06.07.2018, 00:00

Predavači sú na roztrhanie. Počet inzerátov sa zvyšuje

To, čo platilo včera, dnes už neplatí. Analytický pohľad na profesie a technológie na ceste k zániku.

predavačka, potraviny
Zdroj: Pavol Funtál

Trend digitalizácie v modernej spoločnosti vplýva na viacero zamestnaní. Rozširovanie samoobslužných pokladní, internetových obchodov či služieb ponúkajúcich dovoz potravín domov spôsobuje, že pracovná pozícia predavača môže v blízkej budúcnosti zaniknúť. Už teraz sú však predavači na trhu práce nedostatkovým tovarom. Stúpa nielen záujem zamestnávateľov, ale aj plat, ktorý im je ponúkaný.


Málo ľudí
Dôvod obrovského boja o ľudí v obchode je jasný – všeobecný nezáujem ľudí o túto pozíciu. „Posledné dva roky považujeme za najnáročnejšie obdobie z hľadiska hľadania vhodných zamestnancov,“ tvrdí Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa Billy. Reťazec to podľa jej slov vníma najvýraznejšie v Bratislave a okolí, kde má aktuálne otvorených viac ako sto voľných pozícií.

Obchodné siete sa tento problém snažia riešiť viacerými spôsobmi. Kaufland sa napríklad snaží dávať dôraz na duálne vzdelávanie, cez ktoré chce získať mladých ľudí a zatraktívniť obchodnícke profesie. Lidl tento problém rieši zvyšovaním platov. Podľa Tomáša Bezáka, vedúceho úseku komunikácie, sa za posledný rok a pol nástupné platy v reťazci zvýšili o tretinu. Momentálne je priemerný mesačný plat na pozícii predavača podľa údajov spoločnosti Trexima 733 eur v hrubom. Ešte pred štyrmi rokmi to však bolo len 560 eur.

Z údajov portálu Profesia.sk vyplýva, že počet pracovných pozícií v oblasti obchodu od roku 2013 rapídne rastie. Databáza voľných miest sa za päť rokov zväčšila podľa PR manažérky Profesie Nikoly Richterovej až štyrikrát. V prvom polroku tohto roka Profesia v tomto smere evidovala až takmer desaťtisíc ponúk od zamestnávateľov, za celý minulý rok to bolo

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.