Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
28.08.2018, 00:00

Na Slovensku videl šancu preraziť

Slováci, ktorí skúsili šťastie v zahraničí, no nezostali tam. Cenné skúsenosti zužitkovali doma.

Martin Záhumenský
Zdroj: Peter Mayer

Martin Záhumenský mal príležitosť a chytil sa jej. Oslovila ho londýnska firma, či nechce vybudovať ich pobočku v Holandsku a on ponuku prijal. Niekoľko mesiacov strávil v cudzine, no nepresvedčila ho a vrátil sa na Slovensko, kde spolu s ďalšími dvomi partnermi založil IT firmu, ktorá má dnes zákazníkov po celom svete.


Projekt, ktorý nenaplnil očakávania
Stretli sme sa v kanceláriách spoločnosti, ktorá sídli v jednej z uličiek Starého Mesta. To, že v budove je firma, ktorá má klientov v Saudskej Arábii, Poľsku či Česku, zistíte iba vďaka malému nápisu, medzi desiatkami iných. Martin Záhumenský nás zavedie do zasadačky, ktorá je zároveň aj oddychovým priestorom s Playstation, sedačkami a chladničkou plnou Red Bullov. Programovaniu sa začal venovať ešte na strednej škole, keď vytváral programy pre otcovu firmu. Čoskoro po nástupe na Technickú univerzitu v Bratislave začal pracovať v nadnárodnej firme a o pár rokov sa vypracoval na vedúcu pozíciu. Vtedy však prišla ponuka od inej spoločnosti z Anglicka. Tá jemu a ďalšiemu Slovákovi ponúkla zaujímavý projekt, a to vybudovať ich pobočku v Holandsku.


Záhumenského táto možnosť nadchla a odišiel do Amsterdamu, no realita bola nakoniec iná, ako si predstavoval. „Šéfoval som tej pobočke a tým, že sme boli dvaja, a projektov bolo relatívne málo, nenapredovalo to tak, ako sme si predstavovali,“ vysvetlil. Venovali sa skôr podpore existujúcich zákazníkov, a nie rozvoju predaja novým zákazníkom, ako im bolo sľubované. „Preto som sa rozhodol vrátiť na Slovensko, dôvod bol však aj ten, že tu bola priateľka a nechcela sa tam sťahovať, keďže ešte študovala,“ dodal.


V roku 2007 tak bol už opäť na Slovensku a začal pracovať pre spoločnosť Adastra, ktorá firmám ponúka riešenia v oblasti digitalizácie a spracovania dát. Práve tam sa stretol s kolegom a bývalým spolužiakom, s ktorým neskôr rozbehli Instareu. V roku 2008 totiž prišli s nápadom na spracovanie dát z firemných telefónov. Vďaka nemu by podniky presne vedeli, či ich zamestnanci používajú mobily na pracovné alebo súkromné účely. „Začali sme tak, že sme to robili po večeroch niekde v kaviarňach, boli sme traja,“ spomína Záhumenský. Tak vznikol produkt Callinspector, o ktorý prejavili záujem aj Slovenské elektrárne. To bol zlomový moment, keď sa traja zakladatelia rozhodli vytvoriť samostatnú firmu, dnešnú Instareu.


Peniaze na smart riešenia sa nie vždy nájdu
Ako však dodal Záhumenský, Callinspector je dnes už iba jej malou časťou firmy. Vďaka tomuto projektu zistili, aké možnosti dávajú dáta od telekomunikačných operátorov a prišli s novým nápadom, Market Locator, ktorý dnes tvorí 90 percent ich biznisu. Vďaka dátam od operátorov sa totiž dá zistiť veľké množstvo štatistických informácii o obyvateľstve: kde sa býva, kde sú skutočné trvalé bydliská, kam sa cestuje. Postupne začali spoluprácu so všetkými operátormi, dáta dostávajú a produkujú vo forme štatistík, čiže nemajú šancu zistiť konkrétnu identitu ľudí za číslami. Dáta následne spracujú a výsledné analýzy ponúkajú na predaj. Podnikatelia tak môžu lepšie určiť svoju cieľovú skupinu a osloviť ju. Platforma Market Locator totiž poskytuje klientom možnosť zistiť, kde sa ich cieľová skupina nachádza a zaslať im reklamu cez SMS, prípadne e-mail.


Táto služba však nie je vhodná iba na komerčné účely, ale ako upozornil Záhumenský, má využitie aj vo verejnej správe. Využívajú ju aj niektoré mestské časti, kde vďaka nej prevádzkujú akoby SMS rozhlas. Ľuďom, ktorí v tejto mestskej časti bývajú, zasielajú informácie o chode, podujatiach a podobne. Na to, aby tak mohli urobiť, nemuseli prácne vyzbierať telefónne čísla, Market Locator totiž automa

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.