Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.11.2017, 09:40

Čínsky megaprojekt nemusí obísť ani Slovensko, v hre je dopravný terminál

Na Slovensku môže stať terminál, ktorý by bol súčasťou čínskeho projektu Novej Hodvábnej cesty.

Čínsky megaprojekt nemusí obísť ani Slovensko, v hre je dopravný terminál
Zdroj: TASR/ Marko Erd

Slovensko by mohlo mať dopravný terminál, ktorý by bol súčasťou čínskeho projektu Novej Hodvábnej cesty. V rozhovore pre TASR to povedal predseda predstavenstva skupiny GEFCO Luc Nadal.

Čína presadzuje svoju iniciatívu Jeden Pás, Jedna Cesta, teda obdobu stredovekej Hodvábnej cesty a vidíme, že táto koncepcia zaujíma aj našich klientov. Železničná doprava má v tomto smere veľkú perspektívu. Vieme o projekte predĺženia širokorozchodnej železnice z Ruska a Ukrajiny, ďalej na západné Slovensko. To má dobré dopravné napojenie na dôležité trhy v západnej Európe. Preto by sme si na Slovensku vedeli predstaviť dopravný terminál, kam by smeroval tovar z Číny a do Číny v rámci Novej Hodvábnej cesty,“ vysvetlil Nadal.

Výhodné železnice 

Železničná doprava má vo vzťahu s Čínou perspektívu aj pri porovnaní s inými druhmi dopravy. Napríklad dokáže garantovať dodávku tovarov za 15 dní. „Letecká doprava je príliš drahá a má malú kapacitu. Námorná doprava trvá príliš dlho, často až 50 dní. Železnica je zaujímavá najmä pre tovary, ktoré je potrebné prepraviť rýchlo. Nejde len o mobilné telefóny, elektroniku, ale aj o súčiastky pre automobilový priemysel či luxusné autá, ktoré sa vyrábajú v Európe,“ uviedol Nadal.

Presunúť prepravu z ciest na železnice je aj zámerom Európskej únie, ktorý je deklarovaný v Bielej knihe dopravy.

Okrem ostatných cieľov sa v nej uvádza, že do roku 2030 by sa malo 30 percent cestnej nákladnej dopravy nad 300 km previesť na iné druhy dopravy, napríklad na železničnú či vodnú dopravu, pričom do roku 2050 by mal tento presun predstavovať viac ako 50 percent.

Železničná preprava tovaru je efektívnym riešením pri preprave tovaru na dlhé vzdialenosti, v oblastiach s vysokou hustotou dopravy či obmedzenou cestnou sieťou, rovnako je výhodná aj z hľadiska dodacích lehôt tovaru. Nezanedbateľný nie je ani objem emisií, ktorý je v tomto prípade rádovo nižší,“ dodal Nadal.

GEFCO so zastúpením v 150 krajinách je jednou z 10 najväčších európskych skupín v oblasti dopravy a logistiky. V roku 2016 dosiahla obrat 4,2 miliardy eur a zamestnáva 12-tisíc ľudí.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.