StoryEditor

Matovičovci tvrdia, že majú dôkazy o pochybných tendroch na železnici

24.07.2018, 10:35
Autor:
TASRTASRredred
Podľa Marosza sú za tento stav zodpovedné Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú koľajnice. Podľa OĽaNO odôvodňujú ŽSR zlý stav železničných tratí obvykle nedostatkom financií na ich opravu.

Stav železničných koľají na Slovensku sa podľa opozičného hnutia OĽaNO neustále zhoršuje. Medzi rokmi 2012 a 2017 stúpol podľa poslanca hnutia Jána Marosza podiel nevyhovujúcich úsekov z 23 percent na takmer 28 % z celkovej železničnej siete.

"Ľudia musia znášať rôzne obmedzenia takmer na tretine všetkých tratí. Na mnohých úsekoch sú koľajnice také rozbité, že vlaky musia jazdiť pomalšie a meškajú," upozornil Marosz na utorkovej tlačovej konferencii v Národnej rade (NR) SR.

Spomenul napríklad zmodernizovaný úsek medzi Trnavou a Leopoldovom. "InterCity vlaky a rýchliky tu od začiatku roka až doteraz brzdia kvôli chybnej výhybke zo 160 kilometrovej rýchlosti na rýchlosť 60 kilometrov za hodinu," vyčíslil Marosz.

Najakútnejším prípadom v tomto smere bola podľa jeho slov jednokoľajná trať Humenné – Stakčín, kde sa na niektorých miestach tak zmenil rozchod koľají, že cestujúci museli medzi Sninou a Stakčínom pol roka prestupovať z vlaku do autobusu.

Podľa Marosza sú za tento stav zodpovedné Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú koľajnice. Podľa OĽaNO odôvodňujú ŽSR zlý stav železničných tratí obvykle nedostatkom financií na ich opravu.

Predstavitelia hnutia sa preto pozreli na niektoré obstarávania ŽSR a podľa nich sa dali uskutočniť aj lacnejšie. "Našli sme niekoľko obstarávaní, ktorými táto štátna firma nakúpila bežné pracovné pomôcky za ceny, ktoré sú výrazne vyššie ako ceny obdobných výrobkov v ktoromkoľvek obchode," uviedol Marosz.

Napríklad ŽSR podľa hnutia nakúpili 16.000 tričiek s krátkym rukávom za 6,31 eura za kus bez dane z pridanej hodnoty. Išlo o bavlnené tričko s malým logom ŽSR. "Bežný občan vie, že obvyklá cena podobného trička je približne 2,90 eura," vyčíslil expert hnutia na dopravu Jiří Kubáček. Samotná firma Rempo, ktorá tieto tričká ŽSR dodávala, ich podľa neho ponúka na svojej internetovej stránke za 2,90 eura za kus. Iný výrobca zase OĽaNO na požiadanie podľa neho vypracoval cenovú ponuku so sumou 2,17 eura za kus.

Marosz zároveň pripomenul, že firma Rempo zaznela v médiách pred tromi mesiacmi pri obchodoch manželky vtedajšieho ministra vnútra Tomáša Druckera s pozemkami.
Okrem nákupov tričiek spomenuli predstavitelia OĽaNO aj obstarávania pracieho prášku či takzvaných nočných výpraviek. "Celková úspora, ktorú sme vyčíslili na týchto troch nákupoch pracovných prostriedkov, je približne 200-tisíc eur," zhodnotil Marosz.

Za túto sumu by sa podľa neho dala napríklad opraviť výhybka na hlavnej trati, aby IC vlaky a rýchliky nemuseli spomaľovať. "Ide pritom iba o náhodné príklady, ktoré však odrážajú to, ako sa na železniciach hospodári s peniazmi daňových poplatníkov," dodal.

ŽSR sa v reakcii na brífing voči uvedeným vyjadreniam rázne ohradzujú. „Tak ako mnohokrát pri doterajších tlačových besedách zo strany OĽANO, aj dnes boli použité argumenty, kde sú porovnávané neporovnateľné položky. Uvedené fakty boli spomenuté bez detailnej znalosti rámcových zmlúv a špecifikácií obstarávateľa. V prípade Svietidla pre posunovačov TorchLED je stanovená cena za dodávku nielen samotného svietidla, ale aj ďalších komponentov – okrem svietidla je to nabíjačka a telové popruhy. V prípade pracieho prášku ide o úplne iný prášok vyrábaný na zákazku podľa špecifikácie obstarávateľa, pretože uvedený prací prostriedok v dodávanom zložení nie je na trhu bežne dostupný. Prezentovaný prací prášok nespĺňa kritériá, ktoré sú pre potreby ŽSR nevyhnutné," píše sa v stanovisku ŽSR.

Ohľadne spomínaných tričiek reagujú železnice, že ide o súčasť rámcovej dohody na dohodnuté obdobie (2 roky) aj distribúcia do 28 dotačných skladov v rámci celého Slovenska, a to podľa frekvencie a potreby dodávok. "ŽSR pri výberových konaniach postupujú vždy podľa platnej legislatívy a dodržiavajú zákonné princípy Zákona o verejnom obstarávaní. Z nášho pohľadu sú uvedené informácie zámerne podsúvané v iných súvislostiach, ako je realita."

01 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 02 - Modified: 2024-04-04 10:28:33 - Feat.: - Title: Všetko pre stabilné ceny. Rusko v marci znížilo vývoz benzínu po železnici na polovicu 03 - Modified: 2024-03-28 14:31:51 - Feat.: - Title: Pri Nitre museli pristúpiť k radikálnemu kroku. Teraz železničiarov tlačí ďalší problém: platy 04 - Modified: 2024-03-26 07:54:43 - Feat.: - Title: Deutsche Bahn postupne znížia pracovný čas rušňovodičov na 35 hodín týždenne 05 - Modified: 2024-03-19 16:23:43 - Feat.: - Title: Železniční odborári ukončili sériu protestov zhromaždením v Bratislave
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 10:00