HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Výstavba diaľnic nemá veľký vplyv na nezamestnanosť, ukázala analýza. Érsek jej závery spochybnil

24.07.2017, 16:02
Autor:
rdurdu
Obyvatelia okresov s vysokou nezamestnanosťou vinia chýbajúcu infraštruktúru.

Obyvatelia miest, ktoré trápi vysoká nezamestnanosť, často argumentujú tým, že do "ich" okresov nevedú diaľnice či rýchlostné cesty. Od rozvinutej infraštruktúry si sľubujú zvýšenie atraktivity v očiach investorov a prísun nových pracovných miest.

Aká je realita?

Viacero premenných 

Dostupnosť kvalitnej infraštruktúry z dlhodobého hľadiska súvisí so znížením miery nezamestnanosti v okrese od 0,9 do 1,6 percentuálneho bodu, vyplýva z analýzy, ktorú vypracoval Inštitút finančnej politiky, ktorý spadá pod ministerstvo financií. Treba poznamenať, že analýza berie do úvahy len neprerušovanú diaľničnú infraštruktúru. Teda D1 z Bratislavy do Žiliny a R1 po Banskú Bystricu.

Do úvahy brala nielen prítomnosť diaľnic, ale aj vzdelanostnú štruktúru obyvateľstva, hustotu osídlenia a podiel maďarskej a rómskej menšiny.

Diaľnica na Gemeri 

Vplyv diaľnic je meraný dostupnosťou súvislej diaľničnej siete do 30 minút od okresného mesta v porovnaní s tými okresmi, v ktorých je najbližší diaľničný privádzač vzdialený viac ako 30 minút. Vplyv diaľnic sa otupuje spolu s úbytkom kvalitného ľudského kapitálu, konštatuje analýza.

V okresoch s vysokým podielom rómskej populácie klesá ich význam. Naopak, v menej urbanizovaných oblastiach majú diaľnice tendenciu výraznejšie znižovať mieru nezamestnanosti.

Analýza skúmala hypotetický vplyv štvorprúdovej cesty vybudovanej v roku 2011 zo Zvolena do Rožňavy (zhruba 140 kilometrov) na mieru nezamestnanosti. Prácu by na Gemeri našlo minimálne 1 200 ľudí, najviac 3 900.

Érsek nesúhlasí

Minister dopravy Árpád Érsek so závermi analýzy nesúhlasí. Tvrdí, že v okresoch, kde je infraštruktúra vybudovaná, klesla miera nezamestnanosti pod desať percent. "Nech mi nikto nehovorí, že počas štvor- až paťročnej výstavby diaľnice sa v danej lokalite nezamestnanosť nezníži," uviedol Érsek. Kde je vybudovaná infraštruktúra, tam podnikatelia idú, dodal.

Vplyv nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily na južnom Slovensku minister odmieta. "Lokality sa vyľudňujú, obyvatelia sa sťahujú preč," argumentuje Ersek. Dodal, že cieľom je to, aby ľudia žili a pracovali na miestach, kde sa narodili.

Podľa jeho názoru by podobné analýzy mali robiť odborníci z jeho rezortu. "Nie je to dobré. Musíme si sadnúť a toto si vykomunikovať," navrhuje Érsek.

Pozrite si vyjadrenie ministra dopravy na závery analýzy:

01 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je 02 - Modified: 2024-04-08 06:15:18 - Feat.: - Title: Ukrajina zničila väčšinu útočiacich ruských dronov, škody hlási Odeská oblasť 03 - Modified: 2024-03-27 15:54:37 - Feat.: - Title: Volkswagenu na Slovensku chýba tento rok až 1 500 zamestnancov. Kritická je situácia so špecialistami 04 - Modified: 2024-03-21 16:14:43 - Feat.: - Title: Paradox s inzerátmi. Firmy hlásia najväčší personálny problém za dva roky, no ľudia zas reagujú extrémne 05 - Modified: 2024-03-18 19:00:00 - Feat.: - Title: Rast platov sťažuje lákanie investorov
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 20:22