05.12.2017, 00:00

Dokončenie diaľnic brzdia meškajúce tunely. Višňové je vo výstavbe takmer dvadsať rokov

Za ich zdĺhavou výstavbou sú prírodné podmienky, ale aj firmy.

Dokončenie diaľnic brzdia meškajúce tunely. Višňové je vo výstavbe takmer dvadsať rokov
Zdroj: TASR/Oliver Ondráš

Tunel Višňové bude na budúci rok oslavovať 20 rokov od poklepania základného kameňa jeho prieskumnej štôlne. Rozostavaný úsek je však stále ďaleko od svojho druhého míľnika. A to aj napriek tomu, že pôvodným termínom prerazenia bol tento december.

Meškanie výstavby tunelov na Slovensku pritom nie je raritou. Len počiatočný proces, teda čas od prvých prieskumov po realizáciu stavby, u nás trvá priemerne až sedem rokov, odhaduje šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Aj to komplikuje ich výstavbu.

Pre zväčšenie infografiky kliknite SEM.

infografika
Zdroj: HN

Prírodné zmeny
Matej hovorí, že v čase, keď sa tunely začínajú stavať, už geologické prieskumy, ktoré sa realizovali pred rokmi, nie sú aktuálne. A to predlžuje termíny. Zmeny v prírode sú totiž podľa neho v súčasnosti veľmi výrazné.

​Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák však tvrdí, že v prípade Višňového to neplatí. „Už od začiatku tam bolo pomalé nasadenie a slabá príprava firiem,“ hovorí a dodáva, že podnik, ktorý to mal na starosti, mal problémy s technikou a nedostatkom ľudí.

Na druhej strane meškanie tunela Čebrať by mali mať podľa Národnej diaľničnej spoločnosti na svedomí práve nepredvídateľné geologické problémy. S razením tunela sa prestalo v roku 2015 a obnoviť by sa mohlo v januári budúceho roka.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.