Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.06.2018, 00:00

Oproti Viedni máme výhodu. Sme menší

Doprava, Riaditeľ letiska M. R. Štefánika v Bratislave Jozef Pojedinec chce aj tento rok prekonať hranicu dvoch miliónov prepravených pasažierov.

Jozef Pojedinec
Zdroj: LETISKO BRATISLAVA

Kto je Jozef Pojedinec
Šéfom letiska je od apríla minulého roka, kedy minister dopravy Árpad Érsek odvolal dovtedajšieho riaditeľa Ivana Trhlíka. Pojedinec najskôr na letisku zastával pozíciu riaditeľa útvaru a neskôr divízie bezpečnosti letiskovej ochrany. Členom predstavenstva letiska bol od roku 2008 do roku 2010.


Ryanair cez Laudamotion rozširuje ponuku letov z Viedne. Wizz Air podobne. Niektoré linky sa prekrývajú s tými z Bratislavy. Nebojíte sa tejto expanzie a toho, že si buď Ryanair, alebo Wizz Air zbalí kufre?
Aj Ryanair, aj Wizz Air dostali vo Viedni priestor na základe toho, že niektoré aerolinky sa dostali do problémov a zanikli. Preto prebrali tamojší trhový podiel aj sedačkovú kapacitu, ktoré po krachu Air Berlin a Niki vznikli. Momentálne ich nevnímame ako konkurenciu, konanie týchto spoločností sledujeme, ale nekomentujeme. Je to rozhodnutie leteckých spoločností. Predpokladám, že v prvom rade sa budú zameriavať na klientelu, ktorá ostala po krachu Air Berlin, a uvidíme, ako sa vyprofilujú ich linky. Treba povedať, že na letisku Viedeň je úplne iný trh ako ten v Bratislave. Aglomerácia len samotnej Viedne je niekde okolo 2,2 milióna obyvateľov. Slovensko je malá krajina len s 5,5 milióna obyvateľov. My sa snažíme, aby sa aerolinky, ktoré sú u nás, cítili komfortne. Čas nakoniec ukáže, ako sa situácia na Schwechate bude vyvíjať.


Mimoriadne odchody či rušenie liniek teda nečakáte? Podobnú situáciu neočakávali ani v Košiciach a nakoniec tam Wizz Air zrušil bázu a tri zo štyroch liniek.
To je jedna vec. Druhou vecou je, že Ryanair ohlásil, že otvára linku z Košíc. Možnosť rušenia liniek nevylučujeme, no zachovávame si skôr optimizmus. Tak Ryanair, ako aj Wizz Air na našom letisku rastú a pridávajú linky, čo odzrkadľuje aj nárast pravidelnej dopravy, ktorý za prvých päť mesiacov tohto roka dosiahol úroveň 21 až 22 percent. Očakávame aj nárast charterovej dopravy o 30 percent.

Nejde v Košiciach zo strany Ryanairu len o nejakú vypočítavosť či skúšku? Od apríla 2019, keď tam začnú lietať, sa budú konať aj majstrovstvá sveta v hokeji. Nebude to len sezónna záležitosť? Do Londýna odtiaľ už lieta aj Wizz Air.
To nemožno vylúčiť. V každom prípade sa táto spoločnosť snaží reagovať na potreby trhu a zrejme vidia potenciál pre toto obdobie.


Ak by ste sa dozvedeli, že niektorá zo spoločností ide rušiť linku z Bratislavy, máte nejaké páky na to, aby ste tomu predišli?
Prepravca reaguje na potreby trhu. On vidí potenciál, a tak otvorí linku a snaží sa predať letenky. Ak ten potenciál nie je, nemá dlhodobo zmysel podporovať linku a prepravcu, lebo s ním nikto nebude lietať. A z tržieb, ktoré nám donesú cestujúci, či už vo forme neleteckých činností ako parkovanie, kaviarne, suveníry a podobne, ale aj z poplatkov dopravcov, môže letisko existovať a rozvíjať sa, to je zaujímavé pre nás. Trh jednoducho kreuje potreby a na tie dopravcovia reagujú. Letisko poskytuje dopravcom infraštruktúru, dráhy, terminál, parkoviská a tak ďalej.


Ak by ste aerolinky silou-mocou nútili zostať, nemuseli by s vami do budúcnosti spolupracovať.
Nemá zmysel nasilu podporovať jedného a toho druhého držať v štandarde.


Spomínali ste iné špecifiká letiska Schwechat a iné tu v Bratislave. Nemáte čísla o tom, ako tunajšie letisko využíva klientela z Rakúska, prípadne z Maďarska, ktorá k nám nemá ďaleko?
Lowcostové aerolinky sú skôr zamerané na balkánske menšiny, ktoré žijú v okolí Viedne a majú stále príbuzných na Balkáne, za ktorými cestujú. Aj preto linky, ktoré tam vznikli, kopírujú potrebu týchto menšín. Na základe toho je predpoklad, že tie menšiny budú odtiaľ lietať. Nemáme však zmapované, nakoľko Bratislavu využívajú cudzinci. Ale nejde o veľké percento.


Čo môže letisko Bratislava oproti Viedni ponúknuť viac pre klientov či letecké spoločnosti?
Sme omnoho menšie letisko ako Schwechat, sme nekoordinované letisko, dopravcovia tu teda majú dvere otvorené, a tak, ako si nahlásia sloty, ich aj využívajú. Vo Viedni sú zas odkázaní na sloty, ktoré im letisko pridelí. Slotová koordinácia je veľmi prísna a aerolinky sa tak vo Viedni nemusia dostať k časom, ktoré vyhovujú im aj cestujúcim. My sa zameriavame na slovenskú klientelu aj klientelu, ktorá k nám prichádza z južnej Moravy. Naše reklamy boli zamerané na Brno a južné Česko, táto oblasť totiž o lowcostové linky prišla. Chceme týchto ľudí preto naučiť cestovať na naše letisko. Navyše, oproti Viedni je naša cenová politika, čo sa týka napríklad parkovania či ďalších možností letiska, nižšia ako vo Vied

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.