StoryEditor

Vlaky nebudú ubúdať

05.03.2007, 23:00
Na železniciach by mal aj v budúcnosti premávať zhruba rovnaký počet vlakov ako doteraz. Železničná spoločnosť Slovensko sa totiž otázkou rušenia spojov nezaoberá a ani sa ňou neplánuje zaoberať.

Na železniciach by mal aj v budúcnosti premávať zhruba rovnaký počet vlakov ako doteraz. Železničná spoločnosť Slovensko sa totiž otázkou rušenia spojov nezaoberá, a ani sa ňou neplánuje zaoberať. "Naším cieľom je skvalitňovať a zefektívňovať dopravný proces, nie škrtať vlaky," vyhlásil hovorca firmy Miloš Čikovský.
Na druhej strane, vlaky by nemali ani pribúdať. "Nad výkony nepôjdeme, to si nemôžeme dovoliť," dodáva.
Čo sa týka najbližšej zmeny grafikonu, naplánovanej na 10. júna, malo by ísť najmä o reakciu na výluky pre rekonštrukcie a obnovu tratí. "Ešte nevieme, aká zmena organizácie železničnej dopravy sa uskutoční, nebude to však zmena vedúca k rušeniu spojov," tvrdí Čikovský. Ako dodal, práve v týchto dňoch by im mali Železnice SR oznámiť, ako chcú po 10. júni organizovať výluky. Potom sa už môže začať pracovať na novej podobe grafikonu.
Optimalizácia dopravy
Keď boli vlaky vyťažené nad sto percent, zavádzali sa nové, alebo sa rozširovali súpravy. Naopak, keď je vyťaženosť vlaku z hľadiska počtu cestujúcich menšia ako tridsať percent, železničná firma začína o jeho budúcnosti hovoriť s príslušnou samosprávou.
Predvlani spoločnosť v rámci optimalizácie zrušila sto vlakov, sto nových však aj pribudlo. "Podstata je taká, že sme len skrátili alebo pozmenili vlakovú trasu a vlaku sme dali nové číslo. To dostáva vlaková súprava aj vtedy, keď chodí ďalej po tej istej trase, len sa zmení jej východová či cieľová stanica," vysvetľuje Čikovský.
Presun kompetencií
Už začiatkom tohto roka mali na samosprávy prejsť kompetencie v oblasti osobnej železničnej dopravy. Pre nedostatočnú prípravu, najmä v legislatívnej oblasti, však minister dopravy Ľubomír Vážny odsunul tento proces na budúci rok. Požiadal už županov a železnice o predloženie návrhov, ako by sa situácia v regionálnej doprave mohla riešiť.
"Naša spoločnosť už svoj návrh ministerstvu dopravy predložila," potvrdil Čikovský. Rokovania železníc so samosprávami síce ešte definitívne neuzavreli, práve v týchto dňoch však riešenie dozrieva.
Harmonizácia dopravy
Verejnú dopravu zabezpečujú tak železnice, ako aj autobusy. Obe formy dopravy sú financované z verejných zdrojov, či už cez samosprávy alebo zo štátneho rozpočtu. "Logické je, že by sa mala robiť harmonizácia dopravy, aby peniaze daňových poplatníkov boli efektívne rozdelené," hovorí prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie.
Práve pre zefektívnenie verejnej dopravy by mali kompetencie aj v oblasti osobnej železničnej dopravy prejsť na samosprávy. Tie by vytvorili plány dopravnej obslužnosti krajov, ktoré zharmonizujú vlakovú a autobusovú dopravu.
"Samosprávy budú rozhodovať o vlakoch, aby skoordinovali železničnú dopravu s autobusovou. Nám povedia, koľko chcú vlakov, aký chcú grafikon, a uzatvoria s nami dohodu," vysvetľuje Čikovský. Peniaze na železničnú dopravu však dostanú centrálne z ministerstva dopravy výhradne na stanovený účel, dodáva Čikovský.

Autobusy sú lacnejšie
Železnici konkuruje veľa autobusov, ktorých prevádzka je relatívne lacnejšia. Autobusy totiž neplatia za dopravnú cestu, ktorá železničnú spoločnosť stojí ročne jeden a pol miliardy korún. Zmenu by mohlo priniesť plánované zavedenie diaľničného mýta, to sa však regionálnych spojov nedotkne.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 10:02