Prečo má Slovensko problém dostavať diaľnice?
Nemyslím si, že by malo takýto problém. Sieť diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku nie je ani zďaleka kompletná, a to znamená, že máme celý rad úsekov pred dostavbou, v akomsi rozostavanom režime alebo len v príprave. Ide o dlhé úseky a v Európe aj na svete je bežné, že tieto veľké infraštruktúrne projekty, ktoré nemajú jednoduchú geológiu, sprevádzajú určité ťažkosti. A Slovensko nemá jednoduchú geológiu ani reliéf.
Buďme konkrétnejší. Na úseku D1 medzi Hubovou a Ivachnovou boli aj geologické problémy, ale výstavbu spomaľovali aj aktivisti svojimi námietkami. Zaujímali ste sa o ich výhrady, aby sa dokončenie ešte viac neodkladalo?
Určite áno. Občianski aktivisti majú čím ďalej tým viac možností, dbá na to aj európska legislatíva, a určite je to tak správne. Občania sa zaujímajú o svoje okolie, Európska únia sa viac sústredí na environmentálnu politiku, a to znamená, že sa aj celkovo sťažuje príprava.
Diaľnica Hubová – Ivachnová je ojedinelým prípadom. Je celkom zvláštne, že Národná diaľničná spoločnosť, zhotoviteľ tejto stavby, ale aj Európska komisia a Jaspers spoločne pripravili riešenie, ktoré je oveľa viac v prospech obyvateľstva, no oni sa aj tak sťažujú. Tieto stavby sú zrejme také zložité, že nie každý správne rozumie všetkým podmienkam a technickým riešeniam.
Obyvatelia mestskej časti Hrboltová sa sťažujú, lebo chceli posunúť portál tunela Čebrať o ďalšie stovky metrov. Prečo ste im nemohli vyhovieť?
Pôvodne bolo variantov trasovania asi dvadsať. Spomínaný variant bol tiež posudzovaný a vyhodnotený ako veľmi ťažko realizovateľný. Pripúšťam, že keby sa tunel trasoval podľa tohto návrhu riešenia, tak by bo...
Zostáva vám 85% na dočítanie.