StoryEditor

Lazar: Je to mediálny útok a dokážem to vysvetliť

16.02.2003, 23:00
O údajných nevýhodných zmluvách na železnici s Michalom Lazarom, bývalým generálnym riaditeľom Železníc SR, členom dozornej rady firiem Express Slovakia a Columbex. Desaťpercentným vlastníkom Columbexu je firma Ditec.
Údajne ste stáli za nevýhodnými zmluvami, ktoré mali poškodiť ŽSR. Viete to vysvetliť?
-- Je to anonymný mediálny útok na moju osobu, túto správu dostalo viac redakcií a ja som pripravený to vysvetliť. Zmluvu so spoločnosťou Ditec uzavreli Železnice SR ešte predtým, než som ja do nich vôbec prišiel. Aj keď posledná splátka mala byť podľa anonyma vyplatená v posledný deň, keď som bol štatutárnym zástupcom železnice, neviem či a kedy bola zmluva uhradená. Neuhrádzal som ju ja a od 15. decembra som tam nebol. Po mojom príchode do ŽSR v roku 1997 som skontroloval všetky zmluvy. Našiel som tam veľa zlých, ktoré poškodzovali železnice. Tie, ktoré sa dali vypovedať, som vypovedal, niektoré sa nám po rokovaniach podarilo skorigovať, s niektorými sa nedalo pohnúť. Po analýzach sme zistili, že by tam mohla byť zmluvná pokuta aj do 50 miliónov korún.
Aký je vzťah medzi Express Slovakia a vami?
-- Spoločnosť Express je dcérou spoločnosti Express Interfracht, AG, ktorá bola založená v roku 1951. Stopercentným vlastníkom tejto spoločnosti sú rakúske železnice, OVB, ktorých rovnako stopercentným vlastníkom je rakúsky štát. Express je na Slovensku od roku 1992, keď právne figuroval ako obchodná zložka, od roku 1997 ako s. r. o. a až od roku 2000 ako akciová spoločnosť. Ja som do Expressu nastúpil po tom, ako som odišiel z postu generálneho riaditeľa ŽSR. Nebolo to nič neobvyklé, že mi ponúkli miesto v dozornej rade, bol som odborník so skúsenosťami a kontaktmi.
Prvé obvinenie hovorí o zmluve na štyri roky s fixne stanoveným kurzom 1 šiling na 2,71 Sk.
Taká zmluva, kde by mal Express uzavretý fixný kurz na štyri roky, neexistuje. Existoval jeden obchodný prípad, kde bol stanovený fixný kurz, nebolo to však na také obdobie a neboli to ani také zisky. Spoločnosť Express mala vlani obrat 3,3 miliardy korún, nie je to nič tajné. Takéto zmluvy však v našom účtovníctve určite nefigurujú.
Express mal byť zvýhodňovaný aj pri cenotvorbe.
-- Tu chcem podotknúť, že cenotvorbu má v ŽSR na starosti sedem ľudí. Keby sa tam dialo niečo protizákonné alebo neštandardné, bolo by to už dávno medializované, vďaka krížovej kontrole tých ľudí. Je pravda, že v súčasnosti, keď veľké špedičné firmy kontrolujú tovarové toky, železnice jednotlivých štátov musia bojovať o využitie svojej cesty a o jednotlivých špeditérov. Naša spoločnosť má prepojením na Rakúsko, know--how ako aj vďaka medzinárodnej sieti dobrú pozíciu na rokovanie. V dôsledku dobrých dohôd Expressu so ŽSR sme, napríklad, preniesli prepravu dvoch miliónov ton tovarov, materiálu či surovín, z Maďarska na Slovensko, čo ŽSR prinieslo miliardové tržby.
Dovážala spoločnosť Express koľajnice pre ŽSR?
-- Treba rozlišovať medzi slovenskou a rakúskou spoločnosťou. Express Slovakia nikdy nerealizoval dovoz koľajníc. Robila to naša matka, tá im ich prepravila z Linzu do Devínskej Novej Vsi. Odtiaľ si ich ŽSR prepravila vo vlastnej réžii.
Ako ste vyhrali tender pre U.S. Steel, najväčšieho zákazníka železničných špeditérskych spoločností na Slovensku?
-- Tender pre U.S. Steel sme vyhrali 20. decembra minulého roka. Podľa môjho názoru vďaka tomu, že sme veľkým hráčom na medzinárodnom poli prepravy, stojí za nami 27 sesterských firiem. Máme know--how a dokážeme ísť cestou štandardizácie v špedícii. Pre U.S. Steel prepravujeme od roku 2001 a majú s nami asi dobré skúsenosti.
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 13:13