23.03.2018, 00:00

Sporné diaľničné projekty skúša ministerstvo znova

V čase hospodárskej krízy boli PPP projekty nezodpovedným krokom, tvrdí analytik INEKO. Dnes sa podľa ministerstva dopravy osvedčili.

obchvat
Zdroj: HN

Od uzatvárania miliardových koncesionárskych zmlúv na stavbu ciest uplynulo deväť rokov. Prvá vláda Roberta Fica videla príležitosť zrýchliť výstavbu infraštruktúry v projektoch partnerstva súkromného a verejného sektora. Takzvané PPP projekty sa však po výmene vlád v roku 2010 skončili fiaskom. Pre pochybnosti o efektivite a hospodárnosti megaprojektov rozhodol vtedajší minister dopravy Ján Figeľ o ich zrušení. Slovensko za odstúpenie od zmlúv zaplatilo miliónové pokuty a termíny dokončenia prác sa posunuli.

Diaľnice v balíčkoch
Prvá vláda Roberta Fica výstavbu diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 rozdelila do troch „PPP balíčkov“. Prvý z nich sa týkal úsekov D1 v celkovej dĺžke 75 kilometrov. Vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny uzavrel približne deväťmiliardový projekt koncom apríla 2010. Po kritike odbornej verejnosti jeho nástupca Ján Figeľ projekt zrušil. Slovensko odstúpenie od zmluvy stálo 81 miliónov eur. Väčšinu diaľničných úsekov z prvého balíka sa dnes už podarilo odovzdať do užívania.

Úseky R1 z druhého balíka sú jediným dokončeným diaľničným PPP projektom. Cesty v okolí Nitry a Banskej Bystrice má koncesionár na základe zmluvy prevádzkovať 30 rokov. Štát vyšiel projekt približne na jednu miliardu eur.


Diaľnica D1 v okolí Žiliny, s ktorou rátal tretí balík, sa st

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.