11.01.2018, 00:00

Dokončeniu diaľnic bránia zlé rozhodnutia

Rezort dopravy v roku 2018 neprinesie ani kúsok novej časti rýchlostnej cesty, či diaľnice.

diaľnice, výstavba
Zdroj: Pavol Funtál

Zbytočné predražovanie stavieb, zlé riadenie prípravy a prerozdelenie financií či zdĺhavé vylučovanie neželaných víťazov tendrov. Toto je podľa odborníkov mix dôvodov, prečo tento rok na Slovensku nebudú minister a ostatní politici strihať pásku na novej diaľnici. V roku 2018 totiž žiadny nový úsek rýchlostnej cesty alebo diaľnice nepribudne.

„Jediný vierohodný faktor bezpečnosti na cestách, ktorý vie ovplyvniť zníženie úmrtnosti, je bezpečná a kvalitná cesta. Sú nimi diaľnice a rýchlostné cesty,“ hovorí dopravný analytik Ján Bazovský. Podľa tohto tvrdenia to vyzerá tak, že Slovensko v tomto roku bezpečnejšie nebude. Historicky prvýkrát totiž Národná diaľničná spoločnosť nedá do prevádzky ani jeden kilometer diaľnice. Analytik Ján Kovalčík z INEKO to odôvodňuje v niekoľkých faktoch. „Stavby sa zbytočne predražujú. Za rovnaké peniaze je menej výsledkov,“ tvrdí odborník. Podľa neho za to môže aj zlé riadenie prípravy stavieb v ostatných piatich rokoch a to, že príprava viacerých dôležitých stavieb zaspala, napríklad na D3 či R2.

„Niektoré zas uviazli v slepej uličke, z ktorej sa politici pridlho nechceli vrátiť,“ tvrdí Kovalčík. Kľúčový úsek diaľnice D1 z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové, mohol byť podľa neho hotový už v tomto roku, ak by jeden a pol roka úradníci nevylučovali najnižšiu ponuku.


Súťaženie bez logiky
Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák v rozhovore pre HNtelevíziu tvrdí, že sa súťažilo tak, ako sa nemalo. „Začali sme variť guláš, najprv sme dali zemiaky a až potom mäso, a pritom to má byť naopak,“ hovorí Čermák. Po

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.