08.01.2018, 00:00

Kažimír proti gigantom. Zdaní Google a Facebook

Slovensko sa pridáva ku krajinám, ktoré chcú dostať prislúchajúce peniaze od gigantov.

Minister financií Peter Kažimír
Zdroj: TASR/M. Baumann

V príjmoch z inzercie kraľujú svetovému, ale aj slovenskému online priestoru. Zarábajú milióny eur, z ktorých však vďaka kreatívnemu zdaňovaniu odvádzajú iba zlomok peňazí. A aj to do daňových rajov, nie krajín, kde k reklamnému plneniu dochádza. Krátky opis fungovania Googlu, Facebooku a iných.

Ani Slovensko doteraz nevidelo z ich reklamných príjmov ani euro. To chce najnovšie zmeniť minister financií Peter Kažimír. „Budeme čakať nejaké náznaky koordinácie, nechceme vymýšľať vlastné koleso, ale chceme sa pridať k progresívnej skupine krajín, ktoré chcú pristupovať s otvorenými očami k tejto otázke,“ povedal Kažimír.

Služby u nás, reklama mimo
Ako ďalej doplnil, ak dôjde k dohode na základných črtách, akým smerom treba postupovať, tak si vie predstaviť, že od budúceho roku by sme mohli mať takúto legislatívu na Slovensku.

Aktuálne u nás napríklad Google platí niekoľko desaťtisíc eur. Napríklad za rok 2016 to bolo presne 46 809 eur. Na Slovensku totiž pobočka gigantu oficiálne realizuje iba správu dát a podobné služby. Nie však inzerciu, ktorá tvorí podstatnú časť tržieb realizovaných u nás. Tie sa zdaňujú v konečnom dôsledku na Bermudách.

Pred časom pritom holandský denník HET Financieel Dagblad informoval, že za rok 2016 firma využitím svojich optimalizačných konštrukcií ušetrila na daniach 3,7 miliardy dolárov.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.