StoryEditor

Pozor na sladkosti

08.11.2006, 23:00
Vianočné, či mikulášske figúrky a iné cukrovinky deklarované ako čokoládové, nemusia byť v skutočnosti z čokolády. Neraz totiž obsahujú menej ako tridsať percent kakaového masla.

Vianočné či mikulášske figúrky a iné cukrovinky, deklarované ako čokoládové, nemusia byť v skutočnosti z čokolády. Neraz totiž obsahujú menej ako tridsať percent kakaového masla, čo nie je čokoláda, ale iba kakaová pochutina. Teraz, keď obchodníci vyložili na pulty množstvo týchto sladkostí, zákazníci by si mali dať pozor hlavne na dátum ich trvanlivosti. Podľa potravinových inšpektorov je predávanie po "záruke" pred sviatkami jedným z najčastejších prehreškov obchodníkov, ktorí sa snažia predať aj ležiaky.
Čo prezradí obal
"Odporúčam, aby si spotrebitelia nevšímali len dátum konečnej spotreby, ale aj dátum výroby cukroviniek," zdôrazňuje analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Ale čo ak na obale nie je uvedený? Európska legislatíva to totiž neprikazuje.
Aj v takom prípade sa dá zistiť. Drahovský odporúča prezrieť si väčší obal, v ktorom bývajú sladkosti uložené. Na škatuli by mal byť aj dátum výroby. V opačnom prípade má zákazník právo požiadať o túto informáciu predavača. A dôvod? Ak nie sú cukrovinky vhodne uskladnené, môžu sa predčasne pokaziť. A to napriek tomu, že väčšina z nich, vrátane čokolády, vydrží pomerne dlho. "Žiaľ, pri aproximácii európskeho práva sa požiadavka uvádzať dátum výroby na obaloch nerešpektovala," pripomína Ján Marton, riaditeľ nitrianskej audítorskej firmy Potravinform.
Pred Vianocami by sa tiež nemali kupovať cukrovinky, ktorým onedlho uplynie dátum spotreby. Lebo ak sa budú konzumovať cez sviatky alebo až po nich, tak dovtedy môže uplynúť ich "záruka". Pozor si treba dať aj na sladkosti z dovozu, na obale ktorých sú nalepené etikety. "Tieto samolepky bývajú často poškodené, nečitateľné a sú vizitkou dovozcu, ktorá hovorí o jeho dôveryhodnosti," upozorňuje Marton.
Chuť detstva láka
Sú spotrebitelia, ktorí bez ohľadu na cenu uprednostňujú niektorých producentov cukroviniek - dodáva riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska Jarmila Halgašová. Taká je najmä stredná generácia, ktorá chuť niektorých cukroviniek spája so svojím detstvom a aj teraz ju obľubuje a vyhľadáva. Výrobcovia by sa preto mali viac prispôsobovať týmto "chúťkam". Napriek tomu si Halgašová myslí, že kupujúci ešte stále dávajú prednosť cene a až potom kvalite.

Najčastejšie nedostatky predávaných cukroviniek
Často sa predávajú:
- bez označenia v štátnom jazyku alebo akéhokoľvek iného označenia
- po dátume minimálnej trvanlivosti
- kakaové cukrovinky bývajú deklarované ako čokoládové
- čokolády s nesprávne uvedeným obsahom kakaovej sušiny
- s nepovolenými farbivami alebo prekročením ich povoleného množstva

Zdroj: Štátna veterinárna a potravinová správa SR

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. apríl 2024 11:49