22.05.2018, 00:00

Hotový nie je ani po 20 rokoch a treba počítať s meškaním. Tunelu Višňové chýba kilometer

Slováci na dokončenie najdlhšieho tunela čakajú dve dekády. A čakať budú ešte ďalšie dva roky. Hospodárske noviny sa boli pozrieť, ako pokračujú práce na tejto stavbe.

Tunel Višňové
Zdroj: Pavol Funtál

Višňové na prvý pohľad pôsobí ako obyčajná dedina na Hornom Považí. Obklopuje ju príroda a má všetko, čo slovenská obec potrebuje mať – kostol aj krčmu. Preslávila sa však tunelom, ktorý je symbolom našich patálií s diaľnicami. Základný kameň tunela Višňové poklepal presne pred 20 rokmi Vladimír Mečiar. Dnes diaľničiari hovoria o jednej z najrýchlejšie postupujúcich stavieb. Ako je to možné?

Višňové sa môže predražiť, hovorí v archívnom rozhovore Ondrej Matej:

S meškaním treba rátať
Kladivo Vladimíra Mečiara odštartovalo v roku 1998 razenie prieskumnej štôlne tunela, vďaka ktorej sa zhotoviteľ mohol oboznámiť s geologickými podmienkami. Štôlňu od Višňového až po Dubnú Skalu definitívne prerazili o päť rokov. A potom sa práce zasekli. V roku 2009 prišiel poklepať základný kameň Robert Fico. O ďalších päť rokov ceremoniál zopakoval Ficov minister dopravy Ján Počiatek. S razením sa napokon začalo až 9. júna 2015. Dnes na stavbe pracuje 24 hodín denne a sedem dní v týždni slovensko-talianske konzorcium firiem Dúha a Salini Impregilo. Ani plné pracovné nasadenie, ktoré robí z tunela Višňové najrýchlejšie postupujúcu stavbu, však nemusí stačiť. Zhotoviteľ si totiž pýta čas navyše.

​Vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti na požiadavku zareagovalo hrozbou arbitráže. Dnes všetko nasvedčuje tomu, že meškaniu sa určite nevyhneme. „Nezávislý stavebný dozor stále vyhodnocuje nároky na odklad, ktoré zhotoviteľ odôvodnil geologickými podmienkam v tuneli,“ pripomenul Milan Čička z NDS. Jedným dychom dodal, že dokončenie tunela k decembru 2019 nevyzerá reálne. Meškať tak má aj celý úsek diaľnice D1, ktorého je Višňové súčasťou. Kedy sa vodiči prejdú po ceste od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu? „Asi ku koncu roku 2020,“ predpokladá. „Jediné, čo nás tu môže ešte zdržať, sú novoobjavené zosuvné územia,“ tvrdí Čička. Roky prešľapovania na mieste a štyri roky prác sa odrážajú aj v jeho kontajnerovej kancelárii. Police s dokumentáciou sú v nej plné odvrchu po spodok. Čo sa do nich nezmestilo, leží v krabiciach na zemi. „Asi k žiadnemu inému úseku na Slovensku nie je toľko papierov,“ nazdáva sa.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.