Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.07.2018, 00:00

Nový zákon zamedzí odvolaniam. Diaľnice však nebrzdia iba aktivisti

Nový stavebný zákon podľa ministra dopravy strpčí život ľuďom, ktorí napádajú výstavbu diaľnic.

Nový zákon zamedzí odvolaniam. Diaľnice však nebrzdia iba aktivisti
Zdroj: TASR/Marko Erd

V mnohých prípadoch sa však boj aktivistov začína až vtedy, keď sa cesty nestavajú podľa pôvodných plánov. Nie vždy teda výstavbu brzdia iba aktivisti. Ak by sa však návrh pripravovaného stavebného zákona premietol do reality, znížil by počet odvolaní. Tie totiž spôsobujú veľké časové meškania najmä v prípade úseku Hubová – Ivachnová a pri križovatke Triblavina. HN prinášajú prehľad najčastejších komplikácií pri výstavbe ciest ilustrovaných na piatich úsekoch.

D1: Hubová – Ivachnová
Problémy: geológia, zmena projektu a aktivisti
Odhadované meškanie: štyri roky
Vplyv odvolaní na meškanie: veľký
Najprv zosuv pôdy, teraz bitka s aktivistami. Na diaľnici neďaleko Ružomberka sa takmer po štvorročnej pauze malo naplno pracovať už na jar. Nakoniec sa tak udeje až koncom júla, pričom kameňom úrazu je opäť tunel Čebrať. Kým prvé meškanie mala na svedomí chybná príprava a zmena trasovania, ďalšie približne trojmesačné oneskorenie NDS pripisuje na vrub aktivistom. Hŕstka občanov mestskej časti Hrboltová totiž napadla záverečné stanovisko envirorezortu, ktoré malo práce opäť odštartovať. Nepáčilo sa im napríklad, že kompetentní ich námietky nevzali do úvahy a neposunuli portál tunela o ďalších 600 metrov. Diaľničiari pre HN uviedli, že požiadavky občanov sú nereálne, opakujú sa a veľkej časti z nich už vyhoveli. „Do záverečného stanoviska bolo zapracovaných spolu 159 požiadaviek,“ vyčíslila hovorkyňa NDS Michaela Michalová.


D1: križovatka Triblavina
Problémy: zmena projektu, aktivisti
Odhadované meškanie: tri roky
Vplyv odvolaní na meškanie: veľký
Plány s diaľničnou križovatkou sa už od začiatku nesú v znamení sporu medzi rezortom dopravy a aktivistami z Občianskeho združenia Triblavina. Tým sa nepáči, že rezort dopravy upustil od svojho pôvodného plánu rozšíriť diaľnicu D1 o kolektory. Rozhodnutím stavať križovatku vraj kompetentní nahrávajú developerom. „Všetky navrhované napojenia boli v tejto oblasti nahradené jediným – križovatkou Triblavina, ktorá je umiestnená v rozpore s normami a v srdci územia, ktoré patrí spoločnosti Starland Holding,“ tvrdí občianske združenie. Spomínaná spoločnosť totiž neďaleko križovatky plánuje stavať obytno-logistický projekt Park City. Triblavina sa mala začať stavať začiatkom leta, v súčasnosti sa čaká na vyhodnotenie námietok aktivistov. Výstavbu podľa ministra dopravy Érseka posunuli asi o tri mesiace.

Nenechajte sa obmedzovať.

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.