Vedci objavili baktériu, ktorá nepotrebuje pre život Slnko

23.10.2006, 11:57
Autor:
SITASITA
Vedci v bani na zlato v Juhoafrickej republike objavili prvý organizmus, ktorý pre svoj život nepotrebuje žiadnu slnečnú energiu. Novoobjavená baktéria pre svoj život potrebuje iba rádioaktivitu.

Vedci v bani na zlato v Juhoafrickej republike objavili prvý organizmus, ktorý pre svoj život nepotrebuje žiadnu slnečnú energiu. Novoobjavená baktéria nevyužíva na získavanie energie fotosyntézu, ani sa nepriživuje na ďalších organizmoch, ktoré by energiu zo slnečných lúčov odoberali za ňu. Pre svoj život potrebuje iba rádioaktivitu.
Organizmus objavili vo vode, ktorá sa zachytila v pukline horniny štyri kilometre pod povrchom Zeme. Energia z rádioaktívnych prvkov v okolitej hornine, teda predovšetkým v uráne, štiepi molekuly a oddeľuje z nich vodík, ktorý je schopný nahradiť kyslík v inak pomerne stálych molekulách oxidu siričitého. V dôsledku jeho vetrania vnikne do molekuly sírovodík, teda na rozdiel od oxidu siričitého organická, energeticky bohatá látka, s ktorou potom môže baktéria ďalej metabolicky pracovať. Vedci veria, že za podobných podmienok môže jednoduchý život existovať aj na iných planétach ako na Zemi.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false