StoryEditor

Diaľnica do Košíc sa asi posunie na rok 2013

25.07.2006, 00:00
Kým bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič tvrdil, že Bratislava sa dá diaľnicou s Košicami prepojiť do roku 2010, jeho nástupca Ľubomír Vážny už hovorí o roku 2013.

Kým bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič tvrdil, že Bratislava sa dá diaľnicou s Košicami prepojiť do roku 2010, jeho nástupca Ľubomír Vážny už hovorí o roku 2013. O problematickosti plánu bývalej vlády hovorí aj fakt, že na stránke štátnej akciovky, Národnej diaľničnej spoločnosti, je ako termín ukončenia jedného z úsekov (Jánovce - Jablonov) uvedený až rok 2012.
Vážny ešte pred nástupom do funkcie nepovažoval rok 2010 za reálny, hovoril o dvojročnom posune. "Rok 2012 vyplynul z koaličnej dohody, ale vyskytli sa väčšie problémy v príprave ešte nezačatých úsekov diaľnice, než som predpokladal," povedal minister. Ak Európska komisia schváli slovenský plán čerpania eurofondov na najbližších sedem rokov, s financovaním stavby by problémy nemali byť.

Rozostavané úseky bez problémov
Rozostavané úseky by mali byť dokončené v plánovaných termínoch. Nový harmonogram pre ešte len pripravované časti diaľnice nie je známy. Národná diaľničná spoločnosť tak postupuje podľa pôvodného plánu. "Ako štátny podnik podliehajúci ministerstvu dopravy napĺňame uznesenie predchádzajúcej vlády. Akonáhle nám ministerstvo určí nové úlohy, časové posuny zohľadníme aj v jednotlivých úsekoch," povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Cieľom novej vlády však pravdepodobne ostane rok 2012, aj keď ide o šibeničný termín. "Posun v termínoch výstavby nezačatých úsekov bude predmetom programového vyhlásenia vlády," reagoval Vážny na otázku zmien v harmonograme. "Ak sa napokon presadí rok 2012, budeme mať čo robiť," dodal minister.

Pri Žiline skončia v novembri
Najčerstvejšie rozostavaná je v rámci diaľnice D1 prvá časť úseku Mengusovce - Jánovce vrátane obchvatu Popradu, ktorá sa stavia od apríla. Druhá časť sa stavia od roku 2005, celý úsek má byť hotový o tri roky.
Už v novembri majú dokončiť úsek z obce Vrtižer v blízkosti Považskej Bystrice po Hričovské Podhradie tesne pred Žilinou. Vo výstavbe na diaľnici D1 sú aj spojnice Važec - Mengusovce a Svinia - Prešov-západ. Podľa uznesenia bývalej vlády majú tieto stavby dokončiť v roku 2008, resp. 2009.

Na východe v polovičnom profile
Nové uznesenie vlády bude musieť najviac "prekopávať" termíny v nezačatých úsekoch. Už dlho je jasné, že Bratislava sa so Žilinou kompletne nespojí ešte najmenej tri roky. Nadjazd cez Považskú Bystricu majú totiž koncom roka iba začať stavať.
Na severozápadnom úseku diaľnice Lietavská Lúčka - Turany (30 km) by sa práce mali začať na budúci rok. Napokon to však zrejme nebude v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva, keďže minister Vážny to nepovažuje za nevyhnutné riešenie. Súčasťou úseku bude 7,5-kilometrový tunel a 6,5 km mostov.
V polovičnom profile sa vzhľadom na financie a nižšiu intenzitu premávky postavia úseky z Popradu do Košíc, ktorými sú Jánovce - Beharovce, Fričovce - Svinia a obchvat Prešova. Dokončenie druhej tunelovej tepny popod Branisko, ktorá slúži ako úniková štôlňa, zatiaľ nie je v pláne.


kliknutím zväčšíte obrázok

01 - Modified: 2003-03-24 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Načasovali vojnu správne? 02 - Modified: 2003-03-24 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Zajac v OECD 03 - Modified: 2003-03-24 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Šéf kriminálky príde o funkciu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 01:05