StoryEditor

Nechali to vyhniť. Niekedy sa treba pohádať aj s ministrom, hovorí bývalý topmanažér NDS

29.12.2021, 18:30
Štát čakajú nepríjemné rokovania a konflikty, hovorí pre HN bývalý manažér NDS Juraj Čermák.

Asi najväčšou diaľničnou udalosťou tohto roka bol príchod nového zhotoviteľa na Višňové. Dielo má dokončiť Skanska, ktorá nedávno aj informovala o jeho nedostatkoch. Sú pri takejto nedokončenej stavbe chyby bežné alebo je stav naozaj alarmujúci?

Nedostatky sú na každej stavbe. Hlavne pri takto veľkých tomu nie je možné predísť. Sú však nedostatky zjavné a sú skryté. Tie zjavné sa odhalia hneď a dajú sa opraviť. Nedostatky, o ktorých referovala Skanska, sú charakteru zjavného. Objavili ich skenom ostenia a kamerami, ktoré pustili do potrubí. Sú však dosť závažné a je potrebné ich opraviť. Ide tu o bezpečnosť tunela počas jeho prevádzky na najbližších 40 rokov.

Kto je za vzniknutú situáciu zodpovedný?

V prvom rade je to bývalý zhotoviteľ. V druhom stavebný dozor, ktorý si nevykonával svoju prácu. Problém nie je len v tom, že je tam tenký betón. Keby sme si pozreli faktúry, možno je vyfakturovaný v správnom objeme. V takom prípade pochybil stavebný dozor, ktorý neskontroloval, či tam išlo naozaj toľko materiálu, koľko malo. Dozor, ktorý kontroluje objemy, to odsúhlasil a výsledok je taký, že sa to dnes musí prerábať. Je to nepríjemné. Každá vec, ktorú robíte na prvýkrát, je lacná a rýchla. Keď to však už musíte opravovať, je to drahšie a naťahuje sa to.

Nesie za to podľa vás časť viny aj štát? Muselo to dôjsť až do takéhoto štádia?

Národnú diaľničnú spoločnosť by som nevinil. Ona nie je na stavbe každý deň. Zastupuje ju v tomto dozor, ktorý má na starosti kvalitu, ekonomiku a množstvá použitého materiálu. Dozor odobruje faktúry zhotoviteľa. Diaľničná spoločnosť môže byť na vine len v tom, že si vybrala slabého dozorcu. Nekontrolovala ho a ten si neplnil svoju funkciu. Stavebný dozor musí byť na stavbe takmer každý deň. Nemusí byť pri každom jednom úkone. Musí však vedieť skontrolovať, čo sa spraví. Ak vám nefunguje a nezaručuje kvalitu ani ekonomiku, znamená to, že je buď zlý systém alebo je systém dobrý, ale nevyžaduje sa. Ak diaľničná spoločnosť nemala systém, ako kontrolovať dozor či pracuje kvalitne, tak si urobila problém.

Na stavbe prebehla aj výmena stavebného dozoru. Prečo?

Či boli dôvody skutočné alebo formálne, to neviem. Vymenili ho a výsledok poznáme. Fakt je, že na bývalého dozorcu sa sťažoval tak zhotoviteľ, ako aj Národná diaľničná spoločnosť. Podľa mojich informácií nerobil to, čo mal, ale snažil sa robiť to, čo nemá. Išli schvaľovať projekty, ktoré navrhovala Dúha spolu so Salinim. To však neprináleží do ich kompetencií. Na to je tu diaľničná spoločnosť ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2021-09-03 06:57:20 - Feat.: 0 - Title: Posledný kus diaľnice do Košíc zdržuje kľúčové posúdenie. Vodiči stratili ďalší rok 02 - Modified: 2021-09-08 14:44:11 - Feat.: 0 - Title: Potichu otvorili ďalší úsek obchvatu Bratislavy, zvyšok diaľnice chcú spojazdniť čoskoro 03 - Modified: 2021-10-08 11:34:01 - Feat.: 0 - Title: Nové české aj poľské diaľnice sa blížia k Slovensku. My zaostávame, riešime len privádzač 04 - Modified: 2021-10-08 21:50:13 - Feat.: 0 - Title: Liek na zápchy? Namiesto diaľnice dostanú na severe Slovenska rýchlejšie vlaky 05 - Modified: 2021-10-21 14:46:57 - Feat.: 0 - Title: Advokátka Via Iuris: Doležalova novela nepomôže diaľnice stavať skôr, sú tam protiústavné časti 06 - Modified: 2021-10-22 12:22:10 - Feat.: 0 - Title: Tvrdá uzávera: Bratislava až 180 hodín bez diaľnice 07 - Modified: 2021-11-01 18:56:56 - Feat.: 0 - Title: Jeden ťah otvorili, ďalšie čakajú. Aké diaľnice dostane ešte východ Slovenska? (infografika) 08 - Modified: 2021-11-13 09:04:59 - Feat.: 0 - Title: Posledný chýbajúci úsek diaľnice D4 sprejazdnili. Spája Vajnory a Ivanku pri Dunaji 09 - Modified: 2021-12-08 16:43:24 - Feat.: 0 - Title: Ďalší posun diaľnice pri Ružomberku. Hotová má byť až v roku 2024 10 - Modified: 2021-12-21 21:09:50 - Feat.: 0 - Title: Diaľnice: časť plánov tento rok narazila. Týchto päť úsekov sa pohlo najviac (prehľad)
01 - Modified: 2024-03-17 16:18:24 - Feat.: - Title: Na D1 pred Bratislavou platí znížená rýchlosť a zúžené jazdné pruhy 02 - Modified: 2024-03-14 13:59:00 - Feat.: - Title: Motoristi pozor: kvôli búraniu mosta bude počas víkendu uzatvorená diaľnica D1 pri Bratislave 03 - Modified: 2024-02-02 17:55:01 - Feat.: - Title: Český TollNet a slovenský Skytoll uspeli v tendri na elektronické mýto v Chorvátsku 04 - Modified: 2024-01-26 11:19:56 - Feat.: - Title: Diaľničiari tento rok zvyšujú investície do opráv mostov na Slovensku 05 - Modified: 2024-01-25 14:30:00 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Cena Višňového za pár rokov prekročila 300 miliónov eur. Oplatil sa štátu sporný krok?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
15. apríl 2024 21:41