Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
03.08.2018, 00:00

Investičný šéf NDS: Višňové a rok sklzu? To by bol úspech

Stavbári sa po rokoch čakania vracajú na diaľnicu pri Ružomberku aj križovatku Triblavina. Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Jiří Hájek v rozhovore pre HN vysvetľuje, prečo výstavba ciest na Slovensku nenapreduje podľa plánov.

Prečo má Slovensko problém dostavať diaľnice?
Nemyslím si, že by malo takýto problém. Sieť diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku nie je ani zďaleka kompletná, a to znamená, že máme celý rad úsekov pred dostavbou, v akomsi rozostavanom režime alebo len v príprave. Ide o dlhé úseky a v Európe aj na svete je bežné, že tieto veľké infraštruktúrne projekty, ktoré nemajú jednoduchú geológiu, sprevádzajú určité ťažkosti. A Slovensko nemá jednoduchú geológiu ani reliéf.


Buďme konkrétnejší. Na úseku D1 medzi Hubovou a Ivachnovou boli aj geologické problémy, ale výstavbu spomaľovali aj aktivisti svojimi námietkami. Zaujímali ste sa o ich výhrady, aby sa dokončenie ešte viac neodkladalo?
Určite áno. Občianski aktivisti majú čím ďalej tým viac možností, dbá na to aj európska legislatíva, a určite je to tak správne. Občania sa zaujímajú o svoje okolie, Európska únia sa viac sústredí na environmentálnu politiku, a to znamená, že sa aj celkovo sťažuje príprava.


Diaľnica Hubová – Ivachnová je ojedinelým prípadom. Je celkom zvláštne, že Národná diaľničná spoločnosť, zhotoviteľ tejto stavby, ale aj Európska komisia a Jaspers spoločne pripravili riešenie, ktoré je oveľa viac v prospech obyvateľstva, no oni sa aj tak sťažujú. Tieto stavby sú zrejme také zložité, že nie každý správne rozumie všetkým podmienkam a technickým riešeniam.


Obyvatelia mestskej časti Hrboltová sa sťažujú, lebo chceli posunúť portál tunela Čebrať o ďalšie stovky metrov. Prečo ste im nemohli vyhovieť?
Pôvodne bolo variantov trasovania asi dvadsať. Spomínaný variant bol tiež posudzovaný a vyhodnotený ako veľmi ťažko realizovateľný. Pripúšťam, že keby sa tunel trasoval podľa tohto návrhu riešenia, tak by bol prospešnejší pre obec Hrboltová, ale samotná výstavba by ju zasiahla oveľa viac. Treba totiž brať do úvahy nielen dosahy prevádzkovania diaľnice, ale aj jej výstavby. Bohužiaľ, týmto ľuďom to asi nikto komplexne nevysvetlil a keď sme sa o to pokúšali my, tak nás nepočúvali.


Podobné spory sú aj okolo križovatky Triblavina. Aktivisti a komunálni politici žiadajú kolektory popri D1, Národná diaľničná spoločnosť a ministerstvo dopravy chcú radšej rozširovať diaľnicu. Prečo sa nedarí dosiahnuť kompromis?
Je tam celý rad rôznych záujmov. Národná diaľničná spoločnosť musí postupovať v zmysle legislatívy a pre nás je v prvom rade dôležité dokončiť diaľničnú sieť. Stále to opakujeme a aj týmto aktivistom sme viackrát vysvetľovali, že výstavbe kolektorov v budúcnosti nezamedzujeme. Ale v súčasnosti potrebujeme v prvom rade rozšíriť diaľnicu, aby kapacitne vyhovovala intenzite dopravy. V územnom rozhodnutí však kolektory zostávajú. Zasa ide o určitú mieru nedorozumenia a skresľovania informácií.


Minister dopravy avizoval, že práce na Triblavine sa obnovia v auguste. Poznáte už konkrét

Dočítajte článok teraz len za 1 cent

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.