Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.08.2018, 00:00

Nehoda či málo peňazí. Unikát prežil

Slovenská firma Aeromobil počas rokov predstavila päť verzií svojho vozidla. Pre verejnosť na začiatku vyrobia v limitovanej sérii 500 kusov.

Nehoda či málo peňazí. Unikát prežil

„Boli aj ťažké časy. Nikdy som to však nechcel zabaliť. Vždy som si bol istý, že Aeromobil je budúcnosť,“ hovorí Juraj Vaculík, výkonný riaditeľ spoločnosti, o projekte vlastného lietajúceho auta. Ja zatiaľ stojím pred dopravným prostriedkom budúcnosti a kochám sa. Prototyp, na ktorý spoločnosť berie predobjednávky už dnes, by mal brázdiť cesty i oblohu už o menej ako dva roky.

Aj keď legislatíva na celom svete lietajúce auto nepozná, jedno stojí predo mnou. Futuristický interiér predstihuje exteriér. Aj keď sa pozerám na „športové vozidlo“, do očí mi udierajú jeho krídla i chvostová časť, ktorá zas prezrádza, že ide o lietadlo.

Z histórie do budúcnosti
Vlastné auto v oblakoch si vysníval jeho autor Štefan Klein. Do realizácie sa pustil v roku 1990, keď vznikla jeho prvá verzia, ktorá bola akýmsi náčrtom. Druhá verzia už sa približovala k dnešným modelom a jej vývoj napredoval od roku 1995 do roku 2009. Problémom však bola počas vývoja finančná náročnosť, kvôli ktorej Klein oslovil svojho dlhoročného známeho Juraja Vaculíka z reklamnej brandže. Ten sa do projektu zapojil a dodnes je jeho šéfom. „Vložil som do AeroMobilu v podstate takmer všetky svoje úspory. Veľmi rýchlo som však zistil, že pomáhať iba finančne nebude stačiť, ale bude potrebné, aby som sa zapojil do projektu aj ako manažér,“ hovorí Vaculík.


Vývoj napredoval a zlomovým sa pre spoločnosť stalo pozvanie na kongres SAE Aerotech do Montrealu. Tam však podľa vlastných slov nechceli ísť ako sľubotechna s vizualizáciami na papieri a v počítači. V extrémne krátkom čase preto dokončovali prototyp AeroMobil vo verzii 2.5. Aby toho nebolo málo a presvedčili svoje okolie, uskutočnili aj testovacie lety.

Predaj sa blíži
Verejnosti tak AeroMobil dokázal, že je schopný reálnej prevádzky. Vývojári však nezaspali na vavrínoch. V roku 2014 prichádzajú s jeho treťou verziou. Tú predstavili vo Viedni a model takisto otestovali vo vzduchu i na ceste. Stále však išlo o produkt, ktorý nebol schopný predaja. Poskytol však podklad štvrtej verzii, ktorá sa bude predávať už čoskoro.

Spoločnosť nie je zaujímavá len vďaka svojmu produktu, ale aj vďaka ľuďom, ktorých dokázala pritiahnuť a presvedčiť o svojej budúcnosti. Na vývoji unikátneho a inovatívneho dopravného prostriedku pracuje tím zhruba 50 ľudí. Ferari, Boeing, Airbus, Bombardier, Mclaren Mercedes, Jaguar Land Rover, Lockheed Martin, BMW, to všetko sú bývalí zamestnávatelia aktuálnych zamestnancov AeroMobilu. Inými slovami – špičky vo svojich odboroch.


Úspechom bola aj nedávna výstava Top Marques Monaco. Na jednej z najexkluzívnejších automobilových prehliadok na svete bol predstavený v roku 2017, vďaka čomu spoločnosť splnila svoj záväzok vyrobiť komerčne dostupné vozidlo, na ktoré začala brať aj predobjednávky. Jeho nástupcom by mala byť verzia 5.0, ktorá bude okrem iného schopná aj vertikálneho vzletu a prepravy o dvoch pasažierov viac. Spoločnosť stále pracuje neoficiálne aj na ďalších verziách. O tých však zatiaľ nehovorí.

Úspech v neúspechu
„Nenazval by som to nehodou. Išlo jednoducho o výstup z testu,“ hovorí Vaculík o neúspešnom testovacom lete v roku 2015. Vtedy médiá obletela správa o nehode AeroMobilu, ktorý sa so svojím vynálezcom zrútil z výšky 270 metrov. Paradoxne sa však neúspech stal plusom pre spoločnosť. Dokázal totiž, že bezpečnostné systémy pracujú tak, ako majú. Auto je totiž vybavené špeciálnymi deformačnými zónami i balistickým padákom, ktorý sa otvoril a Klein vyviazol z nepríjemnej situácie iba s pomliaždeninami.

Investori im veria
Vývoj, výrobu i ľudí mus

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.