StoryEditor

Diaľnica mešká, Kia musí využiť železnicu

26.01.2006, 23:00
Až dve tretiny dodávok pre závod Hyundai/Kia poputujú v prvých mesiacoch výroby po koľajach. Dokončenie diaľnice, ktorá mala spojiť Žilinu s Bratislavou do konca novembra tohto roka, sa totiž oneskorí minimálne o dva roky. Plná prevádzka by sa mala začať už v decembri.

Až dve tretiny dodávok pre závod Hyundai/Kia poputujú v prvých mesiacoch výroby po koľajach. Dokončenie diaľnice, ktorá mala spojiť Žilinu s Bratislavou do konca novembra tohto roka, sa totiž oneskorí minimálne o dva roky. Plná prevádzka by sa mala začať už v decembri.

Kii tak pravdepodobne nezostane nič iné len s navrhovanou dopravou po železnici súhlasiť. "Kórejčania sú prístupní tejto alternatíve. Najmä preto, aby sa odľahčili cesty," hovorí generálny manažér projektu Hyundai/Kia Stanislav Grobár. Manažéri automobilky svoj názor zatiaľ neprezradili. "Keďže sme náhradné riešenie za nedokončenú diaľnicu, ktoré má poskytnúť slovenská vláda, ešte oficiálne nedostali, nebudeme sa ani oficiálne vyjadrovať," uvádza manažér pre komunikáciu spoločnosti Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák.

Po nábehu výroby by malo fabriku denne opustiť 1 200 nových áut. Kia pôvodne počítala, že na to bude potrebné zásobovanie 800 kamiónmi za deň. Teraz ich podľa odhadov nahradí rovnaký počet železničných vagónov. Podľa Grobára to bude závisieť od toho, či sa budú po železnici prepravovať naložené kamióny, alebo sa použijú len skladnejšie kontajnery. Zvažuje sa tiež zriadenie samostatných autovlakov z Bratislavy do Žiliny. "S Kiou sústavne rokujeme. Sme pripravení zakúpiť špeciálny vozový park a zabezpečiť spoľahlivé zásobovanie fabriky," potvrdzuje hovorca železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Miloš Čikovský. Podmienkou je zabezpečiť plynulosť výroby. V opačnom prípade by si investor mohol voči Slovensku uplatniť zmluvné sankcie.

Automobilke priame napojenie na železnicu zatiaľ chýba. Jeho výstavba by sa však mala do decembra stihnúť. "Ešte nemáme všetky podklady, takže na projekte začneme pracovať zhruba za dva týždne, dokončíme ho do konca apríla," spresňuje vedúci strediska dopravných stavieb Prodexu Dušan Dolňák. Náklady na stavbu 1800 metrovej vlečky sa odhadujú na 180 miliónov korún. Už existujúca trať má podľa Dolňáka dostatočnú priepustnosť na to, aby sa nezahltila.

So železničnou prepravou ako trvalým riešením zásobovania žilinskej automobilky sa však neráta. Ministerstvo dopravy považuje za prvoradé dokončenie diaľničného napojenia. "Napriek dočasnému riešeniu situácie na cestách v okolí Považskej Bystrice je prioritou dobudovať diaľnicu D1 Ladce - Žilina a znížiť dôsledky omeškania výstavby v úseku Sverepec - Vrtižer," uzatvára generálny riaditeľ sekcie dopravnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Peter Barek.

Kórejčania žiadajú rýchlostnú cestu na Moravu
Okrem dobudovania diaľnice do Bratislavy bude pravdepodobne potrebné dostavať aj diaľničné spojenie smerom na moravský Mošov. Práve tam Hyundai Motor Company pripravuje výstavbu novej automobilky. "Hyundai požaduje vybudovanie rýchlostnej komunikácie z Nošovíc do Žiliny, kde vyrastá fabrika dcérskej spoločnosti Kia," povedal pre ČTK hovorca českého ministerstva priemyslu a obchodu Ivo Mravinac. Na slovenskej strane sa na tejto trase stavia obchvat Čadce, na diaľničný úsek Čadca - Svrčinovec je schválená štúdia vplyvu stavby na životné prostredie. Zo Svrčinovca na štátnu hranicu s ČR je zatiaľ len vo výhľade asi trojkilometrová rýchlostná komunikácia.

01 - Modified: 2003-02-10 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: "Ruža" do Bourges vďaka financiám mesta 02 - Modified: 2003-02-10 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Varga v Moravčíkových šlapajach
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. máj 2024 00:01