StoryEditor

Úžitok z Gabčíkova sa bude deliť

26.05.2005, 00:00
Experti Slovenska a Maďarska sumarizujú investície oboch krajín do výstavby vodného diela Gabčíkovo - Nagymaros. "Inventarizáciu musíme urobiť, aby sa presne vedelo, koľko ktorá strana vložila do spoločného diela," povedal pre HN člen spoločnej slovensko-maďarskej ekonomickej skupiny Gabriel Jenčík.

Experti Slovenska a Maďarska sumarizujú investície oboch krajín do výstavby vodného diela Gabčíkovo -- Nagymaros. "Inventarizáciu musíme urobiť, aby sa presne vedelo, koľko ktorá strana vložila do spoločného diela," povedal pre HN člen spoločnej slovensko-maďarskej ekonomickej skupiny Gabriel Jenčík.
Koľko komu
Presný pomer investícií má v budúcnosti slúžiť na rozdelenie úžitkov z tohto vodného diela. Zo zlepšenia plavebných podmienok na Dunaji dnes profituje aj Maďarsko. Rovnako aj z vody, ktorá sa dostáva do ramennej sústavy na jeho území. V budúcnosti by mohlo podľa podielu investícií dostávať aj primerané množstvo elektriny. Slovensko by si však odrátalo škodu, ktorú mu spôsobilo nedokončenie stavby. Podľa zmluvy z roku 1977 sa totiž malo postaviť celé dielo. Maďarsko však približne pred 15 rokmi od tohto zámeru ustúpilo.
Pomer sa mení v prospech Slovenska
Zmluva predpokladala aj polovičný vklad oboch krajín do výstavby diela. Podľa splnomocnenca vlády SR pre výstavbu a prevádzku dunajskej sústavy Dominika Kocingera bol v roku 1998 pomer investícií 85 k 15 v prospech Slovenska. Jenčík aj Kocinger však pripomínajú, že Slovensko za posledných sedem rokov urobilo na vodnom diele ďalšie práce. Jenčík nevylučuje, že reálny pomer je dnes 90 ku 10.
Nesúhlasí pritom s názorom maďarskej strany, podľa ktorej by dolný stupeň sústavy vodných diel na Dunaji bol stratový, a preto sa nepostaví. "To je rokovacia pozícia maďarskej strany. Neznamená, že sme s tým súhlasili. Máme na to iný názor. Myslíme si, že dobudovanie vodných diel na Dunaji o dolný stupeň by zvýšilo efektívnosť celej sústavy medzi Bratislavou a Budapešťou," zdôraznil Jenčík. Pripomína, že tento úsek je rozdelený na dve časti. Jedna je medzi Bratislavou a obcou Sap, kde sa končí vodné dielo Gabčíkovo. Na nej sú dobré plavebné podmienky. Od Sapu po Budapešť sú horšie. Podľa Jenčíka slovenská strana nebude investovať do zlepšovania plavebnej dráhy na tomto úseku Dunaja, keďže to urobila už samotným dokončením gabčíkovského diela.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 15:55