Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.02.2018, 00:00

Najprv meškala rok, teraz vznikol ďalší problém. Hotová diaľnica hltá na Slovensku milióny navyše

Necelý rok po spojazdnení úseku D3 diaľničiari stále investujú do jeho bezpečnosti. Vodiči sa vraj báť nemusia.

robotníci, diaľnica, obchvat
Zdroj: Archív HN

Úsek diaľnice D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým si vyžaduje dodatočné investície. Časť cesty za viac ako 330 miliónov eur uviedli po ročnom meškaní do prevádzky v júni minulého roku.

Tento mesiac však Národná diaľničná spoločnosť vydala viacero pokynov, na základe ktorých má konzorcium firiem na čele s Váhostavom zabezpečiť zvýšenie technologicko-bezpečnostného stavu spomínaného úseku.

Dodatky k stavebnej zmluve z roku 2013 NDS uzatvára aj po spojazdnení spomínaného úseku, dodatočné práce zatiaľ vyšli NDS na viac ako 7,5 milióna eur. Suma sa môže v nasledujúcich rokoch zvyšovať.

Vyššia bezpečnosť
Úsek diaľnice D3 na severe Slovenska v blízkosti hraníc s Poľskom má ešte viacero nedostatkov. NDS ho plánuje vybaviť napríklad výstražnou signalizáciou poľadovice za 255-tisíc eur a kanalizáciou pre odtok dažďovej vody za 378-tisíc eur.

Koncom minulého roku bola totiž pri nepriaznivých meteorologických podmienkach zjazdnosť úseku Svrčinovec – Skalité viackrát problematická. Diaľničiari investície odôvodňujú tým, že s kanalizáciou ani výstražným systémom v termíne spojazdnenia D3 ani nerátali.

Takmer polmiliónovú investíciu si vyžaduje aj podložie diaľnice. Na základe dokumentácie na realizáciu stavieb sa totiž zistilo, že plánované múry zo železobetónu nemali vyhovujúci tvar.

​Minulý rok v novembri sa tiež dorábalo vnútorné obloženie a výstuž tunelov za 1,3 milióna eur a v auguste zas zabezpečovanie mostov pred zosuvom pôdy za 4,9 milióna. Na úseku Svrčinovec – Skalité je celkovo 12 diaľničných mostov a dva tunely.


Čakanie na kolaudácie

Práce na zdanlivo dokončenej komunikácii sa zrejme neskončia ani v najbližších rokoch. „D3 je stále v predčasnom užívaní ako väčšina našich diaľnic. Do kolaudácie musia byť dokončené všetky spomínané technické a stabilizačné práce,“ skonštatoval pre HN Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

„Na Slovensku trvá priemerne až sedem rokov od odovzdania hlavného telesa, kým sa diaľnica skolauduje. Do predčasného užívania sa odovzdávajú preto, aby si minister splnil politický termín,“ dodal odborník. Hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká však upozorňuje, že kľúčové objekty na diaľnici už skolaudované sú. „Zostali tam ostatné objekty, ktoré sa postupne kolaudujú na základe žiadosti stavebníka (Národnej diaľničnej spoločnosti). To nebráni v bezpečnom užívaní tohto diaľničnéh

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.