme výrazný posun vpred. Takže zdrojom úspechu je skôr dlhodobá a cieľavedomá práca, než nejaké jedno "geniálne" rozhodnutie.

Jedným z vašich strategických zámerov bolo posilniť postavenie firmy v oblasti konzultačných služieb IT spoluprácou so zahraničnými firmami... Podarilo sa vám to?

- V roku 2000 sme začali spolupracovať so spoločnosťou Det Norske Veritas, ktorá je poprednou svetovou konzultačnou firmou v oblasti riadenia kvality a rizík. Napriek našej snahe čo najviac koncentrovať naše know-how len do veľmi presne definovaných oblastí, nie sme schopní nazbierať také veľké množstvo informácií a skúseností ako firma, ktorá má niekoľko tisíc konzultantov po celom svete. Pre nás je to príležitosť, ako môžeme využiť spoločné odborné znalosti na to, aby sme zákazníkovi poskytli hodnotné softvérové dielo. Z tohto dôvodu vidím veľkú šancu rozvoja v podobnej spolupráci aj v budúcnosti

Pri minuloročnej výstave infotechniky COFAX 2002, kde sa prezentovala aj vaša spoločnosť, bolo počuť hlasy o slabej invenčnosti a návštevnosti. Kde čerpáte inšpiráciu a najnovšie informácie o trendoch vy, keď domáce výstavy k rozvoju zrejme nestačia...

- Zdrojom inšpirácie sú práve naši zákazníci. Tí najlepšie vedia, čo potrebujú. Snažíme sa starostlivo posudzovať ich návrhy a pripomienky. Ďalším zdrojom sú aj interné diskusie, monitorovanie odborných periodík a webových stránok konzultačných firiem. Ročne vynaložíme veľa prostriedkov na účasť našich špecialistov na vybraných medzinárodných konferenciách. Pokiaľ ide o odborné IT výstavy a veľtrhy, myslím, že stále majú svoj význam. V tomto smere nastal určitý posun od výmeny základných informácií, ktoré sú už bežne dostupné, napríklad na internete, k výmene konkrétnych skúseností.

V súčasnosti zamestnávate približne 130 ľudí. Nerozmýšľate o nábore nových zamestnancov?

- Veľmi starostlivo zvažujeme prijatie každého nového zamestnanca. Našou prvoradou snahou je posilniť kľúčové profesie, aby sme ľuďom umožnili ešte hlbšiu špecializáciu ako doteraz. V tomto roku počítame s prírastkom nových pracovníkov hlavne v primárnych odborných oblastiach súvisiacich so systémovou integráciou. Na to, aby sme boli schopní zákazníkom vytvárať kvalitné riešenia, musíme mať dostatočne široký tím odborníkov.

Akú zamestnaneckú politiku sa snažíte dodržiavať? Ako sa snažíte získať a udržiavať špičkových odborníkov?

- Základom je dobrá a tvorivá pracovná atmosféra, ktorá prirodzene vyzdvihuje a odmeňuje odborne zdatných a výkonných ľudí. Okrem pravidelnej účasti našich špičkových odborníkov na medzinárodných konferenciách sa snažíme vytvárať otvorený priestor pre profesionálny rozvoj všetkých zamestnancov. Hľadali sme formu, ako individuálne zainteresovať a motivovať ľudí na ich profesionálny rast. V rámci firmy si, napríklad, naši zamestnanci podľa jednotlivých odborných profesií organizujú pravidelné workshopy, na ktorých si vymieňajú svoje pracovné skúsenosti a odborné poznatky, prípadne na ktorých diskutujú s pozvanými externistami. Sami si vyberajú, na ktorých konferenciách majú záujem zúčastniť sa, alebo v ktorých oblastiach sa chcú ďalej zdokonaľovať. Dôležitý je ich pocit zodpovednosti. Myslím si, že najlepším ohodnotením dobrej atmosféry vo firme je fakt, že viacerí pracovníci, ktorí v minulosti opustili našu firmu, sa po čase vrátili späť.

Životopis M. Mareka

Marián Marek sa narodil v 1. januára 1961. Je absolventom Elektrotechnickej fakulty SVŠT v Bratislave. Na začiatku svojej kariéry pracoval v štátnom podniku Duslo Šaľa (1984 - 1990), kde sa venoval rozbehu CAD aplikácií a presadeniu IT do technologických procesov. Od roku 1991 pracuje pre spoločnosť PosAm Bratislava, spol. s. r. o. Od pozície produktového manažéra cez riaditeľa divízie a celej firmy sa nakoniec prepracoval na funkciu konateľa a spolumajiteľa spoločnosti.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. máj 2024 19:14