Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.04.2018, 11:06

Vlani najviac zarobili obchodníci z Bratislavského kraja, Slováci tam utratili takmer každé druhé euro

Bratislava a jej okolie sú u obchodníkov obľúbené pre vyššiu hustotu obyvateľstva, lepšie zárobky, a teda aj vyššiu kúpnu silu.

Vlani najviac zarobili obchodníci z Bratislavského kraja, Slováci tam utratili takmer každé druhé euro
Zdroj: Slovakia.travel.sk

Slovenskí spotrebitelia nechali počas minulého roka v obchodoch na Slovensku takmer 21 miliárd eur. V porovnaní s rokom 2016 sa tak tržby maloobchodníkov zvýšili o 8,4 percenta.

Medzi jednotlivými regiónmi Slovenska sú však badateľné rozdiely v míňaní ľudí v obchodoch. Vyplýva to z analýzy Poštovej banky, ktorá vychádza z údajov Štatistického úradu SR.

Najviac sa podarilo zarobiť obchodníkom Bratislavského kraja. "V bratislavských predajniach Slováci minuli vyše 10 miliárd eur, čo predstavovalo až takmer polovicu z celoslovenských tržieb. Inak povedané, takmer každé druhé euro sme utratili v obchodoch v bratislavskom regióne," opísala analytička Poštovej banky Jana Glasová.

Dôvodov je podľa jej slov viacero. Bratislava a jej okolie sú u obchodníkov obľúbené pre vyššiu hustotu obyvateľstva, lepšie zárobky, a teda aj vyššiu kúpnu silu.

"Preto má väčšina obchodných reťazcov a značiek v tomto regióne svoje zastúpenie. Navyše, do Bratislavy radi zavítajú za nákupmi aj obyvatelia z ostatných kútov Slovenska," priblížila analytička.

Zároveň množstvo Slovákov dochádza do Bratislavy za prácou či štúdiom, a teda v nej, samozrejme, aj nakupujú a míňajú. "Zabúdať nesmieme ani na zahraničných turistov, ktorí pri návšteve Bratislavy čo-to utratia v miestnych obchodoch," vysvetlila Glasová.

Pri štatistikách tržieb však nemožno podľa jej slov vylúčiť ani prípady, keď má centrála obchodov sídlo v Bratislave a tržby jej filiálok z iných kútov Slovenska sa zarátajú do Bratislavského kraja. Táto situácia síce zväčša neplatí v prípade väčších reťazcov alebo predajní, no niečo obdobné môže platiť napríklad v prípade internetových obchodov.

Naopak, najmenší podiel z celkových tržieb v maloobchode na Slovensku pripadá na Košický kraj, a to 5,5 percenta. Podiel ostatných regiónov na celoslovenských tržbách sa pohyboval vlani na úrovni okolo 6,5 percenta až osem percent.

Medziročne vyššie tržby dosiahli podľa Glasovej maloobchodníci v takmer všetkých regiónoch. Najvýraznejšie dokázali svoje tržby zvýšiť predajcovia v Košickom kraji, a to o 16,8 percenta, nasledoval Žilinský kraj s 15,2 percentným nárastom a Prešovský kraj, kde vzrástli tržby v maloobchode o 13,6 percenta. "Pokles tržieb zaznamenali jedine obchodníci v trenčianskom regióne, a aj to len veľmi mierny, o 0,5 percenta," dodala analytička.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.